- ons 25 dec 2013, 15:20
#817714
850 TDI:
Ta loss slangen på MAP-sensorn (sitter på kupésidan på höger fjäderbenstorn i motorrummet) och plugga den med en M8-bult och låt pluggade slangen hänga lös.
Ta loss vacuumstyrslangen till EGR-ventilen och plugga vacuumuttaget till den på styrventilen som sitter på framsidan av vänster fjäderbenstorn.
Ta bort hålskruven i wastegateventilen och ersätt den med en bult (den är fingängad, UNF-nånting).
Det du gjort är att du skapat en fulltrycksturbomatad maskin och lurat datorn, samt sänkt bränsleförbrukningen. Hur mycket bränsleförbrukningen minskat håller jag själv på att testa och vid nästa besiktning ska jag köra in hos dom med just denna modifiering så jag får ett kvitto på vad som hänt utsläppsmässigt också.
Eftersom maskinen som sitter i min bil egentligen är en lastbilsmotor (specialbygge från testlabbet) så är den ju inte jämförbar i värden med standardTDIn och med modifieringen blev accet som på ett jaktplan, det hör nog inte till vanligheterna att en 855 TDI Automat spinner loss på torr asfalt misstänker jag.