Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zilv
Hej någon som vet eller kan ställa upp laddtrycket på turbo till v70 2.5t
-98 skulle vara kul om någon har info om det ?
T.ex liknade som man kan göra med v40/s40 byta slangar m,m.
850 TDI:

Ta loss slangen på MAP-sensorn (sitter på kupésidan på höger fjäderbenstorn i motorrummet) och plugga den med en M8-bult och låt pluggade slangen hänga lös.

Ta loss vacuumstyrslangen till EGR-ventilen och plugga vacuumuttaget till den på styrventilen som sitter på framsidan av vänster fjäderbenstorn.

Ta bort hålskruven i wastegateventilen och ersätt den med en bult (den är fingängad, UNF-nånting).

Det du gjort är att du skapat en fulltrycksturbomatad maskin och lurat datorn, samt sänkt bränsleförbrukningen. Hur mycket bränsleförbrukningen minskat håller jag själv på att testa och vid nästa besiktning ska jag köra in hos dom med just denna modifiering så jag får ett kvitto på vad som hänt utsläppsmässigt också.

Eftersom maskinen som sitter i min bil egentligen är en lastbilsmotor (specialbygge från testlabbet) så är den ju inte jämförbar i värden med standardTDIn och med modifieringen blev accet som på ett jaktplan, det hör nog inte till vanligheterna att en 855 TDI Automat spinner loss på torr asfalt misstänker jag.
Hur mycket? Den laddar fullt och eftersom det är en diesel så bestämmer pumpen hur mycket den laddar, precis som på vilken lastbil som helst. En diesel kan man aldrig ladda sönder med en standardturbo.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]