andreas_lofgren skrev:Jag lovar att det finns ingenting som är billigare än en välunderhållen bil där största värdeminskningen redan är tagen. Det är lätt att inbilla sig att nya bilar blir så mycket billigare men:
1) de behöver exakt lika mkt service som en begagnad
2) de sliter exakt lika mycket däck som en begagnad
3) de kostar exakt lika mycket som en begagnad att parkera osv'
Håller med.
Men en begagnad kan dock kosta lika mycket i försäkring som en ny (om man vill ha även en bil med några år på nacken "helförsäkrad", många har väl bara trafikförsäkring när bilen börjar bli till åren även om jag själv aldrig valt den vägen). Kostnaden för försäkring kan uppgå till betydande belopp sett ur längre perspektiv (exempelvis min V70 2001 2.4 kostade under 12 års bilägande 66 000 kr i försäkring varav jag tog den i anspråk med ett framrutebyte p g av stenskott).
andreas_lofgren skrev:
Ärligt talat - hur mycket pengar har din bil kostat i reparationer egentligen? Min gissning är att det trots allt är ganska lite. Det brukar nämligen vara så...
Min erfarenhet är att så länge man inte åker på nåt allvarligare "haveri" så hamnar reparationskostnaderna på hanterbara nivåer -jämför min Excelfil via länken till min tråd om Driftskostnaderna för min förra V70. Men den ekonomiska risken är större när bilen körs utanför möjligheten att ha maskinskadeförsäkring, så där känns det som man passerer en spärr och är ute på lite tunnare is.
andreas_lofgren skrev:
Det är många som försöker räkna hem nybilsköp med lägre förbrukning men om man är någorlunda svängd i Excel är det ganska lätt att se motsatsen. Det enda egentligen som talar mot ett begagnatköp är att det finns en viss osäkerhet i och med att nybilsgaranti saknas men med maskinskadeförsäkring minskas i princip de flesta överraskningar ändå. Dessutom är det lika troligt, om inte mer, att reparationer krävs på den nyare bilen. Det mesta som går sönder idag är tillverkningsfel.
Lägre skatt på ny(are) bil har viss men inte nån avgörande betydelse. T ex min gamla V70 hade 2285 kr medan min nya V70 har 1200 kr i skatt och några kronor att tjäna under en 10-12 års period (för mig).
Bränslenotan är svårare att förutspå, men låg på min förra V70 bensinare på ca 8,0 lit /100 km. På min nya V70 D3 diesel på ca 5,0 lit/km vad jag kan uppskatta efter färddatorn hittills (räknar med att komma ner till detta om man ser under längre period). Även om dieseln idag är ca 20 öre dyrare (14.70 jämfört med bensin 14,50 kr/lit) så blir det ändå några kronor att spara sett över en 10-12 års period och kanske uppåt 40 tusen mil (för mig).
Försäkringen är ungefär lika mellan min gamla V70 och nya V70 (Volvia).
Skall man köra mycket så är låg bränsleförbrukning en viktig faktor för att få ner totala driftskostnaden.
Försäkringen kanske inte går att påverka så jättemycket neråt i kostnad men säkert kan det även där gå att spara nån krona genom att byta bolag osv.
Sen att hoppas man ej åker på nåt dyrt haveri när maskinskadeförsäkringen upphört om man fortfarande äger bilen då.
Eller att det dyker upp en massa konstiga elfel, trasiga styrenheter osv som kan haverera kostnadskalkylen.
Det jag är lite nyfiken på inför framtiden är hur driftskostnaderna kommer se ut på Volvos hybridbilar när de kommer på bredare front.
Där blir batteriet för eldriften en tung post för en begagnatköpare, t ex idag har V60 hybrid 8 års garanti på batteriet och ett nytt batteri kostar ca 100 000 kr. Det är lätt att förstå att efter 8 år är bilen då värt i stort sett inget. Men så länge batteriet orkar leverera ström och kan kan laddas t ex från solpanel hemmavid kommer "bränslekostnaderna" förhoppningsvis vara behagligt låga och plånboken le mest hela tiden.
Kanske när jag nästa gång byter bil om ca 10-12 år jag får möjlighet att välja en Volvo hybridbil, men det beror på inköpspris, garantitid på batteri , ev utbytesprogram för batteripacken osv om det är tillräckligt intressant rent ekonomiskt.
andreas_lofgren skrev:
Bem: Nackdelen med din taktik är ju att jag aldrig får byta bil då 8)
Du menar att bilen bara tickar och går år ut och år in med kända drift och underhållskostnader?
Kan ju gå med dig som med den där travkillen som har en Volvo 740 som han kört en bra bit över 100 000 mil med, men han verkade ju rätt nöjd med sin bil fortfarande (vem vet han kanske kör den än):
http://hd.se/motor/2007/12/29/vaelvaard ... er-laenge/
(håll ner Ctrl tangenten om du har svårighet att följa länken om du har IE 11)
Nackdelen blir väl som du skriver att du inte får njuta av teknikens landvinningar så att säga utan harva fram i samma bil år efter år.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.