NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Nej det har jag inte, men bilen "uppför" sig precis normalt nu.
av timebandit
Tror knappast det är något fel. Men det kan inte ha varit tex Dieselvärmaren som gick? För den kan gå några minuter efter stopp för att tex bli av med överflödigt bränsle.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja är ingen expert på dessa maskiner utan jag avskyr dessa D2:or. Dom är varken snåla eller pigga. Sävliga kopplingar och växellådor mm. Fast de va inte motorn el drivlinan det gällde nu :wink:

Klart att någon styrenhet tycker att fläkten ska gå men det tycker inte jag då det är kallt ute och på dessa fem minuter som typ fläkten går så hinner den göra mer skada än nytta.

Ja återkommer när jag har pratat med meken på Rejmes i Lindesberg. Ja försöker bara hjälpa till eftersom ja vet att det finns en lösning på problemet
Sambons C30 D3 uppför sig som den ska och ja tror att det är en del identiska komponenter i AC systemet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men, vem har sagt att min bil inte uppför sig som den ska? Jag ställde en fråga, och har fått svar att det kan finnas fler orsaker till att det lät under huven. Det är ju inte ens säkert att det var fläkten som gick. "mobe" skriver ju att det låter som en fläkt när regenerering pågår, och man stänger av motorn. Inte omöjligt eftersom "Medelförbrukning" ökat med 1 dl/10km. Jag är nybörjare på denna motor, som enligt mig inte alls är någon avskyvärd maskin.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, det var, hittills, endast den gången det lät som en fläkt. Efter det har det varit tyst när jag stängt av.
av hanss
Fläkten har då gått på min bil.. Men då berodde det på att batteriet var dåligt.... Fråga mig inte hur... Men så var det :)
Användarvisningsbild
av Funk
Hur det skall vara vet jag inte, men kan konstatera att våra D2 or beter sig likadant. Båda är My-12 och i alla fall min uppdaterad med senaste mjukvarorna rätt över... Jag har fått lära mig att det beror på hög temp i DPF på grund av avbruten regenerering och har heller aldrig haft problem på grund av det. Frugans bil gör så oftare än min vilket borde bero på att den oftare körs korta sträckor än min egen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Ett stort tack till er alla som hjälpt mig med råd. :D

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]