Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Vid vilket varvtal är det bäst att växla upp för att minimera bränsleförbrukningen? Jag växlar vid 3000 för tillfället.
av rid54
Det var en kort fråga, men svaret kan bli en flersidig tråd...! Personligen gillar jag inte att varva för mycket, men om man ser till bränsleförbrukning så är det nog så, att motorn går som mest effektivt inom ett visst varvtalsområde, som FÖRR ansågs ligga runt "halva maxvarvet" eller nåt sånt. En "normal" motor skulle med den teorin gå effektivt runt 2000 - 3000 rpm. Att hålla nere varvet till varje pris är inte alltid helt rätt. Visserligen går motorn långsammare, men cylinderfyllningen blir större och varje insprutad bränsledos blir också större (eftersom man behöver mer vridmoment om man håller nere varvet för en viss given belastning). Svaret är troligen att det inte finns något "rätt svar" på frågan. Personligen gillar jag som sagt att hålla varvet nere, men man får inte segdra på hög växel heller, lika lite som det är lämpligt att varva ur i varje läge. Alltihop beror ju på vilken sorts körning man ägnar sig åt i ett visst givet fall...
av Matchmiss
nivenko skrev:Vid vilket varvtal är det bäst att växla upp för att minimera bränsleförbrukningen? Jag växlar vid 3000 för tillfället.
Hoppa växlar är väll det enda direkta svaret, kan va värt att varva några hundra varv till för att skippa t.ex. 3an.
av rid54
Det beror helt på vilken körning man ägnar sig åt. "Hoppa över växlar" känns lite förlegat och det är knappast rätt idé om man exempelvis drar släp eller ska köra om i en uppförsbacke - då är det mer angeläget att hålla vridet uppe så man kommer nånvart. Jag vågar påstå att det nästan är som en myt detta med att plåga ned motorvarvet och det finns andra mycket viktigare saker som ger en ekonomisk körning. "Planering" är en sådan sak.
Användarvisningsbild
av bem
Det är väl en kombination av åtgärder också som får ner förbrukningen.

1. Växla upp tidigt och ev gå direkt från 3:an -> 5:an eller 4:an-> 6:an. Ev starta på 2:an ->4:an->6:an?
2. Gasa som om det låg ett okokt ägg under gaspedalen.
3. Undvik att bromsa i onödan, håll jämn fart.
4 .Hålla sig runt 85-90 km vid landvägskörning.
5. Bort med takräck el takbox när man inte använder den.
6. Inte åka omkring med onödig last i bilen.
7. Kör på lättrullande ecodäck på sommaren (och på vintern de som finns om de nu finns).
8. Motorvärmare el dieselvärmare på vintern för att få varm motor innan man startar.

Osv

/Bo
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Något som man bör undvika är att frikoppla i långa nedförsbackar. Det är bättre att motorbromsa. Frikopplar man går motorn ner på tomgång och drar då mer bränsle än man tror. Motorbromsar man stängs bränsletillförseln av helt (om det inte är en förgasarbil förstås) men motorn fortsätter att gå.

Själv brukar jag oftast växla vid 2500 rpm på min egen bil (V40 2,0T Classic) och vid 2000 rpm på firmabilen (Caddy Life TDI -08). Händer väl några gånger att jag växlar vid högre varvtal, men det är inte ofta. Därför ligger snittförbrukningen på runt 0,7 l/mil utom vintertid med firmabilen då den kan gå över 1 l/mil.

Ett bra tips är att gå en Ecodriving-kurs.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Funk
Ett bra tips är att gå en Ecodriving-kurs.
Och där fick man lära sig att ägget under foten inte var optimalt, raskt gasat (utan överdrifter) till tänkt hastighet på högsta möjliga växel så länge motorn inte protesterar. Efter det så kan man börja fundera på det där med ägget..

/Thomas
av jpennerb
Vinner man något på att sakta ner i uppförsbackar och öka farten nerför? Ja förutom att man retar gallfeber på andra bilister när hastigheten pendlar konstant! :lol:

Testat själv en del men tycker inte det gör någon speciell skillnad. Kan tillägga att inga andra bilister påverkades! :wink:
av jaka
Hej!
Sen finns det rent tekniska saker som att hålla motorn i trim (remmar som slirar, slitna generatorlager, trasiga packningar vid insprut och avgas, vattenpump som låter, olika vattennivåer i expansionkärl = trasigt topplockspackning, Läckage i insug, trasig lambdasond, kat osv, osv)
Byta olja regelbundet (5W-40 helsyntetisk) minst en gång om året.
Byta tändstift regelbundet.
Byta fördelarlock och rotor regelbundet.
Byta luftfiler och oljefilter en gång om året.
Se till att bilen rullar lätt (Byta hjullager eller åtminstone fetta in de gamla regelbundet).
Köra med högre tryck i däcken.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]