NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av migmike
Hej.

En kort fråga bara. Har läst en massa trådar här ang ryckig gång vid gaspådrag under 2000rpm.
Är det någon som vet diffust problemet på detta. Finns hur många tips och svar av vad det kan vara som helst ju.

Köpte mig en Volvo c30 2,0d årsm 2008 i fredags till sambon som hon ska pendla med. Den är en långmilare med 20 000mil på mätarn. Känns iofs som den gått 6000mil i skick och motor. full historik hela vägen finns också.

Provkörde en ganska bra runda och allt kändes ok. Men igår efter att ha stått i 2dagar så kom en liten ryckande gång efter ca 10-15min körning då under 2000rpm.

Detta verkar vara ett vanligt problem. luft i bränslefilter, EGR ventil, Igensatt partikelfilter osv osv. Någon som vet konkret vad det "brukar" vara för fel.???

Köpte den nu på Firma med 1månads garanti så antar att om det fortsätter så lämnar jag den till volvo och handlaren jag köpte den av får stå för kalaset.

/Micke
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av joel80
Försök se om du kan få fram felet igen så handlaren/verkstadskillen kan följa med och se vad som är konstigt.
När det gäller garanti så är det så att även om den tiden går ut och det är något som du upptäcker är konstigt eller pajar så har du 6 månader på dig att upptäcka "ursprungsfel" enligt konsumentköplagen. D.v.s alla fel du upptäcker inom 6 månader räknas som ursprungsfel och ska åtgärdas av säljaren om dom inte kan bevisa att det är du som orsakat felet.
av dieselputte
migmike skrev:Hej.

En kort fråga bara. Har läst en massa trådar här ang ryckig gång vid gaspådrag under 2000rpm.
Är det någon som vet diffust problemet på detta. Finns hur många tips och svar av vad det kan vara som helst ju.

Provkörde en ganska bra runda och allt kändes ok. Men igår efter att ha stått i 2dagar så kom en liten ryckande gång efter ca 10-15min körning då under 2000rpm.

Detta verkar vara ett vanligt problem. luft i bränslefilter, EGR ventil, Igensatt partikelfilter osv osv. Någon som vet konkret vad det "brukar" vara för fel.???

Köpte den nu på Firma med 1månads garanti så antar att om det fortsätter så lämnar jag den till volvo och handlaren jag köpte den av får stå för kalaset.

/Micke
Om du kör i tex 90km/h på horisontell väg bör du normalt ligga på en momentanförbrukning som är pendlande runt 0,55. Om den ligger på runt 0.7 ev högre så pågår troligen en regenerering av partikelfiltret. Motorn rycker och går då ojämnt. Regenerering startar inte förrän motorn nått full temperatur, vilket kan förklara att det det börjar efter 10 min. En regenereringcykel pågår normalt mellan 10 och 20 minuter innan systemet återgår till det normala. Nollställ din snittförbrukning och dra iväg på en längre landsvägs tur 15-20 mil så du får ett mer pålitligt snitt. Om du kör normalt bör du hamna under 0,6 på 110 väg.

Det är viktigt att hålla koll på hur ofta bilen regenererar, vilket varierar med körstil, men det bör vara minst 40-50 mil, eller mer. Jag har en lapp där jag noterar mätarställning varje gång det sker, ibland kan det går 150 mil, sen 50 mil om det varit mycket stadskörning. Det viktiga är att det inte sker för ofta då man riskerar att få diesel ner i vevhuset. Det kan du läsa mer om i andra trådar.

Det är många som har problem med att 2.0D motorer smårycker lite hela tiden runt 1700 rpm. Detta även om inte regenerering pågår och det är nåt man tyvärr fått lära sig att leva med. Luftbubblor i bränsleledningen är vanligt på dessa modeller pga dum konstruktion av filterhus, men stör inte motorns gång.

Som joel80 nämnde har du 6 månaders KKL , men se till att fixa detta så fort som möjligt om det är ett konstant problem.
Användarvisningsbild
av SvenB
dieselputte skrev: Det är viktigt att hålla koll på hur ofta bilen regenererar, vilket varierar med körstil, men det bör vara minst 40-50 mil, eller mer. Jag har en lapp där jag noterar mätarställning varje gång det sker, ibland kan det går 150 mil, sen 50 mil om det varit mycket stadskörning. Det viktiga är att det inte sker för ofta då man riskerar att få diesel ner i vevhuset. Det kan du läsa mer om i andra trådar.
Hej
Ny med PSA motorn. Hur håller du reda på när regenerering sker? Vad jag förstått kommer det inte upp någon info. Är risken för dieselläckage ner i vevhuset stor på D2 motorn också? :?:

GOD JUL förresten
av Volvoforever
Man kan märka det av att motorn rycker till en gång när den sätter igång, och bevakar man nuvarande förbrukningen ser man att den har ökat 0,2-0,3 mer per mil.
Den blir även "ryckig" på lägre varv 1000-2000 rpm.

Diesel i mororolja är ett bestående problem på både 1,6 och 2,0 motorn. Men så länge regenereringen funkar som den ska och man följer serviceintervaller så ska det inte vara ett problem med för högt tryck i motorn med följd att motorn rusar (enligt Bilbolaget i Gävle)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en tråd om mina regenereringar och hur jag håller koll på dem.. jag använder alltså typ tråden för att hålla koll. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=99045
Användarvisningsbild
av SvenB
Volvoforever skrev: Den blir även "ryckig" på lägre varv 1000-2000 rpm.
Den blir med andra ord "ryckig körning" mest hela tiden det pågår. Det är ju i det varvtalsregistret man mestadels kör D2:an.

Edit. Läste i instuktionsboken (Bra bok) att om det av någon anledning inte har skett regenerering så får man ett varningsmeddelande. Tryggt att veta.
av dieselputte
SvenB skrev: Hej
Ny med PSA motorn. Hur håller du reda på när regenerering sker? Vad jag förstått kommer det inte upp någon info. Är risken för dieselläckage ner i vevhuset stor på D2 motorn också? :?:

GOD JUL förresten
Tack detsamma!

Jag känner direkt när den genererar pga kraftiga ryckningar. Har oftast den momentana förbrukningen uppe i displayen och ser direkt då det stiger med c 2 dl / mil vid regenerering.

Kan inte mycket om de nyare dieslarna typ D2 , är det fortfarande PSA i botten? Trevlig maskin iaf, hade en lånebil ett dygn och mycket tystare i kupén jft min -06. Tror de har isolerat torpedväggen bättre. Vet inte om D2 har samma lösning som 1.6/2.0D där man burstar in extra diesel i cylindrarna så avgastempen höjs vid regenerering. Ingen upplysningslampa finns. Du slipper iaf kostnaden för Eolys och förhoppningsvis byte av dpf :-)-)

Har för mig att en del andra fabrikat burstar in diesel efter utblåset och då slipper man risken att få diesel i vevhuset, kanske D2 har den lösningen?

D2 har ju funnits i rätt många år nu så hade någon fått problem med diesel i vevhuset borde man ha läst om det här.
Användarvisningsbild
av RödC30
Hejsan alla, och gott nytt.

Mina erfarenheter med C30 2.0D MY08;
Den rycker bara när bilen är kall och då bara vid låga farter, typ 2:ans växel.
Den regenerar ibland, men det märker jag ingenting av, förutom att förbrukningen går upp, precis
som andra skriver i denna tråd. Möjligen bli bilen lite slöare.

Fundering;
Det här eländiga dubbelmassesvänghjulet kan inte det vara inblandat?
Ifall det inte funkar precis som det är tänkt, borde det inte bli ganska ryckigt då emellanåt?
av Mackarena
Hejsan,
Jag hade samma problem ett år.
Det tog tid innan de hittade felet. Men tydligen hade det blivit fukt i en någon sensor som de bytte ut.
Av någon anledning har jag kvar delen.
Vilket var ju bra nu.

Hoppas det hjälper dig lite.

Bild
Bild
Bild

Lycka till.

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]