NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av migmike
Hej.

Jagar efter en snål och hyfsat billig bil till sambon. Kör själv en V60 D4 AWD sedan i våras och är riktigt nöjd. Så tänkte att hon också ska åka volvo.

Har spånnat på lite olika Volvo C30 och nästan bestämmt mig för att det blir en 2,0D 2007:a Kommer nog köpa en långmilare för att komma ner i pris och undrar därför vad man bör kolla upp på dessa om de rullat ca 20 000mil.

När ska kamrem bytas?
Intervaller på service?
Vanliga fel på modellen?

Några sjukdomar på denna modell?

Alla tips är välkommna.

/Micke
Användarvisningsbild
av SvenB
Seviceintervallen är 2 000 mil eller ett år.
Kamrem 24 000 mil eller 10 år. (Tycker det låter långt)
En sak du skall ha i åtanke är att 2,0D kräver åtgärder på partikelfiltret. Om man skall följa serviceschemat så skall vätska kontrolleras/fyllas på vid varje 6 000 mil. Dessutom skall, enligt serviceschemat, partikelfiltret bytas vid var 12 000 mil. Nu finns det många trådar här på forumet som har "tjyvknep" för att komma runt detta med partikelfilterservicen.
av migmike
SvenB skrev:Seviceintervallen är 2 000 mil eller ett år.
Kamrem 24 000 mil eller 10 år. (Tycker det låter långt)
En sak du skall ha i åtanke är att 2,0D kräver åtgärder på partikelfiltret. Om man skall följa serviceschemat så skall vätska kontrolleras/fyllas på vid varje 6 000 mil. Dessutom skall, enligt serviceschemat, partikelfiltret bytas vid var 12 000 mil. Nu finns det många trådar här på forumet som har "tjyvknep" för att komma runt detta med partikelfilterservicen.

Bra svar :)

Tycker också 10år är långt men den är bytt vid 12 000 kollade de på volvo upp åt mig. Fick dock en shock när de sa att 24 000mila servicen kostar 22 000kr att utföra.

Ang partikefiltret hittar jag inga "tips" här på sidan ang att komma runt det :) länk om du vet vad man ska söka på isåfall.

/Micke
Användarvisningsbild
av SvenB
Hej här är den senaste.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=98715
Sedan finns det de som påstår att man kan "spola rent" det gamla filtret.

Men 24 000 milaservicen innehåller ju både kamrem och partikelfilterbytet, i normala fall. Du kan nog hitta många 2,0D som har körts 20 000 mil eller något mer. Men å andra sidan är ju dessa kommande 22 000:- argument för att pruta.
av dieselputte
migmike skrev:Hej.

Jagar efter en snål och hyfsat billig bil till sambon. Kör själv en V60 D4 AWD sedan i våras och är riktigt nöjd. Så tänkte att hon också ska åka volvo.

Har spånnat på lite olika Volvo C30 och nästan bestämmt mig för att det blir en 2,0D 2007:a Kommer nog köpa en långmilare för att komma ner i pris och undrar därför vad man bör kolla upp på dessa om de rullat ca 20 000mil.

När ska kamrem bytas?
Intervaller på service?
Vanliga fel på modellen?

Några sjukdomar på denna modell?

Alla tips är välkommna.

/Micke
Mycket viktigt! Kolla att tillsatsvärmaren fungerar.

Jag har kollat priser för kommande servicar och planerar att göra allt utom kamremsbytet själv. Fick pris av min personliga tekniker på lite över 5000 kr för kamremmen. Köper själv nytt DPF och eolys för en totalkostnad på c 4000kr och fixar det själv. Har en bekant som har Vida för att fixa nollställning av. Utöver detta tillkommer olja+filter , pollenfilter för c 1200kr, vilket ger en total kostnad på lite över 10000kr att jämföra med nämnda 22000kr.

Övriga sjukdomar?

1 - Det är bra om EGR ventilen är utbytt om ditt tilltänkta objekt är tillverkat före vintern 2006, då en ny version introducerades. Den gamla hade för svag solenoid så ventilen lätt fastnade i fel läge. I en -07a skall det inte vara nåt problem.

2 - Difftryckgivare till DPF var det också problem med.

3 - Generatorer som drabbas av överhettad stator, brända dioder och i sällsynta fall skadade lager.

4- Felande hydraulikaggregat till bromssystem. Givare inne i enheten som ger upp och hela enheten måste då bytas, c 10000kr för en ny.

5- Finns en del som fått problem med tändningslås.

6- Om det är Xenon så kolla att nivåreglering funkar, räcker om 2 pers sätter sig i bagaget så skall ljusbilden sänkas automatiskt. Kan bli dyrt att fixa, men inget som kollas vid besiktning bara grundnivån är ok.

Har själv en V50 2.0D -06 som gått 10800 mil. Ingen bra affär då den stått avställd en del perioder pga längre jobb utomlands. Är rätt nöjd med den trots en del problem (EGR, DPF tryckgivare, generator, inne på 3e batteriet nu )
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌