NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Power650
Hej!

Blir inte klok på vilket filter jag skall ha???

Vissa tillverkare säger att de passar till 3/2007 medans andra säger att de passar alla modeller.

Enligt Vida så finns det två olika artnr 36050310 år-2007, 36001868 år2008-.

Är det någon som vet om det skiljer något mellan dem eller har de bara bytt tillverkare?

Har själv en 2008 tillverkad 11/2007 så jag ligger precis på gränsen mellan dessa.

// Henrik
Användarvisningsbild
av SvenB
Står det att det är tillverkningsår eller modellår som det skiljer på. Jag tror du måste gå på chassienummer för att se vilket filter du skall ha.
av Power650
Ser inget i Vida vad man skall gå på, ringde i fredags till volvo, killen där höll på i flera minuter innan han kunde ge mig ett pris på partikelfilter.
Det artnr jag fick av honom var 36050310, men han lät inte helt säker, höll på och frågade någon annan mm.

Börjar bli bråttom att bestämma sig, bilen går in i "limpmode" någon km för att sedan bete sig som normalt, den tänder inte motorlampan men sätter en felkod på ADM partikelfilter.

Skiljer ju lite i pris:
Import England 2800kr
Hova.com 4000kr
Lokal bilfirma 6200kr
Volvo 7400kr

// Henrik
av Power650
Köpte av Hova och filtret var rätt, passformen var inte perfekt men inga större problem.
Det som tog tid var bultarna som gick av :x .
av Volvoforever
När jag bytte DPF var jag tvungen att åka in till Volvo och nolla räknaren till filtret, innan jag gjorde det gick den och regenererade titt som tätt, nu kör jag ca 90-100 mil mellan regenereringarna.

Håller med om bultarna, där kan vi tacka den som kom på acetylen för att mina höll :D

Glöm inte additivet var 6000 mil, så håller DPF längre.
av Power650
Har inte nollat räknaren än. Vet inte om det var filtret som var fullt. Bilen har gått 16500mil så jag tog det för givet, men när jag rev ner filtret såg jag att den övre slangen till tryckgivaren var av. Men men nu fungerar den bra igen.
av timebandit
Det är dock viktigt att nolla räknaren till dpf i ecm, annars kan det bli mer eller fortsatta problem.
Och som föregående skrev, håll koll på eolysvätskepåfyllningarna. Slarvas det där så kan det bli stora problem.
av timebandit
Bortsett från att du har koll på additivet så räcker det att nolla räknaren för DPF :)

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]