Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PFA
Man får inte glömma att den största andelen av Volvo som säljs i Sverige, åtminstone vad gäller de större modellerna, köps av leasingbolag och körs av tjänste- och förmånsbilsförare. Dels är den köpgruppen inte särskilt rädd för nyutvecklad teknik. Vi äger ju inte bilen själva. Dels behåller man bara bilen i snitt 3-4 år.

Trots att Volvo, liksom andra välrenommerade biltillverkare, gör blunders ibland och släpper teknik som inte är 100% färdigutvecklad/-testad, så tror jag ändå att den största skaran av köpare känner sig trygga i sina nybilsköp idag, även med ny teknik.

Dessutom så vet vi väl egentligen inte hur eftertraktad VEA är? Det lär visa sig om några månader. Du är på ett forum där många bilintresserade håller till (naturligtvis) och många av oss följer nyfiket utvecklingen. Vi följer vad som skrivs i media och testar själva när möjligheten finns. Jag tror dock inte gemene man vet vad VEA är.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När teknikens värld körde VEA 4an mot nuvarande Diesel5:an i testlabbet så blev det ju 0.62 mot 0.66 i förbrukning. Ingen större revolution alltså. (Fast det är ju 6.5% man kapat av förbrukningen och det är väl en smärre revolution idagså snålt som det går idag redan )

Nu skyller man på att bilarna inte rullat långt men ingen av mina senaste 4 nya bilar har ändrat förbrukningen ett skvatt de första 10.000 milen. Det var ju så på hedenhös tid då motorerna var grovt tillyxade i cylinderloppen och behövde några 100 mil för att slita in sig så de började rulla lätt och hålla tätt, de drog ju även olja på den tiden innan cylinderloppen nött till sig.

Det var dock manuella alternativet man testade.

Jag tror den stora revolutionen kommer på automatsidan, redan Diesel 5:an har ju alltid varit supersnål men fått ta så mycket skit för att vara törstig i media pga automatlådan som varit rymt ineffektiv. Den nya 8-stegaren borde kunna göra underverk där.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker också VEA verkar väldigt hausat, vad är det som är så fantastiskt egentligen? Det är ju inte direkt att man dubblat effekten och halverat förbrukningen. Allt är lite bättre, precis som vanlig produktutveckling. Dessutom finns det väl väligt få modeller ännu så länge?
av Droopy
Reala förbrukningen går nog inet att fä mycket lägre, på papperet en sak och i verkligheten en annan.

Jag hade förresten en V40 D2a själv nyss i 5 dagar och blåste 27mil mestadels landsväg och fyllde i 25l diesel då jag återlämnade den.
Hade ju läst så mycket här om supersnåla V40 men inte då, inte för mig iaf. Sedan är ju 27mil och 5 dagar lite för kort tid men det ger iaf en fingervisning.

Nu blev det lite offtopic.
av DonNicce
Auto motor & sport har testat nya D4:an med den åttastegade automatlådan i senaste ams nr 1.
De testar V70 mot Audi A4 Avant 2,0 TDI, BMW 318d, VW Passat 2,0 TDI samt Mazda 6 2,2D.

Volvon är den ända som får högsta betyg för motorn. Och V70 vinner också testet totalt.
Så det står nog klart att VEA-motorerna är viktiga för Volvo.
Användarvisningsbild
av bem
Teknikens Värld (nr 2, 30 Dec 2013, sid 22-23) har teståkt med V70 Summum automat T5 245 hk VEA bensinare. Första intryck blev
Volvogodis 9(av10)
Prisvärd 7(av 10)
Enligt tidningen "Förbrukningen är inte ultrasnål, men på en låg nivå. Motorn blir nog mest populär utomlands."

/Bo
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hade i går förmånen att köra en XC60 T6 (en av pressbilarna som testades i Nice), jag körde lite i ärenden i tjänsten och kom ned i 0.86 på färddatorn ! Jag körde med ECO+ påslaget och tog väl det i samma tempo som vanligt, vilket i min V50 D2 ger ca. 0,55l/m...

/Thomas
av Sharkbait
Vill man ha VEA 4-cylindriga motorerna med AWD så får man snällt vänta.

Jag skulle verkligen inte kalla VEA för en revolution. Allt handlar om att fortsätta med oljan men sakta minska antal cylindrar. Lägg en hög straffskatt på bensin- och dieselbilar så köper inga dessa motorer så att man tvingar fram biltillverkarna att ta fram någon "miljövänligt", än att kunden skall behöva betala högaskatter på bränslet och övriga skatter. Fordonsskatten har gått över till miljöskatt medtanke på att den grundas på hur mycket bilen spyr ut Co2.

Skulle Volvo komma med en motor som i verkligheten dragit ned förbrukningen med 50% så kan man börja överväga 4-cylindriga motorer utan att blinka.
Användarvisningsbild
av bem
Fast nog tror jag t ex en V40, V60 med D2 VEA kan bli riktigt snål?
Sen är ju VEA motorerna förberedda för hybrid (enligt video på Volvos hemsida) och när dessa kommer på bredare front lär man ju kunna åka rätt snålt till vardags på elmotorn (ladda hemma med solpanel eller likande). Under förutsättning att Volvos hybridbilar kommer ner på mer rimliga prisnivåer framöver, V60 hybrid är ju ganska dyr.
Lite intressant som jämförelse är att BMW som ett alternativ har en ultrasnål 3 cyl 150 hk diesel i nästa generation 5-serie och dessutom bantat själva bilen med ca 200 kg (kolfiber, nya plastmaterial, aluminium, höghållfasthetsstål).

/Bo
av Sharkbait
bem skrev:Fast nog tror jag t ex en V40, V60 med D2 VEA kan bli riktigt snål?
Sen är ju VEA motorerna förberedda för hybrid (enligt video på Volvos hemsida) och när dessa kommer på bredare front lär man ju kunna åka rätt snålt till vardags på elmotorn (ladda hemma med solpanel eller likande). Under förutsättning att Volvos hybridbilar kommer ner på mer rimliga prisnivåer framöver, V60 hybrid är ju ganska dyr.
Lite intressant som jämförelse är att BMW som ett alternativ har en ultrasnål 3 cyl 150 hk diesel i nästa generation 5-serie och dessutom bantat själva bilen med ca 200 kg (kolfiber, nya plastmaterial, aluminium, höghållfasthetsstål).

/Bo

Vi får väl se när "verkliga" förbrukningssiffror kommer för V40 och V60 D2 VEA.

Ännu ett tecken på att biltillverkarna göra allt för att komma ned i förbrukning istället för att komma med ngt "miljövänligt"...
Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]