Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trollkula
Jaha då har man blivit med volvo efter 20 år med MB.
När jag höll på med sedvanlig genomgång av bilen så hittade jag en sub ovanför reservhjulet.
Nu till frågan, om lilla hjärtat får punktering naturligtvis även om jag får det, hur i hela friden får man bort subben.
Alltså instruktionsboken förklarar ju en del men det är ju en lucka ivägen, ska man behöva skruva loss den, subben sticker ju in under den med 10-15cm samtidigt som det är en tapp i bakanten.
Nånting verkar jag ha missat, nån här som kan vägleda mig.
av Frigge
Trollkula skrev:Jaha då har man blivit med volvo efter 20 år med MB.
När jag höll på med sedvanlig genomgång av bilen så hittade jag en sub ovanför reservhjulet.
Nu till frågan, om lilla hjärtat får punktering naturligtvis även om jag får det, hur i hela friden får man bort subben.
Alltså instruktionsboken förklarar ju en del men det är ju en lucka ivägen, ska man behöva skruva loss den, subben sticker ju in under den med 10-15cm samtidigt som det är en tapp i bakanten.
Nånting verkar jag ha missat, nån här som kan vägleda mig.

Står det inte utförligt i instruktionsboken :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
öppna det bakre golv partidet 15cm & ryck det rakt bakåt, en sida itaget.

nu kan du vrida vingmuttern på högersida 90 grader & skruva ur vingmuttern på vänstersida helt.

lyft upp den i framkant & dra den framåt, samt koppla ur kontaktstycket.

mycket bra att fråga iförväg, då detta inte är så himla lätt i mörker om man inte gjort det förut.
av Trollkula
Så du menar att man tar loss hela den bakre luckan ?
Ska prova imorgon när det blir ljust.
Tack så länge....
Användarvisningsbild
av Cimmen
Trollkula skrev:Så du menar att man tar loss hela den bakre luckan ?
Tack så länge....
Visst är den där subben ivägen... Sälj den till mig, du kommer inte att sakna den! :lol:
av Trollkula
Cimmen skrev:
Trollkula skrev:Så du menar att man tar loss hela den bakre luckan ?
Tack så länge....
Visst är den där subben ivägen... Sälj den till mig, du kommer inte att sakna den! :lol:
:lol: Den får vara ivägen hur mycket som hellst..... Den ligger så bra där den ligger, reservhjulet finns det många ställen att lägga på...
av Trollkula
Hur enkelt som hellst...... när man vet hur man ska göra.
Tack för hjälpen
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]