NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselputte skrev:Jag skulle söka efter ett annat objekt. Låter suspekt om service inte gjorts på märkesverkstad(?)

Som SvenB säger, besök Volvo verkstad för att kolla om rostgarantin täcker denna skada, och se till att få skriftligt på det så de inte kovänder senare. Risken är ju ändå att de vid garanti rep av rosten gör ett skitjobb, så har du problem igen efter nåt/några år.

Det finns gott om bilar som är bättre, dock dyrare, men jag skulle nog lägga mer pengar på ett vettigare objekt.
Var dock typ enda S40n som låg i rätt pengar. Finns dock en annan 2.0D för 99.000kr som gått 12.000 mil Finns även några V50 1.8 kring 60-70 000 men då har dem gått 18.000 mil. Bästa hade ju varit att köpa en bil till sommaren så att jag hinner spara ihop mer pengar. Vill inte ta ett lån på mer än 30-40 000 så. Men problemet är att jag står helt utan bil, fått låna sambons mammas bil men vet inte hur länge jag kan låna den.

Surt surt, nästan så jag har lust att ringa köparen av min bil och försöka köpa tillbaks den. Alla andra billiga bilar jag kikat på lär man ju få lägga ner en massa pengar på rep och dyl. Min f.d var det mesta gjort på och det var en driftsäker bil :)
Låt dig inte skrämmas av vår diskussion. Om du fortfarande är intresserad av S 40, ta en ordentlig funderare. Det finns bara du som vet bäst.
Roade mig med att titta vad du får för samma pengar nere i Stockholm.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s40/k ... agjEXAGJoA!

Troligen är 12 000 milaservicen gjord också.
SvenB skrev:Roade mig med att titta vad du får för samma pengar nere i Stockholm.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s40/k ... agjEXAGJoA!

Troligen är 12 000 milaservicen gjord också.
Den såg ju jäklit fin ut. Synd att man inte kände någon som bodde där nere som kunnat syna bilen först. Måste ju som sagt flyga ner och första jag får göra efter köp är ju att köpa dubbdäck för att kunna köra upp bilen :/ Har i alla fall mailat på den. Men finns det någon som vet något om denna ÅF, är den bra?
Jag vet inte hur de är, men eftersom TV 3 använder den i sina program bör den inte vara dålig. Men vinterhjul fanns ju. På LM fälgar dessutom. Tydligen "bara" friktionsdäck förståss. Men eftersom du vill ha dubbdäck, kanske de har några att byta med. Men kom ihåg att svänga åt rätt håll när du åker därifrån, så du inte hamnar åt fel håll på Hornsgatan (Dubbförbud) :D :lol:
SvenB skrev:Jag vet inte hur de är, men eftersom TV 3 använder den i sina program bör den inte vara dålig. Men vinterhjul fanns ju. På LM fälgar dessutom. Tydligen "bara" friktionsdäck förståss.
Vad menar du med att TV3 använder den i sina program?! Friktionsdäck funkar nog OK i Stockholm, men sämre ovanför sundsvall/umeå :). Totalt pris för att hämta bilen med flyg ner och e85 upp hamnade på ca 1700kr exkl. mat och färdkost. Var ju inte så farligt.

Men hur är det att köpa en bil som gått o stockholm jämfört med en som gått i norr? Är de mer rostiga där nere? Start och stopp är väl inte så bra men antar att dagens bilar är byggda för att klara det. Priserna skiljer ju riktigt mycket för bilar som gått där nere jämfört med här uppe. Är även intresserad av en V50 men vilket motoralternativ bör man välja om jag tänkt ha bilen 4-5 år och kör mest till och från jobbet 6 mil tur och retur E4 och ibland väljer jag landsväg. 1.8F lockar med den låga skatten och i och med att den är lite lite billigare i förbrukning än bensinaren.

Frågan är bara hur bra en 1.8F motor mår vid 18-20.000mil jämfört med en bensinare/diesel.
De som hamnat i Lyxfällan och blir tvungna att sälja bilen brukar den firman köpa den om den "drabbade" bor inte allt för långt från Stockholm.
SvenB skrev:Nu skall inte du och jag debattera dieselputte, men varför skall de göra ett "skitjobb" när det är en annan som betalar fullt pris? Det är inte ett garantijobb, utan ett försäkringsjobb.
'
Jag syftar enbart på fall inom rostskyddsgarantin, dvs inget fall där man åberopar sin egen vagnsskadeförsäkring. Skall väl inte dra alla över en kam... men jag har en bekant som slutade jobba som bilplåtslagare/lackerare då han uttryckligen fick order om att "se bara till att det håller garantitiden ut" vid rost garanti rep. Han tyckte det var för jävligt mot konsumenterna och ville inte ställa upp på det.

När det gäller rostskyddsgaranti så står väl Volvos egen försäkring för ev rep, men lita på att skaderegleraren vill göra det till lägsta pris och då
blir det lätt fuskjobb.

@ TS , om du har begränsad budget för ditt bilköp bör du undvika Flexifuelmodellerna med tanke på oljebytes intervallerna. Då är nog 1.8, 2.0 & 2.4 bensinarna bättre alternativ. Om du funderar på diesel så kan jag bara rekommendera alla modeller utom 1.6D/2,0D
dieselputte skrev:
SvenB skrev:Nu skall inte du och jag debattera dieselputte, men varför skall de göra ett "skitjobb" när det är en annan som betalar fullt pris? Det är inte ett garantijobb, utan ett försäkringsjobb.
'
Jag syftar enbart på fall inom rostskyddsgarantin, dvs inget fall där man åberopar sin egen vagnsskadeförsäkring. Skall väl inte dra alla över en kam... men jag har en bekant som slutade jobba som bilplåtslagare/lackerare då han uttryckligen fick order om att "se bara till att det håller garantitiden ut" vid rost garanti rep. Han tyckte det var för jävligt mot konsumenterna och ville inte ställa upp på det.

När det gäller rostskyddsgaranti så står väl Volvos egen försäkring för ev rep, men lita på att skaderegleraren vill göra det till lägsta pris och då
blir det lätt fuskjobb.

@ TS , om du har begränsad budget för ditt bilköp bör du undvika Flexifuelmodellerna med tanke på oljebytes intervallerna. Då är nog 1.8, 2.0 & 2.4 bensinarna bättre alternativ. Om du funderar på diesel så kan jag bara rekommendera alla modeller utom 1.6D/2,0D
Skrämmande det där med Volvos filosofi om "nöjda" kunder. Läst ganska mycket om just Volvos egna verkstäder och man blir ju mörkrädd. Begränsad budget för bilköpet har jag, men oljebyten är inte dyra. Har i regel alltid servat mina bilar själv med 1500 mils intervaller. Så 1000 mila service är ju inte dyrt om man gör själv. ca 350kr för Castrol olja + filter då för 80-90kr. Brukar även spara kvitton på alla vätskor och reservdelar ifall jag skulle sälja bilen i framtiden.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]