NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Kom hem efter en 6 milafärd i 5 grader +. Då jag stängt av motorn fortsatte kylfläkten att gå. Min förra V50, en 1,8F betedde sig aldrig så. Jag vet att tidigare Volvo gjort så när det varit väldigt varmt på sommaren. Nu startade jag motorn igen och stängde av igen, då stannade fläkten. Tror man att det var något relä som hängt sig, eller är det normal att en D2:a uppför sig så, och att fläkten hade stannat efter några minuter :?:
av dongan
Vår V50 drive -09 gör likadant, går med kylfläkt nu när det är lite kallare.
Om det är nåt fel vet jag inte, går bara nån minut sen stänger den av.
Vet inte om den alltid gör så då det är sambon som kör mest med Volvon .
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är fel!
Svärfar har fått det åtgärdat. Sen lös även hans servicelampa trots att bilen nästan va nyservad. Det visade sig att DPF behövdes bytas. Bilen har rullat ca 2000mil V50 D2 -12.
Användarvisningsbild
av SvenB
Då har jag alltså två uppfattningar. En att det är okej, och en att det är allvarligt fel. Tur att jag har garanti, men synd om jag gör mig till åtlöje på bilfirman om det är normalt. Hur kan en igensatt DPF orsaka att kylfläkten går?
Användarvisningsbild
av Perra83
Servicelampan lös nog för att DPF larmade om något.

Kylfläkten ska i alla fall inte gå.
Kör jag svetten ur bilen på sommaren så inte ens då går fläkten på fullvarv.
Användarvisningsbild
av SvenB
Märkligt. Då undrar jag om inte du har något fel på din kylfläkt. För nog ska den snurra om AC är aktiverat. Mitt "fel" var inte enligt mig att kylfläkten snurrade, utan att den snurrade efter att motorn stängts av.
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:Märkligt. Då undrar jag om inte du har något fel på din kylfläkt. För nog ska den snurra om AC är aktiverat. Mitt "fel" var inte enligt mig att kylfläkten snurrade, utan att den snurrade efter att motorn stängts av.
Ja och det ska den INTE göra! Hur normalt tycker du att det är? Det är bara på V50 som jag har hört det på. Det om något drar ur batteriet i onödan, det är ingen liten fläkt.

Gör som du vill om du vill ha det så. JAG VET att svärfar har haft det så och nu är problemet löst.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tur att nån är tvärsäker på detta!
För jag är det inte! (Men jag är kanske inte lika utbildad som du på dessa bilar)

För mig är det normalt att fläkten kan gå av en rad olika orsaker i dagens morderna bilar. Det är inte lätt att lärasig till alla kriterier och paretrar som kan starta kylfläckten.

Förr i tiden startade fläkten av en bimetallgivare i kylaren, som var direktkopplad till fläktens elmotor.

På dagensbilsr har man en elektronisk givare som är kopplad till motorstyrenheten. Motorstyrenheten eller nån annan styrenhet är sen den dator som sköter fläkten via fläktens egna styrenhet (alltså inga relän)
Alla bilens datorer är sen ihoppkopplade med ett datanätverk, så flera olika enheter kan prata med motorstyrenheten och begära start av fläckat, eller ökad/minskad hastighet på fläkten.

CCM kan begära start för att kyla kondensen.
ECM kan begära start för att sänka motortempraturen, eller om motortempraturen är "okänd" /eller felkod fins i systemet dom gör att ECM inte litar på att motortempraturen är korrekt.

Det är inte helt omöjligt att ECM kan starta fläkten om PDF har hög temp, då plaseringen är sådan som den är på denna motor.
Med det där kan nog Perra83 förklara bättre, då han kan denna motor bättre än jag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack CarMan. Då vet jag att min bil troligen uppförde sig precis som den skall göra.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mobe
Vet att när AC:n är aktiverad så krävs det att värmeväxlarens fläkt aktiveras. Det är alltså inte motorns kylare som fläkten arbetar för utan luftkonditioneringens och dessa är sammanbyggda.
Dock borde inte den gå när bilen är avstängd. Har du kollat så det är fläkten som går för det låter som fläkten går när bilen gör en regenerering av partikelfiltret när man stängt av motorn.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]