Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Hur stor rörelse har kopplingspedalen på Volvo 745-87??
Pedalens rörelse på brorsans 745:a är endast några centimeter. Känns inte rätt med så liten slaglängd men det går inte att justera bort då kopplingen annars slirar. Misstänker att kopplingen är "slut" och behöver bytas men en så länge kör han med bilen på detta viset och han har gjort så under mer än två år...

Hur lång slaglängd är normalt?
jaka skrev: Hur lång slaglängd är normalt?
well, jag var precis ute och kollade på min bil och pedalen når ända ner till golvet tar emot :shock:
Menar du att kopplingen "tar" ett par cm från golvet eller att den "tar" ett par cm uppifrån ? Har du vajer eller hydraulisk manövrering ?

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Nej! inget skämt alls! Vill bara fixa till bilen så den funkar. Retar mig på alla småfel som finns på bilen (farthållaren har jag ännu inte lyckats fixa men väl tankmätare och en massa annat).
Jämfört med min Audi 100 Avant 2,0E från -89 så har brorsan fruktansvärt kort slaglängd på kopplingspedalen från det man trycker på den tills den tar i golvet/botten.
På min Audi så har pedalen en slaglängd på ca 12-17cm mätt från pedalgummits högsta läge till dess lägsta, och pedaltrycket känns spänstigt och fint. På Volvon känns det inte spänstigt och slaget är mycket kortare, bara ca 5cm.
-Jag är övertygad om att kopplingen behöver bytas! Vad tror ni?
Kopplingspedalen ska ha ett "spel" på kanske 2 cm innan det "börjar ta emot". Sedan "börjar" kopplingen "frikoppla". Ju mer sliten kopplingen är desto "högre upp" kommer själva "frikopplingen. Om "spelet" i pedalen försvinner helt är kopplingen slut ock börjar att "slira". Detta under förutsättning att allt annat är Ok. Det kan vara fel på andra "grejer" på vägen. Om kopplingen inte slirar vid normal körning och frikopplar så du kan lägga i 1-an vid stillastående är det kanske inget att bry sig om, än.

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Det är vajerkoppling.
Kopplingen fungerar men jag reagerar på att det är så kort rörelse på pedalen jämfört med alla bilar jag kört tidigare och speciellt den Audi jag har sedan 20år tillbaka.
Växlarna gå i hur bara som helt det är bara den korta slaglängen på pedalen som känns så "helt fel"!
Då är det nog bara att "tuta och köra". Du kan ju jämföra med en annan 740 någon gång, men det måste då vara en -87 eller äldre. Senare modeller har hydraulisk. Det kan vara som på 140 och 240 modellerna, när returfjädern saknas. Då "ligger" kopplingspedalen längre ner än bromspedalen. då känns det som där är kortare slaglängd. Normalt ska ju båda pedalerna vara på samma höjd

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Både broms och kopplingspedalen ligger på samma höjd...problemet som jag ser det är att kopplingspedalen känns helt fel med sin korta slaglängd.
Håller man pedalen nertryckt är det bara någon centimeter man har att spela med innan kopplingen släpper resp drar.
jaka skrev:Hej!
Både broms och kopplingspedalen ligger på samma höjd...problemet som jag ser det är att kopplingspedalen känns helt fel med sin korta slaglängd.
Håller man pedalen nertryckt är det bara någon centimeter man har att spela med innan kopplingen släpper resp drar.
Låter alltså som kopplingen tar väldigt långt ner, är den sliten så tar den högt upp istället.
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]