Lucif3r skrev:Det där med misständningar är nog tänddelarna. Dom byts typ aldrig... Men du verkar ha rätt bra koll på sånt där iaf :)
Men ang. abs... Upptäckte en mindre trevlig sak igår när jag böt instrumentlampor. Min ABS-lampa är fulkopplad - det har jag vetat länge men inte brytt mig eftersom ABS'en verkar fungera kalas(den är väl provad :roll: ) och det finns inga felkoder...
Det jag upptäckte var att klappträt som fulkopplat även har kapat "trace'n" (vetefan vad det heter på svenska) på kretskortet - dvs den ordinarie strömmen till abs-lampan kommer ej fram... Så att återställa funktionen på min lampa blir mindre roligt -.-
Det jag funderar på är om det räcker med att leta på rätt kabel i kontaktstycket till instrumenthuset och dra den direkt till lampan istället(alá 'fulkoppling' fast med rätt kabel), eller måste den gå via kretskortet för att få rätt funktion?
Om det måste gå via kretskortet måste jag isär med hela huset och leta på en alternativ punkt på kretskortet och dra till lampan... Att laga trace'n blir svårt, då det är kapat så pass mycket (ser ut som dom använt en morakniv, typ) och sitter för nära lampan, så löder man där kommer man inte kunna byta lampa...
Jävla klappträn, vad trött man blir -.-
Läste först ut via Torque och den sa bara "Cylinder 5 Misfire Detected". Jaha, tänkte jag - får felsöka det lite noggrannare senare. Komp, spridare, tändning etc - ja det gamla vanliga.
Kopplade därefter upp VolFcr och den rablade upp alla cylindrar en efter en med misfire detected.
Njae, något som inte stämmer här. Misfire på alla cylindrar, och hyffsat bra avgasvärden.
Misstankarna drogs ju direkt till rotorn och fördelarlocket.
Men jag läste faktiskt i VADIS att ovanstående (misfire på alla cylindrar) kan tändas om ECU'n gång efter gång startas och motorn aldrig får bli driftsvarm. Min termostat hade ju hängt sig så bilen kom ju aldrig över typ 65 grader. Inte omöjligt att termostat-problemet kan vara relaterat till felkoderna.
Iallafall så tittade jag på tändkablarna. Jaha, original från 96. Jo, tjena... Kablarna håller kanske. Men rotor och fördelarlock gör det inte. Är van vid dessa från mina BMW-bilar så det där kan jag ganska bra. Jag är dock ganska säker på att när jag lyfter på fördelarlocket så kommer det där att se ut som ett kärnvapenkrig ägt rum...
Kort och gott, har redan fixat nästan flång nya Volvo-kablar och Bosch-fördelarlock för bara 60 SEK (ungefär ett år gamla och locket ser ut som det gott typ max ett par hundra mil) - hittade av en slump på Returbilen. Även nya tändstift och rotor fixat såklart. Om jag orkar slänger jag dit det imorrn (tänkte jag skulle passa på att göra ett kompressionstest på motorn när jag ändåså har allt borta).
Hade gärna provat och sett om felkoderna försvinner med endast termostatbyte. Men tänddelarna har garanterat redan passerat bäst-före-datum, så jag byter dessa också - mer i förebyggande syfte. Om felkoderna fortfarande är kvar efter det, ja då får det bli lite mer avancerat felsökning.
Vet hur det känns... Fulkoppla är en sak - men kan man inte göra det riktigt då!?! Jag gjorde det faktiskt i höstas på en av mina BMW's - fast jag gjorde det på "rätt" sätt, dvs återställningsbart. Jag lödde in mig på själva lampsockeln och piggybackade på oljetryckslampan. Så för att återställa så tog du bara bort två lampor och in med två nya! Det var pilligt och inte stabilt, men det skulle bara hålla dagen den besiktades. Det fungerade fint, inga anmärkningar där!
Fast besiktningsmannen blev ganska ställd när han fick höger fram fjäderben i händerna när han skulle vrida på däcket. Vulkningen hade släppt i stödlagret så om du hissade upp bilen så trillade fjäderben och hela paketet ner och hängde bara i länkarmarna
Det blev en populär attraktion, inom 30 sekunder så snurrade det tre besiktningsmän runt fjäderbenet och beundrade skådespelet

Han var dock väldigt nervös huruvida han ens skulle kunna köra den obligatoriska testrundan med bilen.
Jisses, sa jag - sikta och sänk ned den så sitter den där

Jag har kört totalt 1.5 dagar på Knutstorp och uppåt 100 varv på Sturup med max attack i den konfigurationen - det håller

Håller den 20 mil i sträck på varvstopp och på tre hjul både genom den ena och andra kurvor runtom Sturup Raceway så håller den nog de där hundra meterna i lagom fiskörning

Inte oväntat blev det omedelbart körförbud, men ABS-bypassen fungerade
EDIT : Mitt teflonminne gör sig påmind, det var AIRBAG-lampan jag fulfixade, inte ABS-lampan. Men konceptet är detsamma.
Jag vet ju inte hur ABS-lampan styrs (jag trodde jag visste). Nu lutar det åt att ABS-lampan styrs via jord-sidan, liknande som generator-lampan styrs. Dvs om ABS-styrenheten vill ha lampan tänd så jordar den ledningen till instrumentklustret. Om den vill ha lampan släckt så skickar den en motspänning på ledningen till instrumentklustret. Men jag får inte det att stämma fullt ut heller.
Enklaste vore ju att frikoppla ABS-lampan helt från instrumentklustret, dvs lägga en fiberbricka eller något annat icke-ledande och sedan tar man spänning och jord från de punkter där man anser vara lämplig. Det borde ju fungera.
Men vi kommer ändåså tillbaka till huvudfrågan - vad tusan skickar ABS-styrenheten på VIO-kabeln när det vill tända respektive släcka lampan!?!
Eftersom vi lugnt kan utgå att min ABS-styrenhet tänder lampan så vet jag att den verkar jorda när man slår på tändningen Jag ska prova om den gör likadant när man startat motorn. Det skulle vara väldigt intressant att se vad en korrekt ABS-styrenhet gör med VIO-kabeln.