Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#816365
Yes, finns tusentals ABS-trådar men efter att ha letat någon timme kunde jag inte hitta någon som behandlar just detta problem.

I samband med ABS-felsökning på en Volvo 855 -96 (2.5 med Motronic 4.4) så hamnade jag i problem när jag försökte fullt ut förstå vad som kontrollerar ABS-lampan i instrumentklustret.

Enligt alla beskrivningar och framförallt elscheman (både Volvo's och Mitchell's) så styrs ABS-lampan uteslutande av ABS-styrenheten genom att den kontrollerar jorden till ABS-lampan via en form av transistorkoppling.

Se schema nedan.
Pinne A18 (BLU/RED) ger spänning till lampan.
Pinne B6 (VIO) kontrollerar lampans jordkrets (dvs kan öppna eller stänga denna via en form av transistorkoppling).
Denna kabel (VIO) går direkt till ABS-kontrollenheten utan att passera gå.
Bild

Nu till problemet - jag upptäckte nyss att någon klippt av denna kontrollkabel (VIO) mellan ABS-styrenheten och instrumentklustret.
Och ändåså lyser lampan!

Den lyser både med tändningen påslagen och motorn påslagen.
Provade även att koppla bort HELA kontaktstycket från ABS-styrenheten (dvs helt bortkopplat) men lampan lyste ändåså likadant!

Så varför lyser den här lampan utan att ABS-styrenheten ens är inkopplad?
Är detta ett normalt beteende - är det någon som gjort liknande test (kopplat ur ABS-styrenheten men ändåså har en lysande ABS-lampa)?
av rid54
#816388
Om plusmatningen till lampan är kvar kan det ju helt enkelt vara genomslag i transistorn. Kanske inte så vanligt, men inte okänt fenomen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#816473
Jag har samma erfarenhet som taxi, tar man bort ABS enheten tänds ABS lampan. Prova att skarva ihop kabeln och se om lampan slocknar. Sedan är ju felsökning utan att kolla felkoder väldigt svårt. Förmodligen fungerar vol-fcr på din bil. Programmet(demoversion) går att tanka hem gratis från http://www.ilexa.co.uk/diagnostic-tools/vol-fcr.html
Sladd går att köpa från många siter, prova 24.se De har även fullversion av vol-fcr inkl sladd. Det finns många trådar om vol-fcr på forumen
av bmwslangen
#816532
Precis, jag var lite orolig att mitt instrumentkluster skulle vara defekt och hålla lampan lyst oavsett vad ABS-styrenheten skickade för signaler.

Skulle blivit lite svårt att förklara vid besiktningen...
- Din ABS-lampa lyser.
* Ja, men det är OK. Bara en transistor som är sönder i instrumentklustret.
- Yeah, right... Hört det förr...
:-)

Uppenbarligen är det fullt normalt beteende att lampan lyser även utan kontakt med ABS-styrenheten - bra att ha det bekräftat iallafall.

Däremot är jag förbannat intresserad av hur EGENTLIGEN den där ABS-lampan kontrolleras.

För elschemat stämmer inte alls - har hittat flera avvikelser.
1) Lampan kontrolleras uppenbarligen INTE uteslutande av ABS-enheten.
2) Lampan kontrolleras INTE på det enkla sätt som visas (via basen på en transistor).
3) Spänningsmatningen A18 går INTE direkt till lamporna som visas (jag har mätt och det var en helt bruten krets - oändlig resistans - mellan pinne A18 och de lampor den ska ge spänning till)
4) Däremot var det en kontinuerlig krets mellan pinne A17 och ABS-lampan! Och A17 är jord!

Kort och gott, det är inte så enkelt som elschemat visar. Jag gissar på att det sitter flera aktiva komponenter och även en mikroprocessor emellan som inte visas på elschemat (skulle troligtvis bli ett totalt oäverskådligt schema isåfall).

Jag mätte dessutom upp spänningen (mot batteriets negativs pol) på de två violetta sladdstumparna, med tändningen påslagen.
Sladdstumpen kopplad till ABS-styrenheten visade typ -0.01V dvs skickar DEFINITIVT inte ut någon basspänning för en transsitor - snarare drar den mot jord.
Sladdstumpen kopplad till instrumentklustret visade +7.08V dvs någon gör någonting på denna ledning iallafall.

Ska prova även med motorn igång och se vad ABS-styrenheten hittar på.




@Hasse53 : Drog ej hela storyn initalt (då ingen skulle orka läsa igenom till själva huvudfrågan). Köpte bilen för bara ca två veckor sedan endast för att ha en bil medans jag väntar på min ordinarie bil blir klar från en typ av köpegarantireparation. I ren protest köpte jag en Volvo 855 - det är liksom motsatsen till en sportig liten BMW :-)

Har både Torque och VolFcr fullt fungerade och bra koll på dessa program samt även OBD generellt.

Vid köpet såg jag att ABS-lampan inte lyste (den var nybesiktigad så jag accepterade det med avseende på priset), och tänkte att det fixar jag framöver. Jaja, någon tagit bort lampan och chansat vid besiktningen.

Jodå, visst var lampan bortplockad ur instrumentklustret.
Men fick inte kontakt med styrenheten.
Börjar felsöka, lyfter på locket och vad ser man - två avklippta kablar!
Den ena är styrsignalen till instrumentklustret, den andra är k-linan till OBD.

Förbannade amatörer, detta ger mig ett rent helvetes merjobb.
Nej, de klippte inte av en bit upp - de klippte av precis vid den stora kontakthandsken (finns inget kvar på att löda).

Man kan lätt se många andra spår av dessa trähattar, en del i och runtomkring instrumentklustret.
Därav min något skeptiska inställning om allting verkligen stod rätt till.



Iallafall, kommer att försöka tillfälligt få ihop k-linan mellan ABS-styrenheten och OBD så jag iallafall kan läsa ut felkoder.

Parallellt försöker jag hitta någon som kan stifta ur dessa kontakter, har redan lagt några timmar på det och det är *INTE* någon enkel standardutstiftning a la Biltema verktyg. Jag har redan dissikerat en offer-kontakt och det är två hullingar men de måste friläggas inte bara från den yttersta gråa kontakten men även från en gul platta som sitter bakom - det verkar osannolikt man kan göra båda med ett verktyg då det krävs riktigt långa och smala verktyg (ca 0.7 mm breda). Gissningsvis stiftar man ut ALLA kontakter först från den gråa kontakten, lyfter bort den och sedan stiftat man ur den kabel man vill ha bort från den gula plattan.
av Cartech
#816650
Hej, jag skulle vilja veta var kabeln är avklippt, är det vid ABS-enheten?. Och som du säger är dessa elscheman förenklade Men detta låter lite otroligt om det stämmer. Men Jag skulle behöva se hela detta elschema. Hittade bara ett för 850 -95 när jag gjorde en snabb sökning. Det var inte likt men jag gjorde en intressant upptäckt som innebär att lampan kan lysa utan ABS-enhet. Om det stämmer med din modell vet jag inte.

Men det är enkelt att kolla. Har du ett sånt här relä i bilen? (Kolla vänster sida av motorutrymmet?) - http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=24762411 Prova då att rycka ur det och se om lampan slocknar.

Rent spontant låter det rätt logiskt att lampan lyser om den inte får kontakt med ABS-enheten.

Lycka till.
av bmwslangen
#816653
Yes, det är precis nere vid ABS-styrenheten. Om man klipper eller kopplar bort hela kontakten är samma sak - flera har rapporterat samma beteende dvs att lampan fortfarande lyser trots avsaknad av kontakt till ABS-styrenheten.
Bild

Nej, det relätet har jag inte. Vill minnas att det är ABS-reläet och fanns bara till de "äldre" modellerna dvs upp till -95 där ABS-styrenheten satt längst upp vid fjäderbenstornet.

Jag har ATE Mark 20 systemet som sitter en bit längre ned i (fast på samma plats). Jag ska se om jag kan hitta en bild.

Men vad var det som du hade upptäckt? Att det slocknar om man rycker reläet? Själva logiken in mot instrumentklustret ska vara ungefär samma oavsett om det är -95 eller -96. Jag ska mig veterligen också ha ett ABS-relä, fast på ett annat ställe - kan kolla om jag får samma beteende också (om jag lyckas hitta reläet).

Jo, det kan faktiskt vara så att ABS-lampan är konstruerad på samma sätt som generator-lampan. Dvs om den inte får några uppgifter som säger det motsatta så utgår man ifrån att generatorn inte fungerar - och detta syns tydligt på elschemat. Men det gör det INTE när det gäller ABS-lampan.

Ska se om jag inte kan lägga upp elscheman på ABS-systemet för -96.
av bmwslangen
#816662
Här kommer Mitchell för en 850 -97
http://www.exx.se/objects/jagrullar/12561.pdf

Notera att enda reläet inblandat här är "overload relay #2" och det enda den gör är att mata med spänning till instrumentklustrets pinne A18 (som bland annat ska ge spänning till ABS-lampan). Detta relä kontrolleras av tändnyckeln.

Rycker man det reläet så är det sannolikt att ABS-lampan slutar lysa (då du tar bort dess spänning), men å andra kommer troligtvis en jäkla massa andra lampor i instrumentklustret också sluta lysa och andra saker som styrs via detta relä.

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]