- fre 20 dec 2013, 01:30
#816365
Yes, finns tusentals ABS-trådar men efter att ha letat någon timme kunde jag inte hitta någon som behandlar just detta problem.
I samband med ABS-felsökning på en Volvo 855 -96 (2.5 med Motronic 4.4) så hamnade jag i problem när jag försökte fullt ut förstå vad som kontrollerar ABS-lampan i instrumentklustret.
Enligt alla beskrivningar och framförallt elscheman (både Volvo's och Mitchell's) så styrs ABS-lampan uteslutande av ABS-styrenheten genom att den kontrollerar jorden till ABS-lampan via en form av transistorkoppling.
Se schema nedan.
Pinne A18 (BLU/RED) ger spänning till lampan.
Pinne B6 (VIO) kontrollerar lampans jordkrets (dvs kan öppna eller stänga denna via en form av transistorkoppling).
Denna kabel (VIO) går direkt till ABS-kontrollenheten utan att passera gå.

Nu till problemet - jag upptäckte nyss att någon klippt av denna kontrollkabel (VIO) mellan ABS-styrenheten och instrumentklustret.
Och ändåså lyser lampan!
Den lyser både med tändningen påslagen och motorn påslagen.
Provade även att koppla bort HELA kontaktstycket från ABS-styrenheten (dvs helt bortkopplat) men lampan lyste ändåså likadant!
Så varför lyser den här lampan utan att ABS-styrenheten ens är inkopplad?
Är detta ett normalt beteende - är det någon som gjort liknande test (kopplat ur ABS-styrenheten men ändåså har en lysande ABS-lampa)?
I samband med ABS-felsökning på en Volvo 855 -96 (2.5 med Motronic 4.4) så hamnade jag i problem när jag försökte fullt ut förstå vad som kontrollerar ABS-lampan i instrumentklustret.
Enligt alla beskrivningar och framförallt elscheman (både Volvo's och Mitchell's) så styrs ABS-lampan uteslutande av ABS-styrenheten genom att den kontrollerar jorden till ABS-lampan via en form av transistorkoppling.
Se schema nedan.
Pinne A18 (BLU/RED) ger spänning till lampan.
Pinne B6 (VIO) kontrollerar lampans jordkrets (dvs kan öppna eller stänga denna via en form av transistorkoppling).
Denna kabel (VIO) går direkt till ABS-kontrollenheten utan att passera gå.

Nu till problemet - jag upptäckte nyss att någon klippt av denna kontrollkabel (VIO) mellan ABS-styrenheten och instrumentklustret.
Och ändåså lyser lampan!
Den lyser både med tändningen påslagen och motorn påslagen.
Provade även att koppla bort HELA kontaktstycket från ABS-styrenheten (dvs helt bortkopplat) men lampan lyste ändåså likadant!
Så varför lyser den här lampan utan att ABS-styrenheten ens är inkopplad?
Är detta ett normalt beteende - är det någon som gjort liknande test (kopplat ur ABS-styrenheten men ändåså har en lysande ABS-lampa)?