Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av High Fidelity
Hej!

Nån rolig människa roade sig med att slå in en ruta på en av bakdörrarna(745) i helgen.

Min fundering är om det överhuvudtaget är värt att göra ett försäkringsärende av frågan. Dvs kostnad för byte <--> självrisk.

Nån som har en idé om vad mtrl + jobb ligger på ungefär? Har försökt komma fram hos Bilia men inte lyckats.

Tack!
av anp
Mest troligt inte. Såvida du inte har en osedvanlig låg självrisk.
Köp en ruta på skroten/forumet, och byt själv. Eller be en bekant byta den åt dig.
kostnad 50-250 kronor kanske + lite arbete.
av High Fidelity
Tack för tipset!

Har tyvärr varken tid eller kunskap för att göra det själv/bekant. Fixar det via glasmästare så landar det runt en 1000-lapp. Bara skönt att få det gjort ASAP. Verkligen fel läge att ha bilen stående med trasiga ruta mitt i vintern i halv storm.
av anp
Vad kostar det att köpa en beg, ruta, och be verkstaden byta bara den då?
Känns onödigt att belasta försäkringen för en sådan simpel del, tycker jag.
Behöver ju inte ta längre tid heller.
av High Fidelity
Vet ej. Jag ska ju ragga upp en skrot som har rätt ruta. Hämta(måttligt sugen på att åka runt med "cab" i det här vädret). Hitta nån som kan byta. Det blir trots allt några moment extra samtidigt som man har ett jobb att sköta...(och behov av att få rutan bytt omgående). Bara att komma fram till verkstaden och få tag på rätt person var ett mindre projekt.

Men jag håller med dig. Beggad ruta hade varit bra av flera orsaker.
Användarvisningsbild
av hebbe
kolla på http://www.laga.se ja hittade en ruta till min 460 där, den kostade 300:- och va ganska lätt att montera in. och det var första gången ja rev ner dörrsidan och det tog cirka 1 timma allt som allt.

mvh/fredrik

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]