Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AK
Hej!

Har nylilgen fått ett par märkliga problem med min S80 T6 som gått 20.000 mil. Bilen är servad enligt bok.

1. Problem med ett morrande ljud och vibrationer i hela bilen när jag kommer över 120 km/h. Ökar jag hastigheten ökar ljudet i styrka och vibrationer. Sänker jag hastigheten hänger fenomenet kvar ner till 60-70 km/h innan det blir tyst igen. Jag har provat att köra på olika växlar men det blir ingen skillnad.

2. Problem med dålig värme i kupén. Ibland sjunker temperaturen i kupen och det blir nästan kallt. Vrider jag upp värmen till 24-25 grader så blir det varmare men inte så varmt som det borde. Såg nyligen att tempmätaren hoppade upp och ner några millimeter vid senaste tillfället.

Någon som känner igen något av detta?

Mvh, Anders
av AK
Bilen är en 99:a.
Användarvisningsbild
av _Rick_
AK: ang värmen. Får du värme om du manuellt vrider upp reglaget på varmast?

Om du får det så kan du ha problem med den lilla tempsensorn i klimatpanelen. Sitter som ett litet galler där. Innanför den sitter en liten fläkt och framför den ett temp-motstånd som suger in luft och mäter hur varmt det är i kupén. Om den är igensatt med damm (vanligt) så kan den inte mäta luften riktigt.

Den fläkten kan man göra rent (man måste då ta bort panelen) eller byta om den är kass.
av JT
Även om den är servad så kan det vara en kamrems spännare som är lös så att kamremmen vibrerar, hade det på en Mitsubishi, exakt samma fenomen med vibrationer, morrande mm i dem hastigheterna.

Min spännare gick sönder 300 mil efter ett kamremsbyte
av S60AWD2.5T
Problem 1 drivknut troligen innre.....
brukar komma när vridmomentet blir högt för att sedan ligga kvar till belastningen blir låg.

Jag kan inte exakt S80 men detta gäller generellt för framhjulsdrivet.
av S40T4
Låter nästan som om oljudet skulle kunna vara ett hjullager som börjar bli dåligt.
av jbl
Tror också på drivknut.

Mjukvara för ECC:n?
av Hellrider
AK skrev:Hej!

Har nylilgen fått ett par märkliga problem med min S80 T6 som gått 20.000 mil. Bilen är servad enligt bok.

1. Problem med ett morrande ljud och vibrationer i hela bilen när jag kommer över 120 km/h. Ökar jag hastigheten ökar ljudet i styrka och vibrationer. Sänker jag hastigheten hänger fenomenet kvar ner till 60-70 km/h innan det blir tyst igen. Jag har provat att köra på olika växlar men det blir ingen skillnad.

2. Problem med dålig värme i kupén. Ibland sjunker temperaturen i kupen och det blir nästan kallt. Vrider jag upp värmen till 24-25 grader så blir det varmare men inte så varmt som det borde. Såg nyligen att tempmätaren hoppade upp och ner några millimeter vid senaste tillfället.

Någon som känner igen något av detta?

Mvh, Anders
Dra fast hjulen,kolla hjullager,Byt termostat
av AK
Tack för många bra förslag!

Jag ska boka hos Bilia för morrandet och vibrationerna. Vad kan en drivknut kosta...?

Hur tar man loss panelen för att rengöra temgivaren för kupén? Den ser riktigt skitig ut och verkar inte dra in speciellt mycket luft.

Mvh, Anders
av buuyuu
AK skrev:Tack för många bra förslag!
...

Hur tar man loss panelen för att rengöra temgivaren för kupén? Den ser riktigt skitig ut och verkar inte dra in speciellt mycket luft.

Mvh, Anders
Går det inte att ta dammsugarn och suga rent från utsidan? Kanske inte blir tillräckligt rent? Jag bara gissar.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]