Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Det kanske kan vara så att, för att få behålla sina kunder så ger företagen bättre garantier än vad Konsumentverket föreskriver. :roll: Mitt exempel med turbon var inte taget ur luften. Det gällde en turbo i en motorbåt som fick en utbytesturbo från en firma i Göteborg monterad. Den pajade efter en tid. Då kom en annan turbo som det blev full garantitid på.
av andy78
Garantin gäller från inköp det förnyas alltså inte varje gång man byter en vara det är helt upp till återförsäljaren att göra det eller ej.
om man fick garanti varje gång så skulle folk sätta det i system och ingen skulle till slut sälja något.

Det man ska göra om man vill vill ha lång livslängd är att ladda batteriet fullt minst 2 ggr per år jag gör det alltid innan och efter vintern eller när jag köper nytt då de är laddade till 80 %.

det räcker inte bara att köra bilen och att den startar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är detta något du har erfarenhet av, eller tycker du det skall vara så? Jag frågar eftersom jag både när det gäller batteri och turbo har fått ny garantitd. De som gör bra jobb eller säljer bra varor behöver inte oroa sig för garantianspråk.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Funk
Framförallt är garantier inget som är påbjudet utan det är en helt frivillig åtgärd från företagen. Reklamationsrätt har man alltid, men där kan det vara lite svårare med bevisbördan efter de första 6 månaderna. Rent strikt räknas väl batterier också som förbrukningsvara (på datorer och mobiltelefoner är det definitivt så) och där kan regler och garantier vara sämre än på andra produkter/delar där minst ett års garanti nästan alltid förekommer.

Företag kan alltid erbjuda garantier och reklamationsrätter som är bättre än lagen, det är dock inget man kan kräva...

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja så är det. Men på bilbatterier erbjuder leverantören garantitid till skillnad från mobiltelefonbatterier. Sedan kan man fråga sig varför Biltema erbjuder 4 års garanti på bilbatterier. Troligen av samma anledning som vissa bilmärken erbjuder 7 års nybilsgaranti. Ryktet är inte det bästa så de gör det för att få sälja. Sedan får de nog ta en del garantiärenden också.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är kul det här med batterier!
På bågformig diskuteras det en del om batterier, och även där vet alla bäst.
I båtar förbrukar man ju en del ström, när man ligger vid nån ö i några dagar, så det gäller att ha bra batterier. (Sen ska dom ju laddas när man kör båten, vilket kanske inte alltid är så långa sträckor)

Jag är noga o vill ha data/specifikationer på mina batterier. Rekommenderad laddspänning och antalet cyklar m.m.
Detta kan inte biltema få fram på sina batterier (kunde i alla fall inte när jag köppte)

Många med båtar köper biltemas batterier, då dom påstår att dom är lika bra. Men dom tycket också det är ok att man får byta batteriet var 3:e år.

Jag köpte av olika skäl ett speciellt Varta batteri av AGM typ (det tillverkas inte längre)
Dom är nu 6 år gammal, och jag märker ingen skillnad på dom mot när dom var nya.
av andy78
SvenB skrev:Är detta något du har erfarenhet av, eller tycker du det skall vara så? Jag frågar eftersom jag både när det gäller batteri och turbo har fått ny garantitd. De som gör bra jobb eller säljer bra varor behöver inte oroa sig för garantianspråk.
Jag har erfarenhet av det kan man säga.
Skulle du själv kunna fortsätta att tillverka / sälja en produkt om du gav garanti på garanti på garanti varje gång kunde kommer då det är 1 månad kvar?

Återförsäljaren kan ta det på återkommande garanti men det är något helt annat.
av andy78
Se till att ladda batteriet minst ett par ggr per år så kommer det ha maximal livslängd, bor man i hus så kan det knappast vara ett problem / besvär.
Användarvisningsbild
av SvenB
andy78 skrev: Skulle du själv kunna fortsätta att tillverka / sälja en produkt om du gav garanti på garanti på garanti varje gång kunde kommer då det är 1 månad kvar?

Återförsäljaren kan ta det på återkommande garanti men det är något helt annat.
Är det? Det väl så, att det är av återförsäljare som vi som tillhör "vanligt folk" gör våra inköp.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]