- tis 17 dec 2013, 20:33
#815684
Volvos största magplask alla gånger måste ändå vara 480in och deras genidrag utan tvekan volvo 850
Moderator: Moderatorer
Droopy skrev:Volvos största magplask alla gånger måste ändå vara 480in och deras genidrag utan tvekan volvo 850Jag kommer ihåg när syrrans gubbe kom hemkörande i en splitter ny 850 GLT Sedan precis när de kom. Vi åkte en bra tur sittande i andakt och beundrade Volvos nya underverk. Det var ett tag sen... och brorsan köpte lite senare en ny 850 Herrgårdsvagn och vi var lite stum av beundran för den också, vilken gång och vad snygg den var (tycket man då). Nåväl, jag kroka på sen jag också men det blev några år efter, en ny V70 1997. Jag gilla ljudet på den skarpt, och komforten förstås. Nästa V70 blev en ny 2001:a (2.4 170 hk Business) och den var jag ännu nöjdare med och körde strax över 40000 mil med den och jag hade den till för två veckor sen då det blev en ny V70 igen, D3 Momentum Business. Jag verkar fast i V70 träsket :D Så för mig har Volvo skött sig bra med sina V70 i alla fall under de 16 år jag kört dessa. Inga historiska misstag på V70 som jag märkt av i alla fall, snarare tvärt om en formidabel succe sett i backspegeln, i nutid och troligen i framtiden också om Volvo sköter sina kort. För mig vore en V70 hybrid en dröm med säg 15-20 mils räckvidd på en laddning, nåt i stil med V60 hybrid fast billigare och med längre räckvidd på eldrift.
Perc skrev:Det är miljöhysterin jag inte gillar, såklart är moderna och nya motorer piggare med mindre eller samma antal hk och drar självklart även mindre soppa. Skulle ju vara konstigt om de inte vore så. :) Men så länge motorerna drivs av ett bränsle och inte på el så får vi väl vara glada.VolvoÄgarn skrev:En motor med väldigt låg förbrukning är en miljömotor och en motor på 100 hästar i en modern tung bil är inte roligt ett dugg. Det borde alla kunna hålla med om.Nej, det håller jag inte med om. Visst, alla tillverkare erbjuder snålmotorer med liten slagvolym och låg förbrukning. Typ V70 D2 med sin 1.6-liters snåldiesel på 115(?) hk. Men man behöver ju inte köpa en sån om man inte vill. Det erbjuds ju starkare motorer för såna som vill ha sånt.
Bilarna blir hela tiden snålare och miljövänligare, men det är sällan prestandan sjunker pga det. Ovan nämnda D2:a har ju prestanda som på ett ungefär matchar en vanlig Volvo 945 för 20 år sen, med väsentligt lägre förbrukning och säkert bättre körbarhet också eftersom dieseln har en segdragningsförmåga som en rödblockare från stenåldern inte kommer i närheten av. Tycker man att D2:an inte räcker så är det bara att köpa D5 Polestar och se glad ut. Det är nog ingen som hindrar dig. ;)
Jag åker själv inte Volvo utan en Skoda med liten symaskinsmotor, en 1.4-liters turbo på 122 hk. Den är piggare än den 855 GLT jag hade då det begav sig, och har en körbarhet som är på en helt annan planet. Dessutom drar den betydligt mindre soppa, särskilt i stan. Så om den räknas till miljömotor måste jag väl påstå att jag inte har något emot miljömotorer. ;)
bem skrev:Ja, 1997 var jag hoss den lokala bilfirman och provkörde en 850 för första gången och blev såld på 5min, 2 veckor senare köpte jag en 94a som jag hade i 9år, helt klart den bästa bilen och bilaffären i mitt liv, köpte den för 115k och sålde den 9år senare för 22k.Droopy skrev:Volvos största magplask alla gånger måste ändå vara 480in och deras genidrag utan tvekan volvo 850Jag kommer ihåg när syrrans gubbe kom hemkörande i en splitter ny 850 GLT Sedan precis när de kom. Vi åkte en bra tur sittande i andakt och beundrade Volvos nya underverk. Det var ett tag sen... och brorsan köpte lite senare en ny 850 Herrgårdsvagn och vi var lite stum av beundran för den också, vilken gång och vad snygg den var (tycket man då). Nåväl, jag kroka på sen jag också men det blev några år efter, en ny V70 1997. Jag gilla ljudet på den skarpt, och komforten förstås. Nästa V70 blev en ny 2001:a (2.4 170 hk Business) och den var jag ännu nöjdare med och körde strax över 40000 mil med den och jag hade den till för två veckor sen då det blev en ny V70 igen, D3 Momentum Business. Jag verkar fast i V70 träsket :D Så för mig har Volvo skött sig bra med sina V70 i alla fall under de 16 år jag kört dessa. Inga historiska misstag på V70 som jag märkt av i alla fall, snarare tvärt om en formidabel succe sett i backspegeln, i nutid och troligen i framtiden också om Volvo sköter sina kort. För mig vore en V70 hybrid en dröm med säg 15-20 mils räckvidd på en laddning, nåt i stil med V60 hybrid fast billigare och med längre räckvidd på eldrift.
/Bo
Droopy skrev:Volvos största magplask alla gånger måste ändå vara 480in och deras genidrag utan tvekan volvo 850Och dessa påståenden kommer som vanligast oftast från någon som vare sej kört eller ägt någon utan bara hört att någons kompis farsa hade en kompis som hade en sån och som inte tyckte att den kunde gämföras med hans tidigare 240 från 1980 :-O)
Droopy skrev:Ja, 1997 var jag hoss den lokala bilfirman och provkörde en 850 för första gången och blev såld på 5min, 2 veckor senare köpte jag en 94a som jag hade i 9år, helt klart den bästa bilen och bilaffären i mitt liv, köpte den för 115k och sålde den 9år senare för 22k.Det börjar vara ganska länge sen jag blev såld på 850 också, det måste ha varit typ 2005. Jag provkörde en bekants T-gul och blev såld. Sen blev det en 855 GLT -94 för mig. Tiden går. Idag är 850 gamla och trötta och x70 håller på att gå samma väg. :( Min 855:a blev inte långlivad, men V70in (1998) som jag hade efter det körde jag med i fem år. Största felet på den var drivlinan, 140 trötta sughästar i en Volvo gör ingen glad. I övrigt var jag helnöjd med bilen. Knappt några problem heller, nånsin. Om man inte räknar en kostsam reparation av ECC-elektroniken.
Min far köpte en S70 -00a år 2005, och jag tycker den var ännu mer förfinad och riktigt bra komfort, tyvär blev han tvungen att sälja den pga sjukdom för några år sedan. Hade önskat att han hade haft bilen kvar än idag, för de verkar inte växa på träd direkt, tycker knappt man ser några längre.
SvenB skrev:Det där är ett fenomen som inte enbart "drabbar" Volvo 480, utan ofta andra biltyper. Exempelvis så "sågar" en del de motorsvaga modellerna av Volvo utan att den kritiserande ägt någon.Jag måste erkänna mig skyldig, men jag har haft två stycken och efter dessa två bilar rekommenderar jag alltid turbo då någon frågar köpråd på Volvo.
vetten skrev:Droopy skrev:Volvos största magplask alla gånger måste ändå vara 480in och deras genidrag utan tvekan volvo 850Och dessa påståenden kommer som vanligast oftast från någon som vare sej kört eller ägt någon utan bara hört att någons kompis farsa hade en kompis som hade en sån och som inte tyckte att den kunde gämföras med hans tidigare 240 från 1980 :-O)