Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

detta gäller en 740 -88 GLT med 16v motorn B234F

Bytte tankarmatur och nu går den orent, mina misstankar är att pumpen pumpar för segt eller att det är för lite bensin i tanken. det är ungefär 4-6 liter i tanken.

efter jag bytt tankarmatur så hoppade bensinmätaren igång men visar fortfarande fel den visar allt ifrån tom till nästan full och går ner till tom och sen upp till mitten och sedan svajar lite fram och tillbaka, så kanske någon kabel som hoppat fel?

Vad tror ni?
bränsle relä?
pumpen?
sladd som sitter fel eller dålig jordning?

Tacksam för snabba svar

mvh Smurfen740
Senast redigerad av 1 Smurfen740, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Innan vi börjar gissa så skulle jag fylla på mera bensin, minst 10-20 liter till. Att du har bara 4 liter i tanken är helt kasst. Den kommer att suga upp allt skit som täpper till filtret och annat. Om den ens klarar av att suga upp det lilla som finns i tanken om den hamnat lite snett. :-)
av jaka
Hej!
När du bytte tankarmatur ?..kollade du hur el-anslutningarna på tanklocket såg ut? För att göra det måste du bryta bort "plastpluppen" som sitter på tanklocket av plåt. Antagligen är de flesta el-anslutningarna där sönderärgade, så var det i alla fall på brorsans 745 från -87 och vi fixade det genom att löda på sladdarna som går från hjulhuset direkt på de sladdar som går till bakre pump och reostat.

Brorsan hade samma fel som du med en trilskande tankmätare.
Förts trodde vi att det var reostaten i tankarmaturen som var orsaken, men när jag tagit bort tankmätaren och ersatt de runda elektrolyt kondensatorerna fungerade tankmätaren igen. Kondensatorerna är på 47 mikrofarad resp 10 mikrofarad.
På en annan tankmätare var felet en sprucken Zenerdiod (sitter under den svarta visartavlan). Zenerdioden är på 5V.
Kondensatorer och zenerdiod finns på Elfa i Solna och kostar sammanlagt under 10kr.
Den svarta visartavlan med spole och genomskinliga plasten under, är bara nertryckt mot kretskortet och lossas genom att dras rakt upp.
Har bilder på tankmätaren om jag bara kunde lista ut hur man lägger in bilder här på forumet. -Någon som vet?
sicnarf skrev:Innan vi börjar gissa så skulle jag fylla på mera bensin, minst 10-20 liter till. Att du har bara 4 liter i tanken är helt kasst. Den kommer att suga upp allt skit som täpper till filtret och annat. Om den ens klarar av att suga upp det lilla som finns i tanken om den hamnat lite snett. :-)
då provar jag det först :)
jaka skrev:Hej!
När du bytte tankarmatur ?..kollade du hur el-anslutningarna på tanklocket såg ut? För att göra det måste du bryta bort "plastpluppen" som sitter på tanklocket av plåt. Antagligen är de flesta el-anslutningarna där sönderärgade, så var det i alla fall på brorsans 745 från -87 och vi fixade det genom att löda på sladdarna som går från hjulhuset direkt på de sladdar som går till bakre pump och reostat.

Brorsan hade samma fel som du med en trilskande tankmätare.
Förts trodde vi att det var reostaten i tankarmaturen som var orsaken, men när jag tagit bort tankmätaren och ersatt de runda elektrolyt kondensatorerna fungerade tankmätaren igen. Kondensatorerna är på 47 mikrofarad resp 10 mikrofarad.
På en annan tankmätare var felet en sprucken Zenerdiod (sitter under den svarta visartavlan). Zenerdioden är på 5V.
Kondensatorer och zenerdiod finns på Elfa i Solna och kostar sammanlagt under 10kr.
Den svarta visartavlan med spole och genomskinliga plasten under, är bara nertryckt mot kretskortet och lossas genom att dras rakt upp.
Har bilder på tankmätaren om jag bara kunde lista ut hur man lägger in bilder här på forumet. -Någon som vet?
Bytte tankarmatur i tisdags, till en från 940 bytte på onsdagen bytte jag till en från 740.
Pumpen låter och funkar, provade även den innan jag satte dit tankarmaturen i tanken.
jag själv lödde om alla sladdar till pumpen och mätaren på tankarmaturen eftersom dom går av lätt. (bild kommer)
Fungerar mer än innan så antar att dom 2 gråa kablarna är fel eller så är mätaren knas

provade mätaren lite grann utan motstånden och då fungerande den (1,5 voltsbatteri)
så mätaren borde vara i fungerande skick. men mätaren visar allt ifrån tomt till full och där emellan igår så tyckte jag den stämde ganska bra efter jag tankat ca 20 liter då låg den lite midre än halv.
men ikväll så har den visat fullt och halv och 3/4 så antar att det är något knas med dom gråa kablarna

Ett annat "fel" är att tomgånen minskade från 1000 till 500-800 rpm efter jag bytt tankarmatur
i övrigt inga felkoder och motorn beter sig som innan vet inte om den beter sig helt ok, har ingen annan och jämnföra med. känns att hästarna jobbar iaf dom börjar springa runt 2000 och tappar av vid 4500 -500 rpm
hur är registret på 16v orginal någon som har bänk eller register papper?
Smurfen740 skrev:i övrigt inga felkoder och motorn beter sig som innan vet inte om den beter sig helt ok, har ingen annan och jämnföra med. känns att hästarna jobbar iaf dom börjar springa runt 2000 och tappar av vid 4500 -500 rpm
På en väl fungerande 16V motor "drar" den jämt och fint till c:a 4000rpm, sedan kommer fullblods hästarna. Det märks mest på 2-an och 3-ans växel, men det är en "markant" spark i baken upp till 6000rpm sedan slår övervarsskyddet till vid c:a 6200rpm.

Mvh
Lennart
Hej!
Felet med tankmätaren ligger antagligen hos tankmätaren och inte i några kablar.
Om du har samma tankmätare som på 740/745 , byt de två elektrolytkondensatorerna på 10 mikrofarad resp 47mikrofarad. Oftast är de dessa som åldrats och behöver bytas. De är enkla att byta och kostar under tio kronor på ELFA.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]