Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 2005 D5 med parkvärmare/dieselvärmare/bränslevärmare. Kärt barn har många namn.
Det fungerar alltid perfekt när jag startar den manuellt, och den startar alltid på automatik när man startar bilen och det är kallt. Allt som det ska alltså.
Men, när jag sätter en tid jag vill ha bilen varm. Säg varje dag kl 0700 så är det bara 1 av 10 gånger när jag kommer till bilen som värmaren har varit igång. Detta helt utan att sätta felkod.

Jag vet att den inte startar om det är för låg bränslenivå eller batterispänning, men då talar ju även datorn om detta för mig när jag kommer till bilen. Säger även inte att den har misslyckats. Inga fel rapporterade!

Nu startar inte värmaren trots att timern är satt, utan att ge mig en felkod.

Har även testat att göra bilen strömlös en längre tid utan resultat.

Någon som varit med om detta och kan ge mig lite vägledning? Känns som en omöjligt fel att felsöka.

Mvh Jonas
Har du möjlighet att koppla in bilen till VIDA? Vet ej om det i och för sig ger nån mer vägledning (felkoder) men kanske.
Värmaren är ju en Webasto så prova dra ett mail till Webasto supporten, kan ju inte skada.
Kanske prova med ett nytt batteri ändå? Det kan ju bara vettigt för att utesluta det (om du har möjlighet att prova med ett annat batteri som du vet är i bra kondition).

/Bo
Värmaren är inte en webasto, o även om det vore en så har dom ingen aning om hur den arbetar integrerat i en bil.

När du startar den på direktstart, hur länge har du testkörningen då?
Ardic var en värmare som tillverkades på Volvo Flygmotor. Tillverkningen av Ardic såldes till Eberspächer.
Jag har dom kalla dagarna kört den över 30 minuter(manuell start), hittils har den alltid varit i gång när jag ska ha bilen. Har även haft den på Volvo och fått alla koder lästa, inget som har med brännaren att göra har satt felkod.

Som sagt, den fungerar perfekt, dock förutom att den inte fattar att kolla klockan :) Är precis som att värmaren inte vet om att den har ett tidur kopplat till sig.

Känns inte som att felet ligger hos själva brännaren, det måste ju vara "bilen" som inte skickar startkommando trots tiden slår in ... Några mer idéer?

mvh J
Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]