Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linkannr3
Hejsan.
Jag har en V70 D5-05 som verkar ha någe knas med dieselvärmaren. Den funkar vid direktstart och vi oftast på tiduret oxå, men har märkt ett jäkla konstigt fel på den. När jag på kvällen ställer in tiduret så att bilen ska vara varm på morgonen dagen efter, går inte värmarn igång. Men har jag kört bilen på dagen och ställer in en tid på kvällen, alltså samma kväll så funkar den jämt. Så med andra ord,värmarn funkar alltid förrutom när jag ställer in den för morgondagen. Kan inte fatta vad det är för fel? Jag ställer in den på tidur1. Vad kan vara fel?
Mvh
av JOS
Kan det inte vara så att ditt batteri börjar ta slut. Värmaren startar inte om den tror att batteriet inte orkar starta motorn sen. Min tanke är att när du nyss kört så är batteriet topp laddat, men när den stått över natten så har spänningen sjunkit och blivit för låg. Har du märkt några andra symptom på att batteriet börjar vara trött? Värmaren går inte heller om bränsle nivån är för låg.
av Linkannr3
Njaa det vettofan. Det är när jag har jobbat nattskift som jag märkt att värmaren inte går igång. När jag jobbar förmiddag och eftermiddag så är det inga problem och då har ju bilen vart avstängd lika länge. Men jag har slängt på batteriladdarn nu så får den ladda på sig tills ikväll när jag åker till jobbet, då ser jag ju direkt imorrnbitti ifall det berodde på batteriet? Det har alltid varit över halv tank när värmaren inte gått igång. Tack för svaret,få se imorrn ifall du har rätt?
Mvh
av AndreasGLT
Jag hade liknande strul med min för två vintar sedan. Det började med att den var stendöd och då byttes delar i den i omgångar i den så det hade varit billigare att köpa en ny. Men när allt var klart och den fungerade bra började batteriet strula. Även fast det var nyladdat så fungerade inte värmaren när bilen stått över natten. Nån sa att det kunde vara en trasig cell i batteriet som orsakade så jag bytte iallafall batteri och sen hade jag aldrig det problemet. När min inte hade startat märkte jag att automatiken på fönsterhissarna hoppat ur och det var ett tecken på dåligt batteri.
av Linkannr3
matte75 skrev:Har haft samma fel som du. Be din Volvo-verkstad uppdatera mjukvaran till CEM så löser det sig. Det gjorde det för mig i alla fall.
Tusen tack igen,du hade rätt:-) När jag ringde Volvo och bokade tid för uppdatering så beskrev jag felet för dom. Dom hade aldrig varit med om någe liknande,men dom skulle köra uppdateringen som jag bad om. Så nu funkar den kanon och kostade endast 570kr:-)
av matte75
Linkannr3 skrev:
matte75 skrev:Har haft samma fel som du. Be din Volvo-verkstad uppdatera mjukvaran till CEM så löser det sig. Det gjorde det för mig i alla fall.
Tusen tack igen,du hade rätt:-) När jag ringde Volvo och bokade tid för uppdatering så beskrev jag felet för dom. Dom hade aldrig varit med om någe liknande,men dom skulle köra uppdateringen som jag bad om. Så nu funkar den kanon och kostade endast 570kr:-)
Kul att det löste sig för dig.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]