Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johnsandvall
Har en 960 - 96a 2.5l manuell som har dåliga avgasvärden. Har bytat lambda sonderna fram + bak samt köpt en ny katalysator i rätt storlek. Har bytat tändstift, olja + filter. Finns inga felkoder på bilen.

CO - 0.81
CO2 - 12.0%
HC - 270ppm
O2 - 4.2%
LAMBDA - 1.187

Har testat med etanol utan några förbättringar i värdena och har kollat luftmassemätaren och den fungerar som den ska.

Tips på vad man kan göra?
av NilsO
Om det inte finns felkoder skulle jag gissa på misständningar. Jag tror nämligen inte motorstyrningen i 960 detekterar sådana, till skillnad från lite senare bilar med vitblocksmotor.

Detta förutsatt att du vet att avgassystemet är helt tätt. Annars säger det höga lambdavärdet inte så mycket.
av errim
Hej
Var sitter lambdasonden på din bil? Ja just det du har 2 st det är den första närmast motorn som är intressant i det här fallet.
På min b230f sitter lambdasonden i färre delen av katalysatorn. Jag hade tappat en mutter ( av 3 st) i länsen mellan grenröret och avgasröret till katalysatorn. Detta ledde till att lambdasonden fick för mycket luft (syre) och att sonden trodde att motorn gick snålt och fetade på. Jag hade alltså för högt lambdavärde och även de andra värdena var inte bra. Fick felkod ibland ( koden sa: lambdareglering för fet eller för mager) . Satte på en mutter men lambdavärdet fortfarande inte bra men fick inga felkoder alltså lite bättre. Bytte sedan även packningen och och då fick bilen perfekta avgasvärden ( lambda = 1,00).
Visst det är olika motorer men principen är densamma. Så det kan var värt att du kollar upp detta. På min bil vara läckan så liten att det inte hördes eller kändes så den kan vara svår att hitta. Men känn efter lösa muttrar eller skruvar.
Mvh
Errim
av johnsandvall
Oljan, filtret och tändstiften bytades i oktober. Bilen har rullar 23500 mil.

Och nu när jag tänker på det så har jag inte efter-kontrollerat avgasröret sedan jag monterade det nya.. :P för om den främre lambda får syre som inte är med i beräkningarna så blir motorsystemet lurat, ellerhur?

Men oavsett hur mycket/lite luft motorn får i sig så är HC värdet för högt vilket betyder att det är många oförbrända bränslepartiklar. Hur ska man då tolka det?
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]