- mån 16 dec 2013, 07:45
#815161
Det är synd att alla "snöat in sig" på CO². Visserligen är CO² viktigt, men det finns annat som dieselmotorer släpper ut i stället som bensin och framför all etanol bilar inte gör. Debatten i Europa just nu gäller mycket om e.v begränsningar för dieselbilar just för stoftparticklar och kväveoxider som är en stor hälsorisk i storstäderna. Stoft och kväveoxider bildas vid effektiv förbränning i framför allt dieselmotorer, men även i Lean Burn motorer. Dock inte i lika hör grad. Kväveoxider kan renas i katalysatorn på en bensin/etanol bil men katalysator på dieselmotorer fungerar inte bra. Nackdelen med dagens enorma utveckling på dieselsidan är att ju effektivare förbränning (mer hästkrafter) desto mer kväveoxider och stoft. Större partiklar kan "tas omhand" i partikelfilter, men dom minsta (farligaste) partiklarna åker rakt ut i luften vi andas i.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V