Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Här kommer lite förklaringar på "lawn mower syndrome" som det också kallas.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_90I ... kingValves
Dessa bilar ska inte gubbköras!, ska inte köras korta sträckor och ska ha en bra helsyntet som byts inom intervall.
//Björn
Nicolai skrev:Något som för mig är förbryllande är att startmotorn sjöng som om det inte fanns något motstånd (påminde om en motor med kamkedjebrott jag råkade ut för en gång) men att motorn ändå lät förhållandevis normalt när den startade. Med öppen huv lät motorn OK förutom det distinkta knackandet som i mitt fall kom från motorns bakkant. Skulle en komplös motor ändå starta på två sekunder och tända på alla cylindrar?

Edit: oslas inlägg kom emellan medan jag skrev.
Startmotorn låter så, eftersom motorn har dålig komp på en eller flera cylindrar. Hur fort den startar/går normalt beror på hur fort situationen ordnar upp sig i motorn. Att den startar överhuvudtaget beror ju på att det kan faktiskt "tända" även om det inte är fullt normal komp.

Att borttvättad oljefilm skulle hända på dieslar har jag svårt att tro. Då skulle de ju aldrig starta, eftersom de ju måste ha kompet för att tända. Om man provat att starta en ovärmd bussmotor i -15°C så förstår man principen.... Kallstartanordningen ger absolut maxinsprutning och sedan mal man med startmotorn tills den tänder, vilket ju inträffar när det blir lite varmt därinne efter en stund. Skulle kompet förvinna pga mycket bränsle skulle detta aldrig leda till start. Svårstartade i kyla, ja; total startvägran har jag aldrig varit med om, dock. Bara man har ett bra batteri!
jag har varit med om det på flera dieslar, då har dom blivit totalt komplösa efter att man fått nöta på starten ett tag, don började tända men efter en stund så slutade dom tända och den bara floffade när man nötte. men efter att vi svkättat i lite olja i insuget så small dom igång direkt. och då körde vi med en STOR starthjälp. jag har för mig det heter dieseling det fenomenet
rid54 skrev: ...Den bakomliggande orsaken har av vissa hävdats vara att ventilspindlarna helt enkelt av någon anledning går trögt och de (inte alltför starka) ventilfjädrarna inte förmår hinna stänga och att tryckaren därför sträcks av oljetrycket och sedan stänger inte ventilen alls. Knackandet har då sitt ursprung i att kolven tar i ventiltallriken...
Jag är beredd att ändra mig och köpa din förklaring, men har svårt att tro att ojudet skulle komma från att kolvarna slår i ventiltallriken, den kommer ner med en vinkel mot kolven, så då skulle ventilerna med all sannolikhet böjas. Därefter tätar de aldrig igen...
frasse4 skrev:
rid54 skrev: ...Den bakomliggande orsaken har av vissa hävdats vara att ventilspindlarna helt enkelt av någon anledning går trögt och de (inte alltför starka) ventilfjädrarna inte förmår hinna stänga och att tryckaren därför sträcks av oljetrycket och sedan stänger inte ventilen alls. Knackandet har då sitt ursprung i att kolven tar i ventiltallriken...
Jag är beredd att ändra mig och köpa din förklaring, men har svårt att tro att ojudet skulle komma från att kolvarna slår i ventiltallriken, den kommer ner med en vinkel mot kolven, så då skulle ventilerna med all sannolikhet böjas. Därefter tätar de aldrig igen...
Jo, du har helt rätt. Jag är inte helt 100% nöjd med förklaringen själv, men den är inte så mycket sämre än teorin om bortsköljd oljefilm... enligt min åsikt. Knackningar måste nästan bero på metallisk kontakt. Det (knackandet) är troligen inte nåt med vevrörelsen eller kolvarna, för det skulle inte bara försvinna efter en stund. Det borde inte vara ventiltryckarna, för de låter inte så dramatiskt när de låter, det är mer som "ventiltickandet" i äldre motorer ("rasslande"). Nåt annat kan jag liksom inte komma på, internt i motorn, som kan skapa ett regelbundet knack, som bara försvinner efter ett tag.

Jag kan inte med säkerhet avgöra vilken av de tänkbara lösningarna som är "rätt". Kolven kanske bara tar i väldigt lite/lätt, det måste väl finnas grader även i helvetet, så att säga.... Oljefilmsteorin går ju inte att förkasta helt heller, men den förklarar inte (enligt min åsikt) det närmast totala kompressionsbortfallet och inte heller knackningarna. Jag är inte ute efter att "ha rätt", jag är mer intresserad av en diskussion utifrån de fenomen vi kan notera...
jag vet inte heller exakt varför det knackar. i min mb 250d så låter det som man slår med en hammare under huven ibland vid kallstart men tystnar ganska mycket då den fått upp oljetrycket men låter fortfarande lite tills den har gått en stund. skulle vara kul och få veta exakt varför det låter
På äldre dieslar så får man ofta ett "knackljud" när de är kalla, beroende på att förbränningen inte sker optimalt och mjukt i takt med att bränslet sprutas in, utan det blir som "detonation" under förbränningen (stötvis förbränning). Det har att göra med hur bränslet sprids/förångas sämre i ett kallt förbränningsrum. Det har inte med smörjoljetrycket att göra. Däremot kan ju smörjoljetrycket påverka eventuell kamkedjespännare och eventuella hydrauliska ventillyftare. Jag minns att min Dodge Aspen 78 (en V8 318) lät rätt mysko vid start, om den stått nån vecka, eftersom de hydrauliska ventillyftarna sjunkit ihop en del och tog en tid att fylla upp, men det var ingen konst att känna ingen det kraftiga tickande ljudet.
det ljud jag har kommer från lyftarna, det är jag säker på. är inte samma ljud som blir av en kall diesel. den går precis som den ska men låter precis som att man slår med en hammare i toppen, är bara innan oljetrycket kommit, sen är det bara lite ljud tills den fått bli lite varm. och merca bensinarna jag hört och också haft sådant ljud vid uppstart kall, dock låter det ju inte lika mycket där men ändå mycket. och så låter alla mb både bensin och diesel jag har hört. borde ju vara ungefär samma på volvon med vad det exakt beror på får någon annan svara på. jag tänker att det kan ha och göra med att hydrauliska lyftare ska ju bara göra så man slipper justera ventilspelet. och då tänker jag som så att om man tänker sig en motor med vanliga mekaniska lyftare så ligger dom ju mot själva ventilen stumt, men att på en med hydrauliska så ska det upp olja mellan lyftaren och ventilen eller hur jag nu ska säga, är dålig på att förklara det jag menar, och att det medans det inte finns oljetryck så slamrar lyftaren för att den inte har olja mellan sig och "ventilen".
vet inte om det kan vara så, är bara en gissning från mig som aldrig skruvat i motorer med hydrauliska lyftare
Det där fenomenet hade jag på mina Chevrolet V 8:or på 80 talet. De hade ju hydraliska ventillyftare. När bilen stått någon tid så släppte oljetrycket i ventillyftarna. Du knackade/tickade det tills dess oljetrycket kommit upp i lyftarna igen.
Detta som vi 960(& 850) ägare råkar ut för är inte hopsjunkna lyftare.
Har ju även en Chevelle med hydrauliska lyftare och båda tickar från lyftarna om de stått ett tag.
Chevellen har dock inga som helst problem med att vara igång i en halvminut, stängas av och därefter startas igen efter en kort stund.
Görs samma sekvens på 960 så frustar den vid start & går inte på alla sex förrän efter ett tag.
Detta trots att den regelbundet körs tillräckligt hårt och med en helsyntet som byts med rätt intervall.
Är övertygad att problemet varit värre vid missskötsel.
osla skrev:...jag har för mig det heter dieseling det fenomenet
Nej dieseling är glödtändning på en bensinare : http://en.wikipedia.org/wiki/Dieseling
Jag var tvungen att googla för jag hade blandat ihop det med hydrauling som är när en topfuel dragster inte förbränner riktigt och till slut får kompressionsutrymmet fullt med oförbränt bränsle som inte kan komprimeras, resten kan ni räkna ut...
Sorry för OT.
//Björn
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]