Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Elmeholt,
Ja då får du mycket att se fram emot då när du hämtar din nya MY14, de nya baklyktorna blir en fin bonus som du inte visste om då. V70 MY14 tycker jag är riktigt snygg även om "faceliften" de gjorde på V70 MY14 inte är så jätteomfattande.

Några saker som V70 MY14 kan utrustas med, som var nytt för 2014:

Växlingspaddlar vid ratten (endast med automatlåda).
Rattvärme.
Eluppvärmd frontruta tillsammans med regnsensor.
Active High Beam Control (aktiv helljusreglering), ABL kurvljus dock sen tidigare men tillval.
Sensus Connected Touch med pekskärm (som visst skall fungera att peka på med handskar på).
Digital instrumentpanel med 8 tum TFT färgskärm som har 3 teman (Elegance, Eco och Performance).
Nya sportstolar (har jag för mig).

Den har:
Bredare grill med förstorat järnmärke.
Spoilern nytt utseende med rektangulära dim/varselljus, varselljusen är s k DRL (Daytime Running Lights).
Lite mer krom i baken och nya bakljus med LED lampor samt stötfångare och avgasrör ny utformning.
D2 motorn snålare med endast 3,9 lit/ 100 km vid landsvägskörning (oavsett manuell eller Powershift automatlåda) och möjligt Volvo optimerade övriga motorer något också till 2014 (men jag tror de gjorde det mesta ang detta redan på MY13).
City Safety som nu är aktivt upp till 50 km/h, kanske kom redan MY13 (tidigare 30 km/h).
Stämmningsbelysning som lyser upp mugghållare, dörrhandtag, sätesreglage, bagageutrymme och förvaringsfack.
På bilar med automatlåda ny växelspaksknopp med pianosvart inlägg.

För den som vill veta mer kolla t ex här:
http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... ildspelet/

Vad jag kan komma på.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Ja dom är grymt snygga med nya faceliften, såg en ny på väg till jobbet och vände mig om och kollade bakljusen. Är fortfarande helt matt av lycka ;)

Tror säkert att jag kommer bli grymt nöjd, även om jag är nöjd med den V70 jag har idag också. En 2.5FT -09, men det är framförallt den förbättrade bränsleekonomin jag vill åt. :)
Tycker dom oxå är snygga, det blev inga nya sportstolar till V70 utan en riktigt snygg mörkröd dynamic skinnklädsel utgick i stället, samt 2 stycken ventilerade inscription klädskar utgick, och alla incription oventilerade utgick till modellår 2014. Men detta är väl inget som köpare kommer märka av, bara jag som lagt på minnet vad dom hade för utbud innan, men visst jag förstår dom måste skära ner på vissa saker för att spara pengar. :)
bem skrev:Stämmningsbelysning som lyser upp mugghållare, dörrhandtag, sätesreglage, bagageutrymme och förvaringsfack.
Finns det några bilder hur den här belysningen ser ut?
Och vad innebär att varselljusen är daylight nånting,
Känner den av när det blir kväll och släcker dem? :)
Åhh tusan...
Jag såg detta i backspegeln på en XC70 igår. Såg inte att det var en 2014, utan trodde att ägaren modifierat på något sätt.. Riktigt snyggt det lilla jag hann se..

Då kommer väl snart V/XC70 ägare av 2014 års modell snart börja bli bestulna på sina baklampor...
mattish skrev:Då kommer väl snart V/XC70 ägare av 2014 års modell snart börja bli bestulna på sina baklampor...
Det hoppas jag verkligen att jag slipper. Känns som att man måste göra ganska mycket åverkan på bilen innan man får loss bakljusen. Är ju inte bara att dra loss och gå därifrån. :P
Elmeholt skrev:Och vad innebär att varselljusen är daylight nånting,
Känner den av när det blir kväll och släcker dem? :)
Daylight Running Lights (förkortat DRL) är allmänt vedertaget fackspråk för varselljus. Huruvida bilen själv förstår att släcka dem och tända halvljusen då det blir mörkt beror på hur den är utrustad. Man skulle ju tycka att skymningssensor var standard på alla Volvo numera.
Lite info från handboken till min V70 2014 ang varselljus (DRL) - det är DRL med automatisk växling mellan varsel- och halvljus samt funktionen tunneldetektering i min V70.

Läge Auto, innebörd:
Varselljus och positions-/parkeringsljus/sidomarkeringsljus under dagtid när bilens elsystem är i nyckelläge II eller motorn är igång.
Automatisk växling till halvljus och positions-/parkeringsljus/ sidomarkeringsljus vid dåliga ljusförhållanden eller när vindrutetorkare eller dimbakljus är aktiverade.
Funktionen "Tunneldetektering"är aktiverad (för bil med regnsensor), se sidan 88.
Funktionen "Aktivt helljus" kan användas (för bilar utrustade med denna funktion), se sidan 89.
Helljus kan aktiveras när halvljuset är tänt.
Helljusblink kan användas.

DRL:
Med ljusreglagets vred i läge Auto aktiveras varselljusen (Daytime Running Lights – DRL) automatiskt när bilen körs under dagtid.
En ljussensor på instrumentpanelens ovansida växlar från varselljus till halvljus vid skymning eller när dagsljuset blir för svagt.
Växling till halvljus sker också i de fall vindrutetorkare eller dimbakljus är aktiverade.

Systemet är ett hjälpmedel för att spara energi – det kan inte i alla situationer avgöra när dagsljuset är för svagt eller tillräckligt starkt, t.ex. vid dimma och regn.
Föraren är alltid ansvarig för att bilen framförs med en trafiksäkert korrekt ljussättning och enligt gällande trafikbestämmelser

Tunneldetektering:
Funktionen finns i bil med regnsensor.
Sensorn känner av ingången till en tunnel och ställer om belysningen från varselljus till halvljus.
Ca 20 sekunder efter att bilen lämnat tunneln, återgår belysningen till varselljus.
Körs bilen in i ännu en tunnel inom denna tid, behålls halvljuset på. På så sätt undviks täta förändringar av bilens ljussättning.
Observera att ljusreglagets vred måste stå i läge Auto för att tunneldetekteringen ska fungera.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]