Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av l3erG
Tjena grabbar och tjejer!

Mitt problem är att bilen drar sjukt mycket vatten!
Hade problem med att den pressade upp vad jag förmodar va avgaser upp i expansion kärlet förra
Vintern, så jag bytte topp till en 531 och satte självklart ditt en ny toppackning, och allt har
Fungerat jätte bra tills idag då den fick för sig att börja glufsa isig vatten! Märkte det efter att jag varit
Ute och sladdat och kört hårt med bilen så jag undrar vad det kan vara som gör att den drar så mycket vatten
För jag hade fullt med glykol i expansionkärlet och vips så va det borta så fylle på fullt igen och det försvann på
Ca 20-30min så tycker det verkar vara så jäkla konstigt att de bara ska försvinna så fort!

Hoppas det inte vart för luddigt skrivet och hoppas verkligen nån kan ge något bra svar på varför den gör så här
För orkar verkligen inte hålla på så här en vinter till!
Mvh/ Andreas
av l3erG
sicnarf skrev:Topppackningen gått igen :cry:
Nej säg inte så :(
Hur fan kan den ha gått sönder så fort har bara kört bilen i ca 3 veckor efter toppbyte och bara kört hårt en gång i ca 30 minuter! :/
Användarvisningsbild
av lennarte
Planslipning, rengöring och noggrann dragning med rätt moment på rätt sätt. Förr skulle det efterdragas efter ett antal mil innan man kunde "belasta" motorn, numera "drar" man ju med vinkel och då är det noga med rätt vinkel och att man drar i en följd utan "att ta nytt tag". Efterdragning behövs inte numera, men "full fart" direkt låter inte som någon bra idé. Bubblar det i expansionskärlet på tomgång är toppackningen läck

Mvh
Lennart
av l3erG
lennarte skrev:Planslipning, rengöring och noggrann dragning med rätt moment på rätt sätt. Förr skulle det efterdragas efter ett antal mil innan man kunde "belasta" motorn, numera "drar" man ju med vinkel och då är det noga med rätt vinkel och att man drar i en följd utan "att ta nytt tag". Efterdragning behövs inte numera, men "full fart" direkt låter inte som någon bra idé. Bubblar det i expansionskärlet på tomgång är toppackningen läck

Mvh
Lennart
Planslipning lät avancerat!! Är det något man kan göra hemma i garaget?
Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Motorfirma, eventuellt om du har kontakter hos någon mekanisk verkstad med utrustning för planslipning. Du kan kolla den själv. Den ska vara ordentligt rengjord, så kan du lägga en stållinjal över. Det syns direkt mot ljuset om den är rak eller inte. Även motorblocket ska vara ordentligt rengjort, det sista kan man ta med en elektrisk planslip (vibrator) med fint papper (ordentlig rengöring efter). Det finns mått på hur mycket det får fela, men jag har inte det i huvudet, men kan du se det är det för mycket. En aluminium topp som har "gått varm" är nästan utan undantag i behov av planslipning.

Mvh
Lennart

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]