Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det låter lovande! Man tappar alltså bara ut litegrann genom den vanliga kranen, så att expansionskärlet blir tomt och så byter man kärlet. Givaren, som enligt vad jag förstått ska sitta i expansionskärlet, är den något man behöver hantera på något särskilt sätt?
Bra tips med pump från tvålflaska. :-)-)

Tack för alla svar! Jag har varit på Volvo och tydligen är det etylenglykol som jag ska ha ändå. Men Volvo-butiken någonstans i landet som jag blev kopplad till i söndags sa propylenglykol (för att den var grön). Men här har de iallafall alltid rekommenderat etylenglykol (och de hade både blå och blågrön). :)

Sedan hade expansionskärlet blivit ersatt med en annan modell, och där passar inte den gamla nivågivaren, utan man måste köpa både kärl och ny nivågivare.
Nu håller jag tummarna för att Volvo har fått hem expansionskärl+givare och att det inte finns något annat fel som är orsaken till att expansionskärlet sprack.

Just nu är glykolflaskan bilens bästa vän. Jag tog bilen till jobbet idag och fyllde på kylarvätska till strax över MIN. Tempmätaren visade på mitten efter endast 2 km, men tack och lov stannade den där under resterande halvmil...
Väl framme på jobbet kunde jag höra att expansionskärlet pyste ut luft och det hade läckt ut mer kylarvätska under färden. Det var en ganska varm, kväljande doft ur kärlet, men jag vet inte om det luktar avgaser eller om glykol i sig har kväljande doft när den är varm.
Jag köpte expansionskärl samt tillhörande nivåvakt på Volvo igår, pris 375 kr resp 158 kr. Sedan var jag in på Direktservice men de hade inte tid med att byta det. Då frågade jag om det var lätt att sätta dit detta själv. Svaret var att de inte rekommenderade det och att jag skulle komma dit till 7.00 nästa dag, så jag var dit igen på Direktservice imorse kl 7.00 och var först i kön. Kl 9 kunde jag åka därifrån med det nya expansionskärlet på plats och kom till jobbet lagom till fikarasten. 8) :oops:

20 minuter beräknades själva utbytet ta, men jag fick börja med att vänta i 50 minuter (för att någon annan bil skulle göras först), sedan var jag så uttråkad av att vänta att jag bestämde mig för att titta på när mekanikern bytte kärlet.

Det var en erfaren mekaniker som bytte och han hade bytt expansionskärl på många bilar, "ett snabbt jobb" som han sa. I en dryg timme kämpade han med att få det på plats och vid två tillfällen var andra personer där och assisterade. På expansionskärlet hänger också styrservobehållaren och största svårigheten var att hänga på detta på det nya kärlet. Mekanikern filade t o m på en klack på expansionskärlet. En av de som assisterade sa att förmodligen finns det en ny utformning även av styrservobehållaren som passar bättre ihop med den nya utformningen av expansionskärlet. Det var vid skarven för MAX-nivåmarkeringen som det blev dålig passform mot styrservovätskebehållaren, vilket gjorde att det var svårt att häkta fast och få ner styrservovätskebehållaren vid expansionskärlet.

Slutnotan för bytet av det trasiga expansionskärlet inklusive material blev 923 kr. :shock:
(Fast jag betalade alltså för 20 minuters arbete.)

Så ett tips till de som behöver byta trasigt expansionskärl är att byta till ett som motsvarar den gamla originaldelen (och inte den nya originaldelen som Volvo har ersatt den gamla delen med). Då kan den gamla, fungerande nivåvakten flyttas över och man slipper kostnaden för en ny sådan i onödan och även utbytet underlättas eftersom man får samma passform som tidigare.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]