- sön 15 dec 2013, 17:40
Hej! Ny här! Hade varit ute och kört och inga problem vid flera stopp. Backade in på vår uppfart, och kunde inte få växelväljaren i läge P, parkering. Allt annat fungerade normalt, Fram, Neutral och Back, men när jag förde växelväljaren framåt var det tvärstopp, även vid ganska kraftig muskelkraft. Jag drog åt handbromsen, satte växelväljaren i Neutralläge och stängde motorn - men fick då inte ur nyckeln, och alla ljus på instrumentbrädan var fortfarande tända. Jag hämtade en händig granne som mekar med bilar (bilen gick att starta, köra fram och bak med, men vid stopp fortfarande samma fel. Han fattade inte heller han vad som hänt, och tyckte det kändes som att något ramlat framför växelväljaren (gummimuff helt oskadad så inget kan ha ramlat ner från kupén). - Till slut blev han förbaskad och tog i rejält, och lyckades få i Parkeringsläge, stänga motorn och få ut nyckeln. Han testade därefter flera gånger, och växelväljaren fungerade ok. Och han berättade också att man kan visserligen både stänga av och starta bilen i Neutral-läge, men är den inte i Parkeringsläge får man inte ut nyckeln - så den saken var inte så konstig.
Men vad katten har hänt med att inte få växelväljaren i Parkeringsläget??? Är det någon som har hjälp/tips är jag tacksam!!! Bilen är på väg in på service (har bara gått 7400 mil totalt), men väntetiden på verkstaden är lååång - och just nu litar jag inte ett smack på bilen. Han frågade sin lille son som var med "Vad har pappa sagt om det inte hjälper med våld?" - och sonen pep ",,,då får man ta till MER våld."
Men jag tror inte det ska behövas liksom. Vad kan ha hänt...?
Tacksam nybörjare här på Forumet!
Men vad katten har hänt med att inte få växelväljaren i Parkeringsläget??? Är det någon som har hjälp/tips är jag tacksam!!! Bilen är på väg in på service (har bara gått 7400 mil totalt), men väntetiden på verkstaden är lååång - och just nu litar jag inte ett smack på bilen. Han frågade sin lille son som var med "Vad har pappa sagt om det inte hjälper med våld?" - och sonen pep ",,,då får man ta till MER våld."
Tacksam nybörjare här på Forumet!
Senast redigerad av 1 Jacques, redigerad totalt 0 gånger.

- By dieselkenneth