Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ny här! Hade varit ute och kört och inga problem vid flera stopp. Backade in på vår uppfart, och kunde inte få växelväljaren i läge P, parkering. Allt annat fungerade normalt, Fram, Neutral och Back, men när jag förde växelväljaren framåt var det tvärstopp, även vid ganska kraftig muskelkraft. Jag drog åt handbromsen, satte växelväljaren i Neutralläge och stängde motorn - men fick då inte ur nyckeln, och alla ljus på instrumentbrädan var fortfarande tända. Jag hämtade en händig granne som mekar med bilar (bilen gick att starta, köra fram och bak med, men vid stopp fortfarande samma fel. Han fattade inte heller han vad som hänt, och tyckte det kändes som att något ramlat framför växelväljaren (gummimuff helt oskadad så inget kan ha ramlat ner från kupén). - Till slut blev han förbaskad och tog i rejält, och lyckades få i Parkeringsläge, stänga motorn och få ut nyckeln. Han testade därefter flera gånger, och växelväljaren fungerade ok. Och han berättade också att man kan visserligen både stänga av och starta bilen i Neutral-läge, men är den inte i Parkeringsläge får man inte ut nyckeln - så den saken var inte så konstig.
Men vad katten har hänt med att inte få växelväljaren i Parkeringsläget??? Är det någon som har hjälp/tips är jag tacksam!!! Bilen är på väg in på service (har bara gått 7400 mil totalt), men väntetiden på verkstaden är lååång - och just nu litar jag inte ett smack på bilen. Han frågade sin lille son som var med "Vad har pappa sagt om det inte hjälper med våld?" - och sonen pep ",,,då får man ta till MER våld." :-) Men jag tror inte det ska behövas liksom. Vad kan ha hänt...?

Tacksam nybörjare här på Forumet!
Senast redigerad av 1 Jacques, redigerad totalt 0 gånger.
Lustigt. Jag har haft samma problem med min sen jag köpte den, till och från. Vet inte om du har exakt samma, men jag kan ibland inte trycka in spärren på spaken hela vägen. Tittade på detta och såg att det var lite diverse som var löst och trasigt innanför spärren. Beställde en komplett spak på skroten för 1000kr förra veckan.
Hej Jago! och tack för feed-back! Det var innga problem med att trycka in spärren på spaken, den betedde sig helt normalt! :?: :???: Jag får självfallet be verkstaden kolla upp det, men som sagt låg väntetid och jag alt. hustrun vill ju inte köra in till stan och handla för att hamna utanför affären och inte kunna lämna bilen... :shock: Men nä, spärren tror jag inte det är, om där inte är något som hoppat av helt längre ner i spaken. Jag hade den inne på verkstad för 14 dagar sedan då handbromsen låg åt på höger bak, och visade sig ha rostat och brustit, och när mekarna (en fredagseftermiddag seeent...) trodde allt var klart hade "vajern hoppat av så de fick montera ner hela mittkonsolen" och där var tydligen tre mek igång på den för att hinna bli färdiga i hyfsad fredagstid (det var redan 1.5 timma efter att verkstaden stängt). Kanske har något hänt då...? Men går vajern till handbromsen via mittkonsolen? Jag mekar inte själv så jag vet nada. Dock: Inga problem med växelväljaren förrän nu.

Tacksam för din input!!! :)
Det räcker ju att dra ner mattan för att nå vajern. Den ligger ju på vänstersidan av mittkonsollen. Förstår inte varför dom skulle behövt att lyfta på den. Om dom nu inte hade ett annat "ärende" där.
Jag ringde bilfirman i morse och verkaren tyckte jag skulle komma direkt, var ute och provkörde, kollade, kände och lyssnade - och enligt honom verkade allt fungera OK just NU... - Han pratade om något som lät som "spärrsolanid", en liten elektrisk grunka som ska förhindra att man lägger in P-läge vid färd (Hur skulle man lyckas med det konststycket?) eller att gå från P-läget utan att man har bromsen nedtryckt - då bromspedalen tydligen öppnar denna spärr. Och tydligen hade det enligt honom hänt att denna kärvat, dock på andra bilmärken än Volvo. Så jag fick en tid för service i mitten av januari, och då skulle de plocka ner och smörja upp den här "Solaniden". Så OK, jag körde till affären för att handla, och när jag skulle därifrån var där trots hårt nedtrampad bromspedal ett rejält motstånd för att få växelväljaren FRÅN läge P till läge R! - Något skumt är det... :shock: :!: -

Jag framförde tanken om något möjligen hänt när de fibblade med handbromsen och "vajern hoppade av när de var nästan färdiga", men han försäkrade att de hade bara plockat av den BAKRE delen av mittkonsolen, den där armstödet sitter... ??:-/

Så jag är fortfarande mycket tacksam för all input! :) Han såg lite orolig ut när jag talade om att jag ställt frågan på Volvo-forumet... 8) :P , men talade om att de ju inte sysslade så där mycket just med Volvo, då de är auktoriserade för Mercedes, Ford, SAAB, KIA och OPEL. Dock vet jag av tidigare erfarenhet att den här verkaren är DUKTIG - vi har anlitat den bilfirman i flera år då vår andra bil är en SAAB 9-3 - aut, så jag lät dem ta hand om Volvon också i stället för att köra åtskilliga mil till en auk Volvo-verkstad, som också gör ett bra jobb men är både dyrare och långsammare - och inte så "trevliga" ...
Bra beskrivet, det är alltid lättare att få en uppfattning med en riktig genomgång av problemet.

Så jag skulle börja med att kolla bromsljuset när växelspaken kärvar. Din mekaniker har en poäng med att det kan vara bromskontakten då bromsen som sagt fungerar som en säkerhet.

Nästa möjlighet är spärren i spaken, hur är känslan i den? Det ska finnas lite motstånd i den då den frilägger spärren . Prova att trycka några gånger på spärren för att se om det rättar till sig. Nästa steg är att demontera konsolen för vidare felsökning.

Prova och se om detta kan ringa in problemet lite.
Tack Cartech för dina råd! Jag har nu efter att återigen inte få växelväljaren från läge P till R med mindre än VÅLD kollat: Bromsljus, och sannolikt också bromsar verkar helt ok, ingen konstig känsla i spärren på växelspaken! Och det var inte mekaren som gjorde kollen på bilverkstaden utan verkaren = han som på visitkortet står som "servicerådgivare" och som av och till går ut i verkstaden och talar om vad som ska göras - som kollade bilen. Jag har inte riktigt fattat befälsordningen på den här bilfirman, men det verkar som om bilmekarna går till honom och frågar om de ska göra det eller detta... :shock: Och ja, han verkar lika duktig som sin kollega, som förrsten är räddningschef i kommunen och rätt vad det är sticker iväg med blåljus i hatten... :D - Som gammal pilot hade jag nog varit tveksam till att köpa den här bilen om den varit ett flygplan, då den är 10 år gammal och bara gått drygt 7000 mil (alltså "a hangar queen"...), men service i början av januari är beställd för att byta ALLT som kan tänkas ligga i riskzonen för att vara utslitet, så det blir en dyyyyr service, förhoppningsvis ett fyrsiffrigt belopp men kan mycket väl hoppa upp över 10 000:-. Man kan ju liksom inte bara för att bilen gått korta sträckor nöja sig med sk "mellanservice" hur länge som helst... :o Och jag blev varnad för att göra en uppdatering av mjukvaran förresten, då den nya uppdateringen ställde till mer än den löste. Men det är OT och det ämnet finns på en annan tråd. Sorry, moderatorn!

Felet poppar upp här och där, och det är inte enkelt att NÄR felet kommer upp försöka diagnostisera det, då det ofta är att ta sig hem ifrån affären med matkassar fyllda av djupfryst mat etc - och att då sitta och fibbla med växelväljaren är underordnat att få skiten hem i ett stycke. :) - Jag har dock tagit dina ord till mig CARTECH, och lovar att hålla dina ord i minne fram till service!!! Därefter kommer jag att om något strular efter service be verkstaden göra som en av de jag känner säga : GÖR OM, GÖR RÄTT! - Mitt förtroende för den här bilfirman i Tomelilla är dock fortfarande 100 %! Men grundfelet är faktiskt fortfarande olöst...
Hej alla och tack för alla tips och råd! Nu har bilen varit på dyr service (mycket skulle bytas med bl a kamrem, stioft, filter, fläktrem), och man kollade växelväljaren men kunde inte hitta något fel. Lösa pinaler var inte kvarglömda efter senaste jobbet med handbromsen. Solaniden plockades ut, inga fel hittades och den smordes upp lite. Så enligt verkstan ska nu allting vara ok! Så det blir att avvakta... 8) Händer det något mera med kärran återvänder jag hit, då jag märker att här finns Bosse Bildoktorn i flerfaldig upplaga, även om han mest snöat in sig på Jaguar... :lol:

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]