NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Vet inte om ja har frågat tidigare.

C30 D3 -12 manuell 3600mil.

Problemet har funnits sedan bilen var ny. Felet kommer när det har regnat ordentligt eller när ja har tvättat bilen dock ej varje gång. Vid första uppstarten så kan det gnissla nå jävulskt! Inte riktigt samma skrik som en gammal bil men bra nära. Gasar jag till så följer gnisslet varvet och slutar rätt snart så det är svårt att fånga på film.
Förmodligen generator remmen eller något annat som den driver. AC:n va på OFF idag när det gnisslade.

Någon ska har någon idé eller har en lösning?
av specos
Förmodligen samma "problem"/ "produktegenskap" jag haft på mina två senaste V50:´s. Tycker det verkar vara ett förhållandevis vanligt fel. Min/mina har börjat skrika lite när hösten kommer och det blir kallare, för att under sommartid vara bättre. Vad jag förstår är det dock inget mer än skönhetsfel... Inte svar på din fråga...mer än att det verkar vara vanligt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Okej, tack för svaret!

Ska svänga förbi Rejmes imorgon och höra om dom vet något. Annars får de va.
av Peckham
Generatorremmen var det för mig och den sitter tillsammans med AC-remmen så båda byttes! Nu slipper jag gnisslet och fan så skönt det är!

Var du inne med din? Vad var ditt fel?
Användarvisningsbild
av jensenystad
Hej,

Har samma "produktegenskap" på min V50 -09. Kollade precis med Volvo här på orten och det finns som sagt ett "uppgraderat" kit med spännrulle och rem som tar bort gnisslet. 2060 kr ville man ha för detta. Blir till att byta när det är dags för 3000 mila service.
Användarvisningsbild
av Vojje
jag trodde bilen var färdigbyggd vid leverans. Geschäft :-)-)
av specos
jensenystad skrev:Hej,

Har samma "produktegenskap" på min V50 -09. Kollade precis med Volvo här på orten och det finns som sagt ett "uppgraderat" kit med spännrulle och rem som tar bort gnisslet. 2060 kr ville man ha för detta. Blir till att byta när det är dags för 3000 mila service.
...men det är "kosmetiskt"...dvs har man dålig hörsel är det bara att köra på...?
Användarvisningsbild
av jensenystad
"...men det är "kosmetiskt"...dvs har man dålig hörsel är det bara att köra på...?"

Det är vad Volvo har sagt till mig, men eftersom jag inte litar på någon så kommer jag att byta. Vi hade en Focus på jobbet som paserat 12000 mil med samma motor som 1.8f. Den "skrek" så in i bara ....... när den var kall och höll på ett bra tag innan den tystnade. Den servades på Ford och de såg tydligen inget problem med det. Den gjorde så hela sitt liv tills den hamnade på skroten av en annan anledning.
Användarvisningsbild
av Perra83
jensenystad skrev:Hej,

Du har möjligtvis inte något artikelnummer eller någon mer info på detta. V50:n är lite vanligare än C30:n

Ja har tid hos Rejmes och de va villiga att byta det som krävs för att få tyst på oljudet. I datorn fanns det ingen kampanj. Ja tittade själv och såg vad som fanns och vad som var utfört.
Användarvisningsbild
av jensenystad
Tyvärr, har inget artikel nummer eller mer info. Mekanikern visste precis vad jag pratade om och visste vad som behövde bytas.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]