Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Dedär med givarens placering har ju å göra med massa olika faktorer. kan sitta lite vart som helst på olika bilar. I regel har jag hittat dem på själva kylaren ca 1 dm upp från nederkanten eller 1 dm ner från kylarens topp.
Har även sett de som sitter strax efter termostaten (typ) och på nedre slangen, eller nära.

Så tar du en givare från säg 850in, så sätt den på motsvarande plats där den ska vara på den bilen.
Alternativ 2 är: ju längre ner på kylaren man placerar givaren (efter originalutförande) desto lägre temperatur måste man ha på givaren för att den skall hinna öppna i tid.
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Ju varmare desto bättre tror jag. Så länge det inte kokar. Får bli en 92 på min dock, är inte säker på att det gamla kylsystemet är det bästa att fresta på med höga temperaturer.

Sidonot: Hade en Ford från -76 jag körde helt utan fläkt i flera år. Sommar som vinter. Så länge man inte tomgångskörde alltför länge så gick det alldeles utmärkt. Höll sig i perfekt temperatur föutom uppför Hallandsåsen då den började krypa uppåt strax innan krönet... Lol :mrgreen:

Sidonot2: Om ni skruvar av original fläkt. Försök göra det utan att förstöra muttrarna. Om någon annan liten j**** varit där innan och förstört dem och ni tvingas såga av dem kostar fyra nya pinbultar 102 kronor på Volvo.
av errim
Hej. Jag vet inte vilka temperaturer som finns att få på termokontakter. Men jag håller med Frria om att gradtalet avgörs av placeringen. Jag hade nog inte vågat ha mer än ca 87 grader vid placering i nedre slangen.

En annan sak när du nu har en 850 fläkt varför inte ta relät från 850in också så passar ju kontakterna och det blir en både snyggare och enklare installation. 850ins konsoll skär man till och skruvar fast den framför batteriet vid sidan om kylaren. Ska försöka lägg upp bild på detta.
av errim
På föregående bild ses kylfläktsrelät framför batteriet vid sidan om luftburken. Det är som sagt var ett 850i relä med tillpassad konsoll fastskruvad i befintligt hål plåten ( vad den plåten nu heter?).

Bifogar också en bild på termokontakter som jag satt på anvisad plats på kylaren, behövde bara borra ett 20 mm hål och trycka in gummit o sedan kontakten. Termokontakten är på 92 grader och sitter på 700 o 900 bilar med AC. Den kostar ca 150kr

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:Dedär med givarens placering har ju å göra med massa olika faktorer. kan sitta lite vart som helst på olika bilar. I regel har jag hittat dem på själva kylaren ca 1 dm upp från nederkanten eller 1 dm ner från kylarens topp.
Det har nog mest att göra med kylarens konstruktion. Sitter givaren i botten på kylaren är det en "stående" kylare och sitter den i överkant (som Volvo) så är det en"liggande" kylare. Den sida (på liggande) som slangen till vattenpumpen sitter är ju då "den nedre" delen av kylaren eftersom kylarvätskan "rör sig" från vänster till höger (tvärt om, om man står framför). "Varianter" finns ju alltid.
NayaBeach skrev:Fläkten behövs ju endast när kylaren inte klarar av sitt jobb på egen hand.
Det är ju det som "är vitsen" med elfläkt, den ska ju normalt "stå still".
På min bil, 745 GLT 16V, sitter det en elfläkt till kondensorn till AC-n. Den är säkrad med 30A. Själva kylfläkten (till kylaren) har en "termokoppling" så den "snurrar fritt" tills luften genom kylaren blir för varm.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Snygg installation! Tyvärr hade jag bara fläkten och lokala skroten har konkat. Det får bli lite hop-plock.

Inte tänkt på vilken typ av kylare Volvon har. Fått för mig det är liggande.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]