Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
Har onormalt hög förbrukning den är på lite över 1,2L/mil
Hur gör man för att snålställa motorn?
Den startar fint när den är kall ,men efter 8tim i 25gradig värme
vill den inte direkt utan man får dra lite extra.
Måste vara därav jag har gränsvärden på avgaserna.
av rid54
Motorn är väl lambdareglerad och kan nog inte "snålställas". Det man kan behöva göra är att ta ut ev felkoder, så får man kanske en hint om vad som trasslar. Det kan tydligen bli helt fel motorstyrning om det finns läckor i avgassystemet före lambdasonden (kommer in luft och sonden tror att motorn går magert >> fetar på lite) och det kan också bli fel bränsletillförsel om motorns tempsond (för motorstyrningen) är dålig. Sedan finns det massor med ytterligare saker som kan strula (LMM, spjällkontakt etc).
av umekille
Har ingen metallslang på luftrenaren till grenröret.
Kan sådant inverka? Var o rörde på luftmassemätarens slang
då jag bytte spolarpumpen och hade loss burken...skall kolla
kontakten i morgon då det är ljust ute. Och köra startgas vid slangar.
Tempsonden(kontaktgivaren under insuget) byttes i fjol innan bilen
ställdes undan.
Om det är FD-motorn, kolla så Pulsairsystemet är tätt från avstängningsventilen på luftburken. Om den kan dra luft genom Pulsair får det samma effekt som en avgasläcka. (Systemet ska bara vara igång precis vid kallstart.)
av umekille
Motorn går bra men vandrar i varven litegrann...sen vill den
bluddra på tillbakavägen efter en uppgasning till 3-4tusen varv.
Fått tips byta bägge egr-ventilerna men innan plugga slangarna och provköra
och kolla resultat...fukt är ett annat tips jag fått men med nya tändgrejer från
Volvo som inte ens gått 500mil än? Likadant med tändstiften från Biltema de är
ganska nybytta. Sen undrar jag om det inverkar att det fuktar olja vid påfyllningslocket.
Motorn verkar gå "Fett" så att säga gällande bränsleinblandningen...inget slangläckage vad jag kunnat
prova mej fram till.
Det är ungefär samma tänd och bränsle system som på min 754-a, så läs min tråd Bränsleproblem B234F. Den blev ganska lång men det står en hel del "nyttigheter". Eftersom du tycker att det "luktar olja" vid oljepåfyllningen så börja med vevhusventilationen. Lossa på locket (oljepåfyllningen) när motorn går på tomgång. Det ska kännas att locket "sugs fast" i hålet, inget "hårt sug" men man ska kunna känna det. Känns ingenting eller kanske till och med att det "trycker ut" locket är det fel i vevhusventilationen. Kolla och "blås " i alla slangar. Plocka bort oljefällan och tvätta noga (diesel olja säger en del). Låt den ligga i över natten. Det sitter ett "filter" i en av slangarna som kan vara väldigt "geggig" Min fälla var trasig (fattades 10cm på röret). Det finns trådar om detta. När du känner att locket "suger fast" lite kan du vara nöjd, inte innan. Nu har du Puls Air på din också som kan störa vakuumet, annars är leta tjuvluft också lönsamt ibland. Rengöring (slipa bort "slitkanter") av spjällhuset och justering av gasspjället och stoppskruven för gasspjället. På min hade ju spjället lossnat på spjällaxeln så det var mycket "trixande" innan jag fick spjället rätt i hålet. Var noga med gasspjällskontakten. För övrigt ör inte (tycker jag) att 1,2l/mil är så förskräckligt, jag har ju fått ner min till just 1,2l/mil efter mycket "strulande", men det beror ju mycket på hur man kör. 1,2l/mil för mig är ju vid "till och från jobbet" (6,5km enkel resa) körning. Vi längre körning (fram och tillbaka till skroten i Falkenberg c:a 10 mil) tog den 0,86l/mil. Innan jag började felsöka drog den (upp till) 1,6l/mil. Sista tankningen var 1,26l/mil, bara småsträckor (max en mil) ofta med kärra, med dubbade vinterdäck och med AC-n på (delvis)

Mvh
Lennart
Det som står på Garagetsidan stämmer inte, och gäller inte riktigt B230FD

B230FD har EGR och Pulsair – två helt olika saker.

EGR, avgasåterföring, låter en liten mängd avgaser gå tillbaka från grenröret till insuget. Det arbetar när motorn är varm och går på dellast (alltså aldrig när motorn är kall, och inte på tomgång eller fullast). Tillskottet av avgaser i insugsluften sänker förbränningstemperaturen vilket ger vissa miljöfördelar.

Pulsair leder istället friskluft från luftfilterburken till avgassystemet. Det arbetar bara strax efter start, och den extra luften hjälper till att värma upp katalysatorn. Sedan ska det vara avstängt tills nästa gång motorn startas. (På tidigare rödblocksmotorer utan katalysator – t ex B230E – hade Pulsairsystemet en annan uppgift, och där arbetade det även vid körning.)

Båda systemen styrs med vakuum med hjälp av två styrventiler (magnetventiler) på vänster fjäderbenstorn. Tändsystemet styr EGR, bränslesystemet styr Pulsair.

När EGR ska arbeta öppnar tändsystemet styrventilen, insugsvakuum leds till EGR-ventilen nere under insuget som släpper fram avgaser från grenröret till insuget genom EGR-röret (går runt baksidan på motorn).

När Pulsair ska arbeta släpper styrventilen på insugsvakuum till en ventil på luftburken. Den öppnar i sin tur flödet för friskluft in i slangen som går över motorn. Pulsair har två backventiler (kallas ibland Pulsairventiler) som gör att det uppstår ett "sug" mot avgassidan. Volvo 850 mfl har istället en luftpump som gör samma sak som Pulsair.

Anledningen till att man ska kolla Pulsair på FD-motorn är inte att det stör vakuum. Stängs inte Pulsair av kommer bränslesystemet luras tro att motorn går magert pga den extra luften, då fettas blandningen på, förbrukningen stiger etc. Så det gäller bland annat att systemet är tätt från luftfilterburken.
lennarte skrev:Nu har du Puls Air på din också som kan störa vakuumet
NilsO skrev:Anledningen till att man ska kolla Pulsair på FD-motorn är inte att det stör vakuum. Stängs inte Pulsair av kommer bränslesystemet luras tro att motorn går magert pga den extra luften, då fettas blandningen på, förbrukningen stiger etc. Så det gäller bland annat att systemet är tätt från luftfilterburken.
Det var en felskrivning där, jag menade "störa motorn" men hade vakuum i huvudet när jag skrev det.... :roll: Det var ju skrivit om Puls Air tidigare, därför tog jag inte upp det. Jag har ju inte det på min bil och inte jobbat med det sedan början på -80 talet, så jag är inte "uppdaterad" på det.

Mvh
Lennart
Ok, jag trodde du syftade på det krångliga vakuumsystemet på vissa av motorerna i 240/740 med vakuumförstärkare etc.

På bilar utan katalysator var syftet med Pulsair ett slags enkel avgasrening: friskluften som sätts till precis efter avgasventilerna får ner halterna av HC och CO litegrann.

När katalysatorerna och B230F kom togs systemet bort. Men det återinfördes alltså på B230FD i 940 och sista årsmodellen av 240, men då med syftet att snabbt värma upp katalysatorn.

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]