Men det känns ju inte direkt seriöst att hålla på med dessa i bilen... :)
Moderator: Moderatorer
erikn skrev:Jag håller med både Wissel och Joel, vet nog inte på vilket ben jag ska stå. Det jag retar mig på är HUR de skrivit förklaringen på den där hemsidan som Forsell länkade till. Allt man gör i bilen får den konsekvensen som de skriver som förklaring.Jag tycker att denna lag såsom många andra är direkt förkastliga då de överlåter till polisen att "tolka" lagen. Jag tycker att lagstiftaren skall sluta med bedömmningslagtexter utan skriva klara och tydliga lagtexter. Det blir ju klart då Polisen efterfrågar "vägledande domar". Detta behövs inte, om lagtexten ej ger utrymme för tolkning.
umekille skrev:Folk som bara åker förbi en olycka stor eller liten i samma fart somMen är det så? Jag har aldrig kommit först fram till någon olycka. Jag tycker att det brukar oftast ha stannat tillräckligt med folk, men man saktar ju in så att de har chans att vinka ifall någon mer hjälp behövs.
inget hänt hur tänker dom?
umekille skrev:Folk som bara åker förbi en olycka stor eller liten i samma fart somDu tänker på detta pga artikeln i VK?
inget hänt hur tänker dom?
wissel skrev:Då blir det rätt tomt på våra gator,Jo, måhända. Som innevånare i en förort till Fjollträsk har man ju sett det mesta de gånger man dristar sig till att ta bilen till stan. Troligen kommer man att inse, att det inte är hållbart att stoppa/ta in/bötfälla/lagsöka alla dem, som i nuläget missbrukar sin frihet. Tyvärr. MEN jag skulle hellre se en satsning på att fånga in de IDIOTER som envisas med att köra för nära, köra utan lyset bakåt tänt i dålig sikt, inte använder blinkers, inte stannar vid stopplikt, inte planerar vart deras 2 ton tunga fordon ska ta vägen de närmaste 3 sekunderna, inte sopar av snön från lysena och bakrutan, inte kan köra i cirkulationsplats, inte kan placera bilen vid vänstersväng, inte kan bestämma sig eller allmänt bara vimsar omkring. IBLAND sammanfaller dessa avarter med att föraren fipplar med sin mobil, men inte alltid. Det viktiga är kanske inte orsaken till att man kör bil som en (XXXX), utan ATT man gör det och NÄR man gör det bör man bli haffad och kontrollerad. Det är själva farosituationen som man skapar som måste hanteras, inte en viss sorts distraktion.
vart fall här i Fjollträsk där 90% mobilpratar,smsar, o fipplar.
Det finns väl knappast några förare som smsar med inställningen att "det här är inte bra men jag chansar" ?Jo, precis så är jag övertygad om att det förhåller sig. En normal människa vet innerst inne när han/hon gör något olämpligt. Problemet är attityden att vissa ändå tillåter sig att göra det trots att de är fullt medvetna om att det är olämpligt. Sedan kommer de aldrig erkänna det och dessutom intala sig själva att de hade full koll på läget, men det är psykologi.
Jag tycker att denna lag såsom många andra är direkt förkastliga då de överlåter till polisen att "tolka" lagen.Men denna situation har du redan idag. Det finns massor av situationer där någon annan har tolkningsföreträde och du får rätta dig efter det. Det går inte förbjuda allt som är olämpligt. Då skulle vi ha en massa lustiga lagar som i USA. Väldigt mycket i det här landet bygger på egenansvar. Brister man i det ansvaret så blir man lagförd. Ett trafikfarligt beteende är alltid ett trafikfarligt beteende oavsett hur mycket den skyldige käftar emot och hävdar något annat.
Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]