...

Moderator: Moderatorer

Listigt! Svårare att lura polisen blir det för oss som har Android-telefoner: :)
Bild
Men det känns ju inte direkt seriöst att hålla på med dessa i bilen... :)
av pjo65
erikn skrev:Jag håller med både Wissel och Joel, vet nog inte på vilket ben jag ska stå. Det jag retar mig på är HUR de skrivit förklaringen på den där hemsidan som Forsell länkade till. Allt man gör i bilen får den konsekvensen som de skriver som förklaring.
Jag tycker att denna lag såsom många andra är direkt förkastliga då de överlåter till polisen att "tolka" lagen. Jag tycker att lagstiftaren skall sluta med bedömmningslagtexter utan skriva klara och tydliga lagtexter. Det blir ju klart då Polisen efterfrågar "vägledande domar". Detta behövs inte, om lagtexten ej ger utrymme för tolkning.
umekille skrev:Folk som bara åker förbi en olycka stor eller liten i samma fart som
inget hänt hur tänker dom?
Men är det så? Jag har aldrig kommit först fram till någon olycka. Jag tycker att det brukar oftast ha stannat tillräckligt med folk, men man saktar ju in så att de har chans att vinka ifall någon mer hjälp behövs.
av rid54
wissel skrev:Då blir det rätt tomt på våra gator,
vart fall här i Fjollträsk där 90% mobilpratar,smsar, o fipplar. :P
Jo, måhända. Som innevånare i en förort till Fjollträsk har man ju sett det mesta de gånger man dristar sig till att ta bilen till stan. Troligen kommer man att inse, att det inte är hållbart att stoppa/ta in/bötfälla/lagsöka alla dem, som i nuläget missbrukar sin frihet. Tyvärr. MEN jag skulle hellre se en satsning på att fånga in de IDIOTER som envisas med att köra för nära, köra utan lyset bakåt tänt i dålig sikt, inte använder blinkers, inte stannar vid stopplikt, inte planerar vart deras 2 ton tunga fordon ska ta vägen de närmaste 3 sekunderna, inte sopar av snön från lysena och bakrutan, inte kan köra i cirkulationsplats, inte kan placera bilen vid vänstersväng, inte kan bestämma sig eller allmänt bara vimsar omkring. IBLAND sammanfaller dessa avarter med att föraren fipplar med sin mobil, men inte alltid. Det viktiga är kanske inte orsaken till att man kör bil som en (XXXX), utan ATT man gör det och NÄR man gör det bör man bli haffad och kontrollerad. Det är själva farosituationen som man skapar som måste hanteras, inte en viss sorts distraktion.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo men visst bevakar polisen sådana företeelser, när de har tid och lust. Även om nya lagen skulle vara "skarp" och förbjuda all form av mobilanvändning, skulle många slippa igenom. Låt oss vänta några månader så får vi se om man plockat några distraherade förare
Det finns väl knappast några förare som smsar med inställningen att "det här är inte bra men jag chansar" ?
Jo, precis så är jag övertygad om att det förhåller sig. En normal människa vet innerst inne när han/hon gör något olämpligt. Problemet är attityden att vissa ändå tillåter sig att göra det trots att de är fullt medvetna om att det är olämpligt. Sedan kommer de aldrig erkänna det och dessutom intala sig själva att de hade full koll på läget, men det är psykologi.
Jag tycker att denna lag såsom många andra är direkt förkastliga då de överlåter till polisen att "tolka" lagen.
Men denna situation har du redan idag. Det finns massor av situationer där någon annan har tolkningsföreträde och du får rätta dig efter det. Det går inte förbjuda allt som är olämpligt. Då skulle vi ha en massa lustiga lagar som i USA. Väldigt mycket i det här landet bygger på egenansvar. Brister man i det ansvaret så blir man lagförd. Ett trafikfarligt beteende är alltid ett trafikfarligt beteende oavsett hur mycket den skyldige käftar emot och hävdar något annat.

Jag hävdar att lagen är skitenkel att förstå och tolka: pilla inte med telefonen eller andra saker om det klart negativt påverkar din förmåga att köra bil. Det fina i kråksången är att lagen lämnar en öppning för att man faktiskt får fippla med saker om det inte klart negativt påverkar din förmåga att köra bil.

Vad är det som är så svårt att förstå? Att olika personer gör olika bedömningar av sin förmåga? Det gör vi hela tiden i trafiken i allt från omkörningar till fickparkering.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med Ilserof till fullo här. Att vilja ha detaljerade lagar på alla detaljer blir till slut ohållbart och går varken att hålla koll på för polis eller för medborgare.

Som t.ex att man i Alabama inte får bära lösmustasch i kyrkan om det får andra att skratta... eller att det finns en lag i samma stat som specificerar att man inte får köra bil med bindel över ögonen.

Eller att man i Arkansas inte får tuta efter kl 21:00 vid en butik som säljer kalla drycker och mackor;
Sec. 18-54. Sounding of horns at sandwich shops. No person shall sound the horn on a vehicle at any place where cold drinks or sandwiches are served after 9:00 p.m. (Code 1961, § 25-74)

Det blir liksom lite för detaljorienterat... :)
Ja, men vad tillförde nya lagen? Vi visste ju redan att man inte får göra så mycket annat samtidigt som man kör bil eftersom trafiken kräver så mycket uppmärksamhet. Nu vet vi att man FÅR använda telefonen OCH annan kommunikationsutrustning om man själv tror att man klarar det samtidigt som man kör. Några poliser på vägarna ser man ju väldigt sällan till. Så vad gjorde nya lagen för trafiksäkerheten?
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 553

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!