Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Nu fortsätter frågorna om min "nya" 745 glt. Overdriven har lagt av och kablarna från växelspaken är relativt nya. Om det inte är kabelbrott så måste det vara reläet eller den pryl som sitter vid växellådan antar jag. Finns det fler möjliga orsaker, oljenivån är OK,? Hur testar jag vad som felas, när det är elektriskt bör man kunna använda en multimeter men var ska jag ha för mätpunkter. Vad kostar ett relä resp porylen vid växellådan?
Användarvisningsbild
av lennarte
Allra lättast att böra med. Motorn avstängd, tändning på, växel 4 ilagd. Tryck på OD- knappen, lyser lampan (5 eller OD) i instrumentet? lyser den inte, är felet i eller innan reläet (innanför säkringarna), alltså elektriskt. Lyser lampan, är felet efter reläet. Böj dig ner under bilen, lyssna om du hör att det "klickar". Klickar det inte, är felet mellan relä och solenoiden på växellådan (sitter bak på vänster sida bakom balken under lådan) och ser ut som en "liten burk". Klickar det är felet i växellådan.
Fel innan reläet. Kolla säkringen. Det sitter en kontakt (högt upp på höger sida) som "känner" när 4-ans växel ligger i. Det kan vara "ärgade" kablar där eller vid kontaktstycket vid växelspaken (under bilen). Vanligast är nog reläet själv, dålig kontakt mot sockeln eller i reläet (omlödning ? WD40)
Fel efter reläet. Kablarna på solenoident kan vara lösa (dålig kontakt) eller ärgade. Kan vara fel på solenoiden (sällsynt)

Fel i växellåda. Framför solenoiden sitter ett rektangulärt lock, innanför sitter en sil som ska rengöras i samband oljebyte. graden av Sk--t där kan avgöra skicket på växellådan. Det sitter även ett filter (nu är vi inne på reparatörs arbete) som kan rengöras. I övrigt är det inte mer man kan göra åt växellådan utan att "plocka isär" den.
Här har du helgen räddad, hoppas det är ett enkelt fel. Om du ska prova med ett annat relä, måste det vara exakt likadant. Annars dyker det upp en del "lustiga saker". Finns några trådar där vi dikuterat detta bl.a "min" tråd Overdrive problem B234F. Jag fick byta lådan.... :(

Mvh
Lennart
av nivenko
Du verkar vara ett veritabelt 740 glt-lexikon, bättre än Haynes :-) Har inte testat OD ännu men efter vad den tidigare ägaren sagt verkar det vara relä eller säkring i bästa fall ska följa ditt felsökningsprotokoll noggrannt. Sökt på bildelsdatabasen och det verkar inte finnas relän där. Hur mycket kostar ett nytt`i runda slängar?
av nivenko
Felet ligger mellan relä och solenoid efter att sökt enl anvisningarna. Ska kolla kablarna vid solenoiden med multimeter för att se om det är spänning in till solenoiden vid tillfälle då det hörs inget klickande. När jag lämnar in bilen för kamremsbyte så ska packningen vid silen också bytas då det är ett litet läckage där så då får han kolla hur det står till med växellådan.
Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]