Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
Jag ser fram emot att få provköra nya D4 VEA med automaten, eller att någon annan skriver här om sina upplevelser vid en sådan provkörning. Låter som det kan vara något att se fram emot! :)
Användarvisningsbild
av V9097
Jag körde en V60 D4 VEA manuell i lördags. Rätt bra tryck i motorn måste jag säga! Och manuella lådan kändes väldigt smidig. Känslan är mer som att köra en momentstark bensinare än en diesel. Mitt omdöme är att VEA D4 är minst lika fin som Audis 177hk diesel. Smidigt, rappt och vibrationsfritt.

Dock infann sig inte något omedelbart habegär. Det är nog en alldeles utmärkt vardagsmotor, men platsar inte i den tyngre ligan. Synd att Volvo inte gör en femma eller sexa på samma taknikbas, då hade man kunnat nå upp till samma klass som BMWs sexcylindriga dieslar!
av Skruvteknikern
V9097 skrev:Jag körde en V60 D4 VEA manuell i lördags. Rätt bra tryck i motorn måste jag säga! Och manuella lådan kändes väldigt smidig. Känslan är mer som att köra en momentstark bensinare än en diesel. Mitt omdöme är att VEA D4 är minst lika fin som Audis 177hk diesel. Smidigt, rappt och vibrationsfritt.

Dock infann sig inte något omedelbart habegär. Det är nog en alldeles utmärkt vardagsmotor, men platsar inte i den tyngre ligan. Synd att Volvo inte gör en femma eller sexa på samma taknikbas, då hade man kunnat nå upp till samma klass som BMWs sexcylindriga dieslar!
Du kanske skulle pröva nya t6an eller vänta på nya d5an som inte är ute än :).

Var själv och prövade nya D4an idag och jag blev väldigt imponerad till min förvåning!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nya T6 var med i konfiguratorn ett tag men sedan togs den bort, men den finns på Volvos hemsida i Tyskland. Rejält bränslesnål är den på pappret.
Användarvisningsbild
av x74
Ok då har även jag fått testa vea med 8stegs automaten, va till handlarn bara för att höra och de hade fått in den, var ju tvungen att få testa om jag skulle få beställnings sug igen trots att min bara är 3mån gammal :lol: , en v60 r design stod där och vid starten så slog det mig direkt att det fattas en del av ljudet detta är en 2liters spis, det känns vad ska jag säga ehh det är för klent ljud helt enkelt i varje fall om man vill ha det lite råare premium ljudet, Motorn gick dock väldigt fint i combo med 8 stegarn stark å lugnt, Lustigt att det sitter skydd för varvtalet till max 3000varv vid stilla stående i friläge, gick inte att varva mer. Men på vägen varva det på mera.
Denna bil hade driver support och ska bara tillägga att min nästa bil ska ha det!! fin fint med adaptive farthållare bla.
Summa summarum är att efter prov turen infanns inte habegäret då min D5 har det där lilla extra, som saknas hos vea d4, reagerade ochså på att vissa tidningar skrivit om att "diesel knacket" ska vara eliminerat, nja hördes att det var en diesel, har man åkt 2,4 liters spisar tidigare så märker man direkt att mindre är "mesiga" i ljudet
Detta gäller även volvos T5or sedan -12 240hk i en liten fyra,de låter med alldeles för mesiga, då man är van att höra sången från en vrålande 850 2,5liters t5 hehe 8) Ljudet är trots allt endel av nöjet :-DD
av mattish
x74 skrev:Lustigt att det sitter skydd för varvtalet till max 3000varv vid stilla stående i friläge, gick inte att varva mer. Men på vägen varva det på mera.
Du har inte provat att varva någon annan diesel mer på sistone? Upptäckte detta redan 2007 på audi..
Är så på min V70, passat och fabian jag hade också..
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
x74 skrev: har man åkt 2,4 liters spisar tidigare så märker man direkt att mindre är "mesiga" i ljudet
Detta gäller även volvos T5or sedan -12 240hk i en liten fyra,de låter med alldeles för mesiga, då man är van att höra sången från en vrålande 850 2,5liters t5 hehe 8) Ljudet är trots allt endel av nöjet :-DD
Haha och jag som tycker att Volvos 5-cyl 2,0l diesel låter lite mesigt, är inte det där mustiga ljudet som i 2,4litarn :wink:
Användarvisningsbild
av x74
mattish skrev:
x74 skrev:Lustigt att det sitter skydd för varvtalet till max 3000varv vid stilla stående i friläge, gick inte att varva mer. Men på vägen varva det på mera.
Du har inte provat att varva någon annan diesel mer på sistone? Upptäckte detta redan 2007 på audi..
Har ju själv en D5 -14 och den har inte det varvtals stoppet redan vid 3000 varv
Användarvisningsbild
av Perra83
x74 skrev:
mattish skrev:
Har ju själv en D5 -14 och den har inte det varvtals stoppet redan vid 3000 varv
Har bara upptäckt det på en Audi, ingen Volvo som ja har haft har så. Ingen D3, D5, D2 el drive.
av Exquattro
Hur ska det gå för gubbarna på bilprovningen när det är dags för besiktning? De vill väl fortfarande hålla på och varva fullt till alla sotpartiklar släppt i avgasröret så det blir anmärkning :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!