Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
bytoken skrev:
JimmyG skrev:om det är gasspjället, så INNAN du går med på att volvo byter det åt dej, prva med att rengöra med nån sprit av någe slag, kan ju kanske funka sen..
rengörning och uppgradering av mjukvara är enbart tillfälliga lösningar om det är gasspjället som felar, kan fungera 2 dagar eller 2 månader men det är enbart tillfälligt.
Kolla felkoder först.
Vadå... att rengöra gasspjället är ingen ide för att det kommer att bli skitigt igen? :twisted: :twisted:

Givetvis ska man kolla felkoder, menade bara att INNAN man byter kan man ju kolla omed en ev rengörning, funkar det i 2 månader så gör det, för 6000 kr är ju inte bara att hosta upp
Användarvisningsbild
av kreidler
Jag har samma problem, dessutom tänds motorlampan. Ytterlilgare tips mottages tacksamt!
av Skåningen
Jag fick spjällhuset rengjort, och den gick fint en vecka men sedan började lampan började lysa. Det som återstod då var att byta hela spjällhuset. Gick på 6000 kr ungefär...
av mollan
Hej !
Även jag har problem med en lampa som lyser (ETS) på min V70-99.
Lampan tänds efter några sekunder när motorn är kall, då den är varm när jag startar så händer det ibland att lampan inte tänds alls.
När jag kör och lampan lyser så går bilen inte speciellt dåligt, varken rycker, hackar eller låter skumt, däremot tycker jag att den drar lite mycket soppa (ca 1,2-1,3 liter/mil blandad körning).
har även märkt att farthållaren inte funkar när lampan är tänd, bara detta är enormt störande.

Kan det vara nån ide att byta till ett begagnat spjällhus ?

Är det nån som vet vad som triggar att lampan tänds och varför tänds den inte alltid i såna fall ?

Jättetacksam för tips och ytterligare information.
Användarvisningsbild
av Anders E
ETS-lampan tänds pga att själva spjällets läge inte kan läsas av bilens elektronik. Regöring och uppdatering är som sagt ingen lösning.
Dock stod väl den där tomten från Volvo och sa i PLUS att dom skulle åtgärda detta utan kostnad...

Kolla med din verkstad, vägrar Volvo så gå in på http://www.svt.se/plus och maila Sverker och berätta att Volvo snackar en j-vla massa dynga!

Frugans GLT -99 börjar visa samma symptom så det är bara att ladda inför en diskussion.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]