Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kupefläkten har fulltständigt slutat fungera och säkring nr5 går direkt man sätter dit en ny. Oavsett om man har tändningen igång eller inte. Det står heater fan 4 på säkring 5. Säkring 31 är hel, heater 1-3 osv.
Bilen har ECC och dieselvärmare. Dieselvärmaren har strulat från och till i flera år och jag har lite misstankar om att den kan ställa till detta. Testkörde den i helgen före fläkten gav upp. Själva fläkten har jag tagit lös och smort upp, mätad och inget fel i den. Frågan är varför säkring nr.5 (30A) hela tiden går. Tips?

Bilen är en 855 -96 TDI 2.5l och har rullat 62000mil (nästan) problemfria mil.
Användarvisningsbild
av JimmyG
hur mätte du fläkten? Jag menar hur vet du att det INTE är fel på den?

Har du kollat så att fläkten snurrar om du tillför den ström? Finns det inte ett fläktslutsteg på den bilen? isåfall kanske den har gett upp?
av AGN_747
Kopplade bort strömmen till fläkten först och säkring nr.5 fortsatte att gå. En lite mer elkunnig än jag konstaterade med en mätare att fläkten var hel :) Men någon ström har vi inte testat med. Men om man kopplar bort den så borde ju inte säkringen gått.

Fläktslutsteg har jag ingen koll på, var och vad är det?
Användarvisningsbild
av JimmyG
AGN_747 skrev:Kopplade bort strömmen till fläkten först och säkring nr.5 fortsatte att gå. En lite mer elkunnig än jag konstaterade med en mätare att fläkten var hel :) Men någon ström har vi inte testat med. Men om man kopplar bort den så borde ju inte säkringen gått.

Fläktslutsteg har jag ingen koll på, var och vad är det?
Fläktslutsteget är den lilla elektroniska mekanism som gör att när du vrider på ditt "elektroniska" reglage eller "potentiometer" för att höja fläktstyrkan så snurrar fläkten snabbare. Detta istället för som på gammla bilar hade, VAJERREGLAGE.

Fungerar i princip på samma sätt som ett slutsteg till stereon, nästan iallafall.

Vart det sitter på en 850 vet jag inte då jag inte hafft en sådan bil, men någon vet säkert på detta forum
Användarvisningsbild
av JimmyG
förresten, går den säkringen BARA till "heater fan", eller till något mer? om det går till något mer, kolla den funktionen oxå.

Annars är det bara att förja kabeln så gott det går och se om den har fått nått skavmärke i höljet så det blir kortis. i värsta fall, nyp kabeln i båda ändar och dra en ny
av AGN_747
Rätt säker på att det bara står heater fan 4 på den
av AGN_747
men som sagt, bilen helt avstängd. Säkringen smäller så fort jag sätter dit en ny på nr.5. Sedan har jag även upptäkt att dieselvärmare nu är helt död. Tidigare gav den iallafall ifrån sig ett ljud samt ett pumpliknande ljud. Men detta är helt borta nu.
av AGN_747
Hej

Kopplade ur batteriet en stund och nu går inte säkring nr 5. Det jag gjort är plockat ur fläkten och smort upp den. Efter det så var det samma fel, fläkten helt död, rec och ac lampan blinkade 19ggr vid start, säkring 5 gick så fort jag satte dit den. Men nu efter jag gjort bilen strömlös så fungerar allt. Är det någon relä som gått tillbax eller vad tror ni?
Bromsbelägg byte

Å du kan ju bromsa lite mera fösta tide[…]

I sverige byter vi sällan komplett v&au[…]

Är inte gräns för varning 51mm? nor[…]

XC60 -21 lite frågor

Det orangea visar väl bara att det är ma[…]