Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
En hallgivare är en sorts sensor, som utnyttjar Halleffekten (avkänning av magnetfält med en halvledare). Dessa används ofta i fördelare som "ersättare för brytarspetsar". Vevaxelgivare är en sensor som känner av vevaxelns läge. Den är ofta induktiv (dvs i princip en spole med en magnet som känner av "hål eller tänder" på det som den ska kontrollera, exvis ett svänghjul). Vevaxelgivaren behövs för att ECU ska fatta att motorn är igång, Hallgivaren är till tändningen, oftast.
Både E85 och K-sprit består till stor del av etanol. K-sprit är dyrt, säkert 50-75 kr litern eller mer? E85 kostar lite drygt 10 kr litern. Så ett val här på det ena eller andra säger sig själv. Nu är det i och för sig redan 5% etanol i all bensin, men det är inte farligt att hälla på mera. I teorin kan du ha upp till ca 30% etanol i bensinen.

Och bara ett tillägg till rid54, det föll nog bort i hastigheten? Hallgivare och vevaxelgivare "ersätter" varandra, dock inte i samma bil. Man har antingen det ena eller det andra. I ditt fall är det bundet till -88 A eller -88 B. -88 B som har LH 2.4 har vevaxelgivare medan -88 A som har LH 2.2 har hallgivare. I Volvos fall sitter hallgivaren i fördelaren och vevaxelgivaren längst bak och ner på motorn, nära och över kopplingskåpan.
Bara för att krångla till det ännu mera så fanns det vevaxelgivare på några årgångar av V6-motorerna innan det överhuvudtaget fanns LH 2.4.
Tack för svaren, tänk vad man får lära sig! Min är förresten en -88A.

Det är märkligt, för nu startar bilen och går hur fint som helst. Men det står väl inte på förrän den bråkar någon kylig morgon igen.
Jag kollade och den hade gnista!

Den vägrade starta nu igen ett par dag. Efter många startförsök, som antagligen surade ner motorn, gick den senare på kvällen igång direkt när vi bogserade igång den! Bytte bränslerelä och hoppas att det ska funka nu! Bränslerelät såg helt och fräscht ut vid en första anblick, men det visade sig finnas lite sprickor och dåliga lödningar. Så förhoppningsvis var det bara det!

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]