Goddagens! Jag kör en vacker, trafiksäker, hederlig volvo 740 gl (inte bara kattskit som farfar brukar säga)!
Då jag inte haft körkort allt för länge, (18 bast), första vintern, kör jag verkligen med insidan av huvudet, och tar inga som helst risker nu när den första halkan är på besök (läs stromen Sven). Har inga planer på att köra vårdslöst eller busigt i framtiden heller för den delen, kompisarna brukar skoja om att jag kör som en pensionär.. För all del, men säkerheten först, de får gott roa sig lite, skrattar bäst som skrattar sist förhoppningsvis för min del 8) Inte riktigt vad man förväntar sig när man ser en ungdom i en 740 kanske, men tur är väl det att jag kanske kan höja säkerhetstänket/statistiken för ungdomar med 1/1000 promille.. om ens det..
Nä väl åter till ämnet..
Jag har utrustat mitt "generösa" bagageutrymme med diverse säkerhetsprylar, för inte *an tänker jag stå helt tomhänt om något händer mig eller en medtrafikant inte..
En välutrustad bil. Men det är nog inte helt fel om man åker på vägar där ytterst få andra åker. Och med tanke på det skulle nog nödproviant i form av några chokladkakor och en dunk fäskt dricksvatten kunna finnas.
*Varningstriangel (ska fixa så jag har 2)
*Förstahjälpen väska (+Vattenreningstabletter,alvedon/ipren & novalucol+Handsprit)
*Spade
*Snöborste
*Skrapor
*Låsolja, låsspray, listskydd
*Glykol
*Spolarvätsaka 4L Konc.
*Tunna lr Tjocka arbetshandskar
*Brandsläckare 6kg (hellre för mkt än för lite, har betraktat hur "fort" det går att töma 2kg)
*Brandfilt
*Garagedomkraft
*Snaplight lightstick röda x2
*Bensindunk 5L
*Antislirmattor för att komma loss lättare
*Grus/sand
*Bogserlina x2
*Maglite 3D LED + extra uppsats batterier!
*Kraftigt rep ca. 15 meter, kan vara bra att ha om nån skulle gå igenom isen eller nått annat..
*Isdubbar slänger jag ner bara för att..haha
*Bältesskärare i askkoppen fram (lätt att nå)
*Endast lättare verktyg, inte tillräckligt, men nog för att byta däck
Har inte hunnit införskaffa vissa saker: Refelxvästar 2 stycken, klass 3. Värmeljus, verktyg (faktiskt inte! :roll: Är inte så kunnig på att meka, men tycker det är grymt roligt och intressant!) 2 filtar ska också ned, kallt blir det fort... huu.. 1 Chokladkaka och vattenflaska ska också finnas inom en snar framtid.
Även funderat allvarligt på 3-pack nödbloss sådana som polisen använder, då jag inte vill stå längs med en mörk, hal väg då det är snöstorm om batteriet skulle svika mig.. Eller för att påkalla hjälp i annan nödsituation..
Vet att det låter mycket, men jag är skapligt övertygad om att det känns "tryggare" om någonting händer att ha beredskap! Det mesta kommer ju följa med till nästa bil när det nu blir, och jag tycker det är viktigt att vara utrustad så gott det går. Gått kurs i första hjälpen och sånt..
Roligaste är att broder som jag är "delägare" med i bilen inte bidrar med någonting.. han är rent utsagt naiv, och förstår nog inte konsekvenserna av att inte ha någon utrustning alls.. Men nog tusan passar det bra den dagen han behöver använda utrustningen som JAG införskaffat/utrustat bilen med.. En annan förstår ju att det hade vart bra med ett "förstahjälpen" när den där kvinnan har skurit upp bägge handlederna 2-4 cm ned, hela vägen upp till armväcket med rakblad.. (då fick man improvisera, hon överlevde tur nog.. dock allvarligt skadad)
Utrustad för det mesta för att hjälpa/underlätta iaf.. Sedan är man bara människa i slutändan (W)
Kommentera gärna om ni tycker jag bör ha men någonting annat eller ändra på något! Önskar annars säker åkning och trygga bilfärder åt er!
Allt är packat så gott det går i bagageutrymmet, och skulle det skita sig så att man inte får upp luckan så går jag via skidluckan ist..