Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Jag har alltid ett paket med gravljus liggandes i bilen, med tillhörande tändare. De funkar riktigt bra att värma bilen med om man skulle bli stående i ödemarken någonstans. Filt, första förband x2 och spade under vintern åker också med i bakluckan.
Goddagens! Jag kör en vacker, trafiksäker, hederlig volvo 740 gl (inte bara kattskit som farfar brukar säga)!

Då jag inte haft körkort allt för länge, (18 bast), första vintern, kör jag verkligen med insidan av huvudet, och tar inga som helst risker nu när den första halkan är på besök (läs stromen Sven). Har inga planer på att köra vårdslöst eller busigt i framtiden heller för den delen, kompisarna brukar skoja om att jag kör som en pensionär.. För all del, men säkerheten först, de får gott roa sig lite, skrattar bäst som skrattar sist förhoppningsvis för min del 8) Inte riktigt vad man förväntar sig när man ser en ungdom i en 740 kanske, men tur är väl det att jag kanske kan höja säkerhetstänket/statistiken för ungdomar med 1/1000 promille.. om ens det..

Nä väl åter till ämnet..

Jag har utrustat mitt "generösa" bagageutrymme med diverse säkerhetsprylar, för inte *an tänker jag stå helt tomhänt om något händer mig eller en medtrafikant inte..

*Varningstriangel (ska fixa så jag har 2)
*Förstahjälpen väska (+Vattenreningstabletter,alvedon/ipren & novalucol+Handsprit)
*Spade
*Snöborste
*Skrapor
*Låsolja, låsspray, listskydd
*Glykol
*Spolarvätsaka 4L Konc.
*Tunna lr Tjocka arbetshandskar
*Brandsläckare 6kg (hellre för mkt än för lite, har betraktat hur "fort" det går att töma 2kg)
*Brandfilt
*Garagedomkraft
*Snaplight lightstick röda x2
*Bensindunk 5L
*Antislirmattor för att komma loss lättare
*Grus/sand
*Bogserlina x2
*Maglite 3D LED + extra uppsats batterier!
*Kraftigt rep ca. 15 meter, kan vara bra att ha om nån skulle gå igenom isen eller nått annat..
*Isdubbar slänger jag ner bara för att..haha
*Bältesskärare i askkoppen fram (lätt att nå)
*Endast lättare verktyg, inte tillräckligt, men nog för att byta däck

Har inte hunnit införskaffa vissa saker: Refelxvästar 2 stycken, klass 3. Värmeljus, verktyg (faktiskt inte! :roll: Är inte så kunnig på att meka, men tycker det är grymt roligt och intressant!) 2 filtar ska också ned, kallt blir det fort... huu.. 1 Chokladkaka och vattenflaska ska också finnas inom en snar framtid.
Även funderat allvarligt på 3-pack nödbloss sådana som polisen använder, då jag inte vill stå längs med en mörk, hal väg då det är snöstorm om batteriet skulle svika mig.. Eller för att påkalla hjälp i annan nödsituation..

Vet att det låter mycket, men jag är skapligt övertygad om att det känns "tryggare" om någonting händer att ha beredskap! Det mesta kommer ju följa med till nästa bil när det nu blir, och jag tycker det är viktigt att vara utrustad så gott det går. Gått kurs i första hjälpen och sånt..

Roligaste är att broder som jag är "delägare" med i bilen inte bidrar med någonting.. han är rent utsagt naiv, och förstår nog inte konsekvenserna av att inte ha någon utrustning alls.. Men nog tusan passar det bra den dagen han behöver använda utrustningen som JAG införskaffat/utrustat bilen med.. En annan förstår ju att det hade vart bra med ett "förstahjälpen" när den där kvinnan har skurit upp bägge handlederna 2-4 cm ned, hela vägen upp till armväcket med rakblad.. (då fick man improvisera, hon överlevde tur nog.. dock allvarligt skadad)

Utrustad för det mesta för att hjälpa/underlätta iaf.. Sedan är man bara människa i slutändan (W)

Kommentera gärna om ni tycker jag bör ha men någonting annat eller ändra på något! Önskar annars säker åkning och trygga bilfärder åt er!
Allt är packat så gott det går i bagageutrymmet, och skulle det skita sig så att man inte får upp luckan så går jag via skidluckan ist.. :wink:

//Kamlo
Rätt bra lista.. men jag skulle minska spolarvätskan.. dels är koncentrerad spolarvätska brandfarligt, dels så är det onödigt med extra vikten.
Blanda iordning typ en liter eller så som du har i bilen i nödfall. Och ha den koncentrerade hemma i garaget eller förrådet..

Jag har en kombinerad bätesskärare/glaskross i facket mellan sätena, är det en sån du också har? Annars kan jag tipsa om att byta till en sån. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har köpt lysstavar på Rusta nu. :) 29kr för ett 25-pack tror jag det var. Ska lysa i ca 4-6 timmar efter man bryter dem.. det kan nog vara ett bra kompliment till triangel o varningsblink.
Kamlo skrev:
Spoiler »
En välutrustad bil. Men det är nog inte fel om man åker på vägar där ytterst få åker. Men i så fall borde kanske nödproviant i form av några chokladkakor och en dunk fäskt dricksvatten tillkomma.
av Kamlo
joel80 skrev:Jag har köpt lysstavar på Rusta nu. :) 29kr för ett 25-pack tror jag det var. Ska lysa i ca 4-6 timmar efter man bryter dem.. det kan nog vara ett bra kompliment till triangel o varningsblink.
Jasså? Låter riktigt billigt!! Har du möjlighet att "länka" sidan/produkten? :)
Är det stora/små stavar? (Stora~10-15cm, små=2-5)
Är de röda?

Jag har bara hittat större för ca 15 kr styck som absolut billigast! Har ni tipps på var dessa finns för bättre pris?

Mvh
:-)-) v
SA4AQS skrev:Jag kan även slå ett slag för ammo lådor i plåt bra konstruktion gummi tätning i locket och man kan elda i dom.
Och biltema snökedjor.

Bild
Håller även på och ska bygga den här.
Ritning https://www.dropbox.com/s/fmtexvajh1p4c ... Sheet1.pdf
Ser grymt bra ut!! Kan tänka mig att det är praktiskt att förvara grejer i dom :D passar de i 740 tror du? :P
Bra förvaringslådor, då skyddas sakerna väl, och är där dom ska :) bra tipps med vatten+ mer energi :)

Mvh kamlo
Användarvisningsbild
av joel80
Kamlo skrev:
joel80 skrev:
Spoiler »
Jasså? Låter riktigt billigt!! Har du möjlighet att "länka" sidan/produkten? :)
Är det stora/små stavar? (Stora~10-15cm, små=2-5)
Är de röda?

Jag har bara hittat större för ca 15 kr styck som absolut billigast! Har ni tipps på var dessa finns för bättre pris?

Mvh
Här är en länk till produkten.. jag har inte provat dom än men tänkte testa med nån av färgerna som inte känns aktuell att använda i bilen.
http://rusta.se/lysstavar-20-cm-p70951756.aspx

20cm långa är de.. Deras längre variant är 40cm tror jag, och säljs för samma pris men i 10-pack.. dom var slut på butiken i Gävle så valet blev enkelt. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16
Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]