Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
#812499
När jag hade en 850 (lilla motorn 140hk -94) för något år sedan,
blev jag osäker på om min elfläkt verkligen fungerade eftersom jag aldrig hörde den snurra :???: :lol:

Drog en ny rejäl jordkabel och tjuvkopplade relät tillfälligt för att se att det också var helt och fläkten gick som en dröm både i hel och halvfart.

Tiden gick och värmen blev dålig i kupen på vintern (när det var -25 C ute) Byte termostaten till en ny som jag hade köpt på biltema och dessvärre i efterhand förstått att den blivit felmonterad. Gick ju bra den dagen men morgonen efter på väg till jobbet...

Bilen började naturligtvis att koka :roll: :x pga att termostaten hade frysit fast i stängt läge. Har ca 1½-2 mil till jobbet och på den sträckan fick jag stanna 5-6 ggr för att stanna släppa ut lite ånga och fylla på svalt vatten. Men då gick fläkten på full fart (Första och ända gången) på väg hem från jobbet hade termostaten så klart tinat och fungera kalas :-(O)

Byte senare på eftermiddan till en ny originaltermostat som verka mer gedigen samt ny glyckolblandning, hörde den gå på sommaren sen nån gång på halvfart men aldrig hel och det är väl ett gott tecken ;-// :-)-)
av bmwslangen
#812533
Tack för feedback!
*pettson* skrev:Fläkten går mycket sällan ens på en turbomodell. Jag kanske har fläkten igång 4-5 ggr per år. Styrdonet drar igång den när den tycker motorn är för varm. Kylarn är inte termostatförsedd och den startar INTE vid 95 grader. Din normala vattentemp är 92-102 grader.. Kokning sker runt 130 grader...
Nej, ingen termostat i kylaren men i termostathuset sitter ju en termostat.
Och den är jag ganska säker på att den öppnar vid runt 90 grader.
Därför tyckte jag att typ runt 95 grader kändes lämpligt att fläkten skulle börja gå igång.
Nu är jag mest van vid diverse BMW-modeller och där går fläkten igång mycket tidigare samt många har en viskokoppling (en vätskebaserad koppling som gör att fläkten snurrar snabbare ju varmare det blir), och på dessa brukar man kunna säga att allt annat än en stabil temperaturnål rakt upp är ett tecken på att något är fel.

Men brukar era temperaturnålar börja röra sig uppåt halvvägs mot röda fältet innan fläkten går ens igång?
Är det någon som mätt upp via OBDII vid vilken temperatur fläkten går igång?
Hur får jag tillbaka nålen på temperaturinstrumentet i instrumentklustret på rätt ställe?


Lucif3r skrev:Jag har aldrig uppmärksammat att min fläkt gått, någonsin. Då tycker jag ändå jag kör rätt hårt med bilen till och från. Verkar som fartvinden är tillräckligt för att kyla ner systemet så fläkten sällan behövs :P
Nej, fläkten är ju endast till för när bilen är stillastående och framförallt varma sommardagar. När man kör (även varma sommardagar) så är fartvinden mer än tillräcklig för att kyla vattnet.
Så din temperaturnål kan alltså gå en bra bit förbi horisontalläget (vilket jag antar indikerar driftstemperatur) utan att din fläkt går igång?

Kompe skrev:Drog en ny rejäl jordkabel och tjuvkopplade relät tillfälligt för att se att det också var helt och fläkten gick som en dröm både i hel och halvfart.
För att tjuvkoppla reläet behövs inga grova kablar. Det är ju endast styrsidan (lågström-sidan) av reläet du tjuvkopplar. Jag mätte upp 170mA när jag tjuvkopplade mitt relä.
De stora strömmarna går ju via den stora röda kabeln (sitter ensam i en kontakt) samt de grova röda och gröna kablarna (sitter tillsammans i en kontakt). Jordningen sköts sedan av fläkten. Se min guide i mitt första inlägg.
Ok, verkar som fläkten ska gå väldigt sällan :-) Lite ovan vid detta från andra bilmärken. Men hur betedde sig din temperaturnål då när din fläkt äntligen startade på typ sommaren, hur långt ifrån horisontalstrecket var den när fläkten började gå igång?
Användarvisningsbild
av taxi
#812558
Min logik: först ska vattnet i motorn upp i temp, sen öppnar termostaten och vattnet i kylaren ska blandas med vattnet i motorn och komma upp i arbetstemp. Först när allt kylarvatten börjar bli varmt (har för mig att det är vid 105 grader) så behövs kylning, och då kopplar styrdonet på fläkten.
Nålen i instrumentet är ganska okänslig, den enda gången min fläkt har gått pga varmt vatten har mätaren stått kvar stadigt på mitten.
av bmwslangen
#812582
Nu har jag "gått på den vilda sidan" och kört runt lite i garaget och låtit motorn stå på tomgång.

Övervakade hela tiden temperaturen via smartphonen.

När temperaturen växlade från typ 102 till 103 grader C så slog fläkten äntligen till på halvfart :-) Det tog inte många sekunder innan temperaturen var nere på runt 95 grader C och då slog fläkten av (så den har väl ungefär detta hysteresisområdet).

Så allt verkar vara frid och fröjd med hela kylsystemet trots allt :-)

Nu återstår bara att klura ut hur nålen ska vara. Men eftersom normaltemperatur verkar vara 95-102 (var ju faktiskt det som *pettson* skrev tidigare) så är det väl bara att pilla dit nålen när man är i det området :-)

Eftersom både det ökade trycket och glykolen bidrar med att höja kokpunkten så är det ju en bit kvar innan hela systemet börjar koka.

Tyckte bara temperaturen var lite hög, har bland annat mätt på Toyota Aygo som låg på 85 grader C som driftstemperatur (vilket jag tycker är lite lågt) men även på en Volvo S60 -01 så låg den runt 88-90 grader C som driftstemperatur.
Kan ju även jämföra med mina BMW M3035- och M20B23-motorer där termostaten öppnar redan vid 80 grader (att jämföra med 90 grader på denna B5254S-motor).
Så det verkar som dessa motorer verkar gilla att ha det lite varmare - något som jag uppenbarligen är lite ovan vid.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#812807
bmwslangen skrev:Nej, ingen termostat i kylaren men i termostathuset sitter ju en termostat.
Och den är jag ganska säker på att den öppnar vid runt 90 grader.
Termostaten börjar öppna vid 92C och är helt öppen strax över 100C, 102C eller något sånt.
bmwslangen skrev: Så din temperaturnål kan alltså gå en bra bit förbi horisontalläget (vilket jag antar indikerar driftstemperatur) utan att din fläkt går igång?
Nej, min temp. nål har aldrig rört sig mer än någon millimeter ovanför normal, oavsett väder.
Men då har ju jag inte för vana att stå att varva på tomgång/burna/etc heller, så värmeutveckligen är ju relativt låg. Skulle jag stå och tokvarva eller burna så skulle fläkten garanterat gå igång efter en stund.
Och sen som taxi skrev så är den relativt okänslig. Det är inget precisionsinstrument direkt :P

Min erfarenhet säger iaf att en frisk 85x70 (och säkerligen nyare modeller) inte behöver fläkten för vardagligt bruk, utan den sitter mest där för extrema fall.
Extrema fall räknar jag som t ex en riktigt riktigt varm sommardag (typ 35+ i skuggan, vindstilla) och man står mitt i solen på tomgång en längre tid efter man kört motorn varm, då skulle nog fläkten hoppa igång någon gång.
Likaså om man kör så turbon och grenröret ser ut att börja brinna när som helst, för att sedan tvärstanna och stå still på tomgång. Mycket möjligt att den även går igång om man använder turbon konstant, men när man gör det så är(eller bör) det sista man tänker på om fläkten går eller inte :P

Min bil är mörkblå btw, så lacken i sig lagrar ju en hel del värme. Dock långt ifrån lika mycket som svart :P (Gamla 945an var svart... den blev varm på plåten sommartid :roll: )
av bmwslangen
#812814
Bra förtydligande angående att termostaten börjar öppna vid 90 grader (gradantalet är hämtat från instruktionsboken för övrigt om någon undrar).

Jag skulle gissa att min temperaturnål satt fel från början (såg nu ikväll att någon tidigare ägare på ett mycket oförsiktigt sätt delat på instrumentklustret), så när motorn var i sitt normala temperaturområde (typ 92-102) så visade mätaren för högt (och jag började ana oråd).
Precis som ni säger så är det långt ifrån ett precisionsinstrument så alla pendlingar i det normala temperaturområdet (som troligen då är 92-102) kommer inte att kunna urskiljas utan nålen ser ut att ligga stilla horisontellt.

Inte omöjligt att många Volvo-modeller har en något större ratio av kylarea/motorvärmeutveckling än flera andra modeller eller märken. Fast står du i +15/+20 grader C på tomgång så kommer det behövas någon typ av extra luftflöde en kort stund då och då för att hålla balansen.

Men fläkten går som sagt mycket mer sällan på denna motor än andra jag är van vid. Som jämförelse kan vi ta en populär BMW-motor som också har en 2-stegs fläkt som är temperaturstyrd (av en temperatursensor direkt i kylaren), den är satt att gå på halvfart vid 91 samt fullfart vid 104 grader.

Fast den kanske ska gå ännu mer sällan än så! Jag vet att min termostat har hängt sig. Nu brukar dessa hänga sig i öppet läge, men finns faktiskt inget som säger att den fastnat i halvöppet läge vilket gör att cirkulationen ut till kylaren inte är absolut maximal så fläkten får hjälpa till typ var 10 minut eller så när man står på tomgång.

Termostaten ska naturligtvis fixas, reservdelar ska beställas och ska försöka hitta någon ledig tid att göra det också. Men kommer såklart att uppdatera tråden om jag upplever någon skillnad (och såklart foto på den gamla termostaten).
Användarvisningsbild
av Kompe
#812905
bmwslangen skrev:Tack för feedback!
Kompe skrev:Drog en ny rejäl jordkabel och tjuvkopplade relät tillfälligt för att se att det också var helt och fläkten gick som en dröm både i hel och halvfart.
För att tjuvkoppla reläet behövs inga grova kablar. Det är ju endast styrsidan (lågström-sidan) av reläet du tjuvkopplar. Jag mätte upp 170mA när jag tjuvkopplade mitt relä.
De stora strömmarna går ju via den stora röda kabeln (sitter ensam i en kontakt) samt de grova röda och gröna kablarna (sitter tillsammans i en kontakt). Jordningen sköts sedan av fläkten. Se min guide i mitt första inlägg.
Ok, verkar som fläkten ska gå väldigt sällan :-) Lite ovan vid detta från andra bilmärken. Men hur betedde sig din temperaturnål då när din fläkt äntligen startade på typ sommaren, hur långt ifrån horisontalstrecket var den när fläkten började gå igång?
Nej nej, Jag drog en NY Jordkabel till fläkten, på min satt där en som var väldigt väldigt ärgad
därav bytte jag den mot en 6 kvadrat vill jag minnas eller om det var 8... (grön-gul kabel eftersom det var en jord :lol: :wink: )
Hade ett litet 12V batteri i näven som jag körde relä't med.

Märkte att med nymonterad termostat (org efter incidenten) gick nålen ett litet steg över mitten tills termostaten
öppna och då sjönk den ner till Kl 3 igen. (tror det var så de första 100-200 milen)

Min fläkt startade efter lite inspirerad körning sommartid på E4'an men jag hörde den inte förens jag stanna vid ett rödljus med rutorna ner
Var ganska varmt ute + vindstilla :-}
Så när jag märkte det stod nålen i mitten :-)-)
av bmwslangen
#813658
Kompe skrev:Nej nej, Jag drog en NY Jordkabel till fläkten, på min satt där en som var väldigt väldigt ärgad
därav bytte jag den mot en 6 kvadrat vill jag minnas eller om det var 8... (grön-gul kabel eftersom det var en jord :lol: :wink: )
Aha, det förklarar saken - ja då är det helt rätt gjort! :-)

La även upp ett kort filmklipp där man kan se hur enkelt det är att testa fläktens två olika steg
http://youtu.be/lncjVKF5taA
av bmwslangen
#816977
Nu fick jag det bekräftat- termostaten hade hängt sig i ett mellanläge. Trodde ju först den hängt sig fullt öppet men det var i ett mellanläge den hängt sig - vilket förklarar de höga temperaturer jag fick och varför fläkten gick igång på tomgång.

Med termostaten fast i ett mellanläge så går det ut för mycket vatten i kylaren för att bilen ska kunna komma upp i arbetstemperatur när man kör landsväg/motorväg. Det märkte jag väldigt tydligt, den gick ungefär upp till 55-60 grader, inte mer.

Men! Eftersom den var fast i ett mellanläge så gick det ej heller ut tillräckligt mycket vatten i kylaren för att den skulle kunna hantera stillastående tomgång. Temperaturen steg och steg och till slut fick elfläkten hjälpa till med kylningen. Något som ni alla påpekade ska hända extremt sällan, så då började jag misstänka att den hade fastnat i ett mellanläge.



Det var original termostat från fabrik -96 som satt där, en ny termostatsats (termostat+packning) inhandlades från Volvo för 245 SEK och även övre kylarslang för 229.50 SEK (plockade på mig två nya Torx-skruvar och en avtappningskran just in case också).
Med denna termostat är beteendet precis som ni har beskrivit det. Nu med temperaturnålen ditsatt och ny termostat så ligger nålen tokstabilt helt horisontellt och temperaturen ligger och hovrar stabilt runt 90 grader. Elfläkten går aldrig någonsin igång.
Både den gamla och nya termostaten har enligt märkningen en öppningstemperatur på 90 grader.

Bild


Bild
av M52TU
#817015
Är det möjligt att få tag i termostater med lite högre öppningstemperatur än 90 grader?

Typ 92-95 grader.
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]