Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av SirDuke
Precis, och p-bolagens okunskap kombinerat med att 99 % av kunderna snällt betalar den felaktiga kontrollavgiften gör ju att inget behöver ändras i kunskapsdelen. Den hundrade kunden som opponerar sig får det då svettigt, hamnar kanske i domstol där det kan ljugas hej vilt från p-bolagets sida. Branschen verkar inte kunna lyfta sig själv utan det är viktigt att vi kunder uppfostrar dem. De flesta jag känner suckar och betalar för att de "inte orkar bråka". Då brukar jag skälla ut dem i 20 minuter för att de sett till att jag kommer fortsätta få felaktiga böter och få svårare att få dem undanröjda eftersom man förhandlar med en okunnig motpart :)
av Murof
Tycker det blandas ihop hej villt vad p-bolaget/inkasso FÅR göra och vad de GÖR.

Känner de för att avslå en ansökan så gör de garanterat det oavsett om det är oetiskt eller felaktigt.
Vill de sedan skicka iväg ett bestritt och tvistigt ärende till inkasso så gör de likväl det.
Finns en hel del ljusskygga inkassobolag som inte bryr sig om god inkassosed och driver in till och med preskiberade fodringar.

Någon som hört om ett inkassobolag som någonsin har fått nån påföljd eller indraget tillstånd??, nä tänkte väl det :|

Det gäller nog att själv ha koll på sina rättigheter och och inte lita på att allt går helt rätt till bara för att man gjort sin del korrekt.
av skyking
Murof skrev:Tycker det blandas ihop hej villt vad p-bolaget/inkasso FÅR göra och vad de GÖR.

Känner de för att avslå en ansökan så gör de garanterat det oavsett om det är oetiskt eller felaktigt.
Vill de sedan skicka iväg ett bestritt och tvistigt ärende till inkasso så gör de likväl det.
Finns en hel del ljusskygga inkassobolag som inte bryr sig om god inkassosed och driver in till och med preskiberade fodringar.

Någon som hört om ett inkassobolag som någonsin har fått nån påföljd eller indraget tillstånd??, nä tänkte väl det :|

Det gäller nog att själv ha koll på sina rättigheter och och inte lita på att allt går helt rätt till bara för att man gjort sin del korrekt.
Man skall ha klart för sig vad saken rör sig om - det är ett privat företag som vill ha pengar av en bilägare. I detta försöker de få sig att framstå som någon slags myndighet och slänger sig med uttryck som "avslag" och "överklagande" som är typiska ifall man vill få en myndighet att ändra sin ståndpunkt.

Det som gäller ifall fordringen är tvistig är att man bestrider den och det gör man av två skäl. Om man har med ett seriöst företag att göra så slipper man att det hamnar hos inkasso. Men framförallt om det hamnar hos inkasso och senare i TR och man varit tydlig med att bestrida fordringen så har man nog lättare att göra gällande att inkassokostnaderna knappast kan ha varit motiverade för att tillvarata fordringsägarens intressen - detta för att slippa betala inkassoavgifter ifall man skulle förlora.

Tillägg: och ifall de gör något de inte får så bör man göra en polisanmälan och meddela dem att man gjort det (för att i händelse av upprepad överträdelse kunna styrka uppsåt).
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Vad skulle ni göra, som hände mig i fredags kväll:

Skulle ut och äta julbord med kollegorna på jobbet med respektive.
Parkerade utanför stället vi skulle äta julbord.
Går fram till p-automaten (den enda på denna parkering).
Skall sätta i mitt Visakort men det går inte, får inte in det i automaten. Va fn... känner med fingarna i kortintaget och där sitter nån annas betalkort fast i kortläsaren, gick ej dra ut det fast jag drog allt vad jag kunde.
Jaha, det gick ju inte att betala fast jag ville.
Gick in och tog lite glögg i mingeldelen av lokalen och gick sen ut (ca 1/2 timme efter jag försökte betala i p-automaten första gången) och tänkte att nu borde nog nån hunnit ringa p-nolaget och de nog fixat kortläsaren. Men nej, kortet satt fortfarande fast i kortläsaren.
Tyvärr hade jag ingen mobiltelefon med mig till julfesten så jag kunde inte ringa p-bolaget.
Sen var det ju att äta julbord och sen efter det var det julshow så inte fasen traskar man ut då för att kolla om en sketen p-automat hoppat igång.
När vi var klara med julbordet och skulle åka hem satt en p-bot på 200 kr på rutan på min bil.

Jag lär ju inte kunna bevisa att nåns kort satt fast i kortläsaren när jag ville betala vid mina två betalningsförsök.
Man får anta att p-bolag kan se när en automat "hakat upp sig" t ex ett kort fastnat i automaten?
Om de kan det så är det ju inte så snyggt att p-bota bilar som står på den pakering som den trasiga automaten skall betjäna.

Är det nån idé att ens bestrida p-boten i mitt läge?

/Bo
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vad jag vet så har du ett ansvar då du parkerar på avgiftsbelagd parkeringsplats oavsett om du hellre åt julbord än att låna en telefon eller ej för att göra en felanmälan, man kan även sätta en lapp i framrutan om man inte kan ringa för att påvisa felet, om det är skydd nog mot en bot vet jag inte. Har svårt att se att det går att få boten struken men får du reda på att någon felanmält innan de satte boten har du ju en chans.
Användarvisningsbild
av joel80
Du skulle nog ha försökt vidta åtgärder för att du ska kunna slippa boten. T.ex fotat automaten med kortet, skrivit en lapp och lagt i rutan, och helst av allt, som Micce säger, lånat en telefon och ringt p-bolaget.

Surt som satan med en bot i ett sånt läge.. men jag tror du inte har någon laglig chans för att överklaga, och p-bolagen är ju inte kända för att visa medkänsla när det gäller sånt här... eller när det gäller någonting alls faktiskt.
av Murof
Instämmer med föregående inlägg.

Du kommer nog få väldigt svårt att få boten undanröjd.
Finns dock en ytterst liten chans om det är en kommunal parkering och de går på medkänsla och goodwill.
Kostar ju max ett frimärke att försöka, så testa.

Som jag ser det så hade du endast 2 möjligheter i detta läge:

1, Felanmäl enligt instruktion på automaten och få ett nr att lägga i rutan.
2, Uppsök närmsta andra automat i samma zon och köp biljetten där.
Användarvisningsbild
av bem
Ja det är nog bara att betala fast man försökte betala två gånger, man går ju inte ifrån ett julbord och julshow när man dessförinnan försökte betala två gånger redan. Men nog borde p-bolaget ha "larm" i sina p-automater när ett kort fastnat som förhindrar betalning? Då borde de ha en logg när nån från p-bolaget tog ur kortet (eller de borde i alla fall ha en anteckning i sina system att nån p-vakt var där och tog ur det fastsatta kortet). Jag har ju vittnen att jag försökta betala den första gången i alla fall. Men men, 200 kr hit eller dit, tror inte jag orkar bry mig nu före jul.

Men rekordet tog nog den gången ungefär vid den här tiden före jul för ca 10 år sen när det vid en parkering i stan var fel på en p-automat och det flockades folk runt automaten som skulle betala p-biljett och alla konstaterade att den pajat. En parkeringsvakt dök upp och konstaterade detsamma och han sa då att ni kan gå, ni slipper betala p-biljet varpå alla försvann ut för att göra sina ärenden. När jag kom tillbaka ca 1 timme senare satt det p-bot på min och många andra biler. Jöses - jaha så mycket var det löftet från p-vakten. Man kan bara gissa att p-vakten försvann och nån annan p-vakt kom förbi som ej var uppdaterad om läget och satte igång och skriva ut p-böter.
Ringde p-bolaget dagen därpå och jo det hade varit fel på den p-automaten, men jag var tvungen att bevisa hur p-vakten såg ut som hade sagt att det var OK att vi slapp betala. Som tur är kunde jag beskriva p-vaktens uteseende ganska detaljerat och de sa tillslut att det var "Kalle" (eller vad han nu hette) som jag beskrivit och som gett tillåtelse att inte betala p-biljett.
Jag slapp därmed betala p-boten.

Lita aldrig på vad en p-vakt säger, du måste ändå bevisa vad han/hon sagt och beskriva personen tydligen.
Man bör nog fota automaten om den gått sönder om det står nåt i displayen eller om nåns kort fastnat i kortläsaren, fota p-vakt som lovar nåt, spela in på mobilens röstinspelning´(finns appar för detta) och gud vet mosters vad man bör gardera sig med. Ringa felanmälan om man har mobil med sig och tala om man försökt betala och uppge sitt regnr antar jag (men inte alltid man har mobilen med sig). Eller bara dra därifrån och parkera på nåt annat ställe med fungerande auomat, vilket garanterat är bäst.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Ja, det är väl så lagen eller villkoren hos p-bolagen är antar jag.
Är sååååå kul att leta annan parkerinsplats i okänt område när man skall på fest samtidigt...
Jag har tydligen alla ods emot mig trots min betalningsvilja jag hade så jag betalar nog de 200 kr under protest så att säga och lär mig av misstaget till nästa gång. Inte tänker man på alla regler som finns runt parkering när man står där i kylan finklädd och tunnklädd och skall in på julfest och den fb... p-automaten inte vill ta mitt kort för att det fastnat nån annans kort i kortläsaren.

/Bo
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 85

Jag lyckades aldrig lösa problemet och bilen […]

Restaurering av ratt

Köper du samma ratt är det bara att byta[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]