- sön 08 dec 2013, 20:56
Ja det är nog bara att betala fast man försökte betala två gånger, man går ju inte ifrån ett julbord och julshow när man dessförinnan försökte betala två gånger redan. Men nog borde p-bolaget ha "larm" i sina p-automater när ett kort fastnat som förhindrar betalning? Då borde de ha en logg när nån från p-bolaget tog ur kortet (eller de borde i alla fall ha en anteckning i sina system att nån p-vakt var där och tog ur det fastsatta kortet). Jag har ju vittnen att jag försökta betala den första gången i alla fall. Men men, 200 kr hit eller dit, tror inte jag orkar bry mig nu före jul.
Men rekordet tog nog den gången ungefär vid den här tiden före jul för ca 10 år sen när det vid en parkering i stan var fel på en p-automat och det flockades folk runt automaten som skulle betala p-biljett och alla konstaterade att den pajat. En parkeringsvakt dök upp och konstaterade detsamma och han sa då att ni kan gå, ni slipper betala p-biljet varpå alla försvann ut för att göra sina ärenden. När jag kom tillbaka ca 1 timme senare satt det p-bot på min och många andra biler. Jöses - jaha så mycket var det löftet från p-vakten. Man kan bara gissa att p-vakten försvann och nån annan p-vakt kom förbi som ej var uppdaterad om läget och satte igång och skriva ut p-böter.
Ringde p-bolaget dagen därpå och jo det hade varit fel på den p-automaten, men jag var tvungen att bevisa hur p-vakten såg ut som hade sagt att det var OK att vi slapp betala. Som tur är kunde jag beskriva p-vaktens uteseende ganska detaljerat och de sa tillslut att det var "Kalle" (eller vad han nu hette) som jag beskrivit och som gett tillåtelse att inte betala p-biljett.
Jag slapp därmed betala p-boten.
Lita aldrig på vad en p-vakt säger, du måste ändå bevisa vad han/hon sagt och beskriva personen tydligen.
Man bör nog fota automaten om den gått sönder om det står nåt i displayen eller om nåns kort fastnat i kortläsaren, fota p-vakt som lovar nåt, spela in på mobilens röstinspelning´(finns appar för detta) och gud vet mosters vad man bör gardera sig med. Ringa felanmälan om man har mobil med sig och tala om man försökt betala och uppge sitt regnr antar jag (men inte alltid man har mobilen med sig). Eller bara dra därifrån och parkera på nåt annat ställe med fungerande auomat, vilket garanterat är bäst.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.