Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av timmerhäst
Min 745:a från 86 är svår att starta när den är varm, jag får dra på starten ett tag innan den startar,så har den varit i några år. Den har också nyligt blivit svår att starta när den är kall. Kan det vara samma orsak till mina bekymmer eller är det flera fel på bilen, vad kan det vara för fel. Jag tar tacksamt emot alla svar.
Användarvisningsbild
av Ravi
Ta en titt på ditt bränslesystem !
Kanske ditt pumprelä som strular!
Kolla givetvis på tändsystemet med
av jaka
Hej!
Du bör nog kolla om bakre pumpen verkligen funkar!
Den svaga länken är "plastpluppen" på tanklocket som innehåller kontakterna ner till tankreostat och pump. Kontakterna ärgar sönder!
Botemedelet är att bryta bort "plastpluppen" och löda fast sladdarna direkt på pump resp reostatsladdarna.
av sicnarf
Hahaha! Du är rolig jaka! Du tror väl att bakre pumpen är roten till all onda i 740 bilarna,eller hur?
Du kommer jämt med såna förslag :D. Men jag tror inte det är det nu.
Hoppas du har rätt ändå denna gången!
av heden75
Jag är nog lite inne på Vojjes spår. Tjockare olja gör att du får högre kompression när bilen är varm och startar lättare. En annan väldigt enkel sak att kolla(har själv råkat ut för detta) är om du får vacuum i bränsletanken. Då orkar inte pumpen dra fram bränslet lika fort och du får köra längre på starten.
Kolla om det pyser när du öppnar tanklocket, som att tanken suger i sig luft. Bilen ska vara varm, eftersom när den stått ett tag svalnar bilen och det hinner läcka in lite luft i tanken och då startar den lättare igen.
av Arne
Skulle det vara lilla pumpen i tanken så märker man det genom att den blir tungstartad då du har låg nivå i tanken, men då tanken är full startar den lätt.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]