Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blir till att skriva ut felkodslista ifall ifall. Hoppas den blinkar 1-1-1 :)
Oljeläckage var svårt att se i mörkret. Men med överblick över motorn så verkade allt vara rent och snyggt, såg inga oljebetäckta delar i första anblick, men som sagt, svårt i mörkret :(
av M52TU
exituss skrev:Så om jag fattar rätt ska jag inte vara allt för rädd ifall den tickar? Den tickade uppe vid kåpan så antar det var någonstans runt ventilerna, men som sagt, svårt att avgöra ovanför.

Bilen idag var jag mer nöjd med och lutar åt köp. En välbevarad 854 gl 94 med se kittet och 5 bultars. Antagligen övergångsmodellen, se body med gl motor helt enkelt. Plåten var i princip felfri, liten liten fläck med ytrost vid ena skärmen och en liten liten ytlig rostfläck på ena kanten av bakluckan. puts och lack så är det åtgärdat.
När jag öppnade motorhuven, då kom stora chocken... tror inte ens min pappas v70 02a är så ren i motorrummet :D Välskött så det skrek KÖP MIG i det motorutrymmet :) Tickandet var lågt, knappt hörbart, var mer det här ljudet av, köpa tändstift och byta olja, var gjort senast i feb, så det är ju ändå dags. Besiktningspappret visade åtgärder av byte av avgas, så tydligen är avgas helt nyrenoverad. Sen några andra smådetaljer som bromsar osv. Då vet man ju att det är gjort inom året iaf. Men en 20 år gammal bil med 33k på mätarn, så var den mycket välbevarad och kommer nog troligtvis bli i min ägo skulle jag tro.
Resonerar också att 140hk funkar nog bättre som bruksbil än en 170hk. :) I framtiden lär nog en T5a stå på gårdsplan :)

Edit: Kamremmen var bytt vid 30k, så den behöver jag nog inte vara orolig för på ett tag :)
Vill inte råda någon att köpa en bil med oljud. Svårt att veta vad som är okej eller inte.
En för ren motor bör du undersöka änn noggrannare. Kan ha tvättats dagen till ära för att dölja eventuellt läckage. Kan så klart bara vara att ägaren brukar hålla rent eller tvättade innan försäljning men ha det i åtanke och lycka till med köpet. :)
av LOB
Tydligen var det bättre vrid i de allra första 170 hk motorerna... se videon!

http://www.klassiker.nu/volvon-som-sikt ... stjarnorna

quote="Lucif3r"]Vill du ha en pendlar/vardaglig bil föreslår jag att du titar på 140hk(gl) motorn istället för 170hk(glt). Vridet ligger för högt upp i registret på glt för att den ska anses vara pigg. På lägre varv har 140hk'n mer effekt än 170hk'n.
Men hittar du en glt som du känner är "rätt", så köp den. Motorn är ju inte dålig, bara aningen sämre än 140hk för vardaglig körning. Fast T5 är ju bäst såklart r.[/quote]
En diskussion som kommer återkomma så många gånger, eftersom alla har olika smak och tycke gällande gl/se och glt :)

Det jag märkte under provtur:
"sugande" ljud från motorn, första tanken är luftinsuget, filterboxen etc.
Ojämn tomgång, kan ju ha många orsaker, blandannat det jag nämnde, behöver nya stift och oljebyte, ev. annat som har med tändningen att göra.

Nuvarande ägaren sa att den hade stått still sen November, kan ju också vara bidragande orsak till ojämn gång.
Ojämnheten märktes inte när man körde iaf.
Kass stötdämpare bak blev omnämnt när jag kontaktade honom, och den märktes vid första gupp man kom till, klonk sa det bak. Inget jag ser som större problem, det är väl rätt lätt åtgärdat av min personliga bilreperatör i hembyn :P

Han sa att han inte gjort något med bilen själv, utan allt är gjort av tidigare ägare, som tydligen var en arbetskamrat till honom :)

Hängde även med en komplett hylssats med bilen som låg i bagaget som tidigare ägare hade glömt i bilen vid sälj :D

hatar att vara stressad vid köp, killen skulle resa iväg på måndag, så hade till söndag på mig att bestämma mig, sen skickade han in avställningspapper. Visserligen beprövat säljtrick, bestäm dig nu annars är det försent.
Det tickande ljudet du hör kan ju vara spridarna. Om du lägger handen på spridarbryggan så känner du om ljudet kommer itakt med det du känner där.
Min senaste 850 tickade rejält från spridarna, det kändes tydligt att det kom därifrån. Det hörs normalt inte när man stänger huven.
Om det är automat så kan det va bra att kolla igenom alla växellägena samt kolla så backljusena fungerar. Automatlådan har ofta problem med växellägesgivaren och den kan vara lite jobbig att byta. Tecken på felet kan vara just att backljusena ej fungerar eller lådan spärras i trean eller fyran och det blinkar en orange pil på instrumentpanelen.

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]