Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av exituss
#811584
Letar 850, vet inte varför, men är tokkär i 5an ljudet :D
Hade en 850 innan, men i en sinnessvag stund då jag letade billig turbo, så bytte jag min kära 850 mot en 9000 ltt(senare boxad till ftt)
Den står nu avställd(någon som behöver delar?)

Hur som helst, letar efter 850 som sagt.
Än så länge har jag tittat på en 855 97a glt. Lambdalampan lös och tickade i motorn, två saker som oroade min plånbok, kan min plånbok ha rätt i sin magkänsla om att den kommer bli mager ifall jag hade köpt den på plats. Han trodde lamban lös pga hål i avgaset, hålet var visst efter grenröret. Kan det påverka lambdan så den varnar på panelen?
Är inte superhaj på det här, är fortfarande under självupplärning :D
Imorgon ska jag och titta på en 854 gl/se med 30k på mätaren, ska jag vara extra uppmärksam på något vid dom milen på gl/glt?
#811622
Lambdalampan kan lysa för att det är hål i avgassystemet men det kan även innebära en betydligt dyrare reparation som tex lambdasonden. Om avgasvärdena är bra kan det vara en felkod som inte är nollad efter en gammal reparation.
Om du ska ha en 850 så leta efter årsmodellerna 95-97, då får du fembultade hjul, och de nya stötfångarna. Kan du dessutom hitta en GLT så får du bättre utrustning och starkare motor.
Motorn tickar ofta på 850 när man kallstartar, detta brukar försvinna efter några sekunder och innebär inget fel. Fortsätter det en längre stund så ska man nog vara försiktig med att köpa den bilen.
Rost är det oftast på framskärmarna och bakluckan. Kolla även tändkablarna, är de inte bytta så är det dags. Inte helt ovanligt att originalkablarna som är nästan 20 år gamla sitter kvar. Årtalet står tryckt på kabeln. På Volvo är de dyra men Biltema har en sats för ca 600.
Mvh Heden
av S6024t
#811623
"lamdalampan" är en lampa som talar om att något inte är som det ska i motorstyrningen,kan vara vad som helst,går inte att gissa vad som är fel.kolla efter felcoder vad som kan tänkas vara. "hål efter grenröret",hur ska det kunna vara hål före grenröret? Köp en annan 850,finns väl en del att välja på..
av PTV
#811643
Med tanke på hur många fina 850 det fortfarande finns där ute till vettiga priser så varför inte välja en som varningslamporna inte lyser på.
#811653
Lambdalampan kan lysa på grund av många olika orsaker. I mitt fall handlade det om motortempgivaren som var kass. Man bör läsa ut felkoder för att vara säker. Tickande motor kan bero på en massa olika saker också. Det billigaste är för låg oljenivå. Men det finns bättre bilar att satsa på än just den du tittat på.

Jag har själv en SE 1994 och det är en underbar bil. 30 000 mil är inget att oroa sig för om bilen är väl omhändertagen. Kamrem skall vara bytt också, 8 år eller 12 000 mil gäller på årsmodell 94. Rost vet du säkert själv, kolla bagagelucka, framskärmar och hjulhusen bak.

Men det är oerhört krångelfria bilar. Jag har haft min i många år och den har aldrig krånglat nämnvärt, undantaget tempgivaren är det bara slitdelar som bytts.
#811702
Tack för svar :)

Jo, 850 är en härlig bil, hade inte mycket problem med min. Hade byte av hjullager och absgivare under min ägo, men sällan problem i motorn. Till skillnad från saaben då :)

Tickandet var ju kvar efter att motorn vart igång mer än några sekunder iaf. Blir alltid orolig när varningslampor är tända vid köp, kan som tidigare nämt innebära dyra reperationer. Men kolla felkoder på plats, stå och tolka modul A då menar ni?

Bilköp och jobba nattskift vintertid är lite drygt, svårt att se i mörkret :D

Jo, vill gärna ha en 95+ men budgeten just nu pekar mestadels på -94, och ska mest bara ha den för ha en komfortabel bil som tar mig punkt a till punkt b, dvs hem till jobb :) Seriösare bil ska inhandlas senare tillfälle :)

Nähä, dags att dra och kolla på ännu en.

Tack ännu en gång :)
av PTV
#811712
exituss skrev:Tack för svar :)

Jo, 850 är en härlig bil, hade inte mycket problem med min. Hade byte av hjullager och absgivare under min ägo, men sällan problem i motorn. Till skillnad från saaben då :)

Tickandet var ju kvar efter att motorn vart igång mer än några sekunder iaf. Blir alltid orolig när varningslampor är tända vid köp, kan som tidigare nämt innebära dyra reperationer. Men kolla felkoder på plats, stå och tolka modul A då menar ni?

Bilköp och jobba nattskift vintertid är lite drygt, svårt att se i mörkret :D

Jo, vill gärna ha en 95+ men budgeten just nu pekar mestadels på -94, och ska mest bara ha den för ha en komfortabel bil som tar mig punkt a till punkt b, dvs hem till jobb :) Seriösare bil ska inhandlas senare tillfälle :)

Nähä, dags att dra och kolla på ännu en.

Tack ännu en gång :)
I fallet Volvo 850 så har priset bland dessa bilar vanligtvis lite att göra med årsmodell utan mer med skicket när det går att hitta 97:or som är billigare än en 92:a.Skicket är med andra ord viktigare på dessa bilar än årsmodellen.Hittar du rätt så har du en bra bil som håller lääänge.

Saknade min gamla 850 så jag köpte nyligen en 850 GLT i väldigt fint skick av en gammal farbror som skulle sluta köra bil med full utrustning som t ex automat med tre körprogram som jag tror var nytt för Volvo när 850 kom inklusive taklucka och läderklädsel.Väldigt mycket bil för de pengarna som fortfarande hänger med bra i trafiken.Står just nu mest som prydnad i garaget ... LOL. :D
#811753
Vill du ha en pendlar/vardaglig bil föreslår jag att du tittar på 140hk(gl) motorn istället för 170hk(glt). Vridet ligger för högt upp i registret på glt för att den ska anses vara pigg. På lägre varv har 140hk'n mer effekt än 170hk'n.
Men hittar du en glt som du känner är "rätt", så köp den. Motorn är ju inte dålig, bara aningen sämre än 140hk för vardaglig körning. Fast T5 är ju bäst såklart :wink:

Ang. tickandet så är det väl mer regel än undantag att dessa motorer tickar. Det kan bero på lite vad som helst, allt ifrån fel olja till otäta ventiltätningar. Det som är mer intressant är hur mycket den tickar. I regel brukar tickandet inte ställa till något problem. Så länge man sköter motorn så håller den länge ändå. Men har man tänkt att ha kvar den en lång tid kan det kanske vara värt att byta ut ventiltätningar och ventilstyrningar, slipa in ventilerna osv.
Tänk dock på att inte förväxla tickandet med spridarna, för dom låter en hel del(även där mer eller mindre, beroende på skicket/åldern/miltal/typ av spridare/osv). Kan vara svårt att skilja dom åt om man är ovan.

Sen beroende på din budget så får man väl prioritera lite, t ex lite rostig kaross med välservad motor, eller en rostfri kaross med mindre välskött motor, eller ett mellanting. Det är gamla bilar och hitta en helt felfri är nog tämligen omöjligt, iaf för vettiga pengar.

Det jag anser är det viktigaste att kolla är så att den inte läcker olja mellan låda och motor, att kopplingen är fin(helst nyligen bytt, likaså packningen) och växellådan är fräsh. Det är DYRT att åtgärda om man inte kan göra det själv. Vi talar alltså bortåt 5-siffrigt på många verkstäder. Plocka ner växellådan är inget man gör för skojs skull på dessa bilar ...
Övriga reparationer anser jag är relativt billiga, och oftasts relativt enkla att utföra själv. Det som blir dyrt är om du lämnar in bilen t ex till volvo och säger "den går inte som den ska" och dom börjar felsöka och byta delar på måfå :P
Så köper du en -96 eller nyare rekommenderar jag verkligen att du skaffar dig en obd-kabel, en laptop och vol-fcr. Det underlättar enormt (-95 och äldre har en blinkmoj under huven). Likaså sätter dig in i hur bilen fungerar så du kan felsöka den själv. Då sparar du massvis med pengar.
av M52TU
#811813
Ventiltätningar tickar inte. De läcker.

Hydrauliska ventiltryckare kan ticka. Är väl mer av ett skönhetsfel så länge det inte är alltför mycket oljud.
Min förra 850 tickade ganska friskt vid kall motor, försvann vid varm motor och återkom om mans stod en längre stund på tomgång med genomvärm motor.

Årsmodell -96 med 10v motor har ett "OBD"-uttag. Det är blinkkoder till motorstyrdonet. Går att bygga sig en superenkel avläsare med hjälp av två sladdar, en LED och ett motstånd.
#811831
Så om jag fattar rätt ska jag inte vara allt för rädd ifall den tickar? Den tickade uppe vid kåpan så antar det var någonstans runt ventilerna, men som sagt, svårt att avgöra ovanför.

Bilen idag var jag mer nöjd med och lutar åt köp. En välbevarad 854 gl 94 med se kittet och 5 bultars. Antagligen övergångsmodellen, se body med gl motor helt enkelt. Plåten var i princip felfri, liten liten fläck med ytrost vid ena skärmen och en liten liten ytlig rostfläck på ena kanten av bakluckan. puts och lack så är det åtgärdat.
När jag öppnade motorhuven, då kom stora chocken... tror inte ens min pappas v70 02a är så ren i motorrummet :D Välskött så det skrek KÖP MIG i det motorutrymmet :) Tickandet var lågt, knappt hörbart, var mer det här ljudet av, köpa tändstift och byta olja, var gjort senast i feb, så det är ju ändå dags. Besiktningspappret visade åtgärder av byte av avgas, så tydligen är avgas helt nyrenoverad. Sen några andra smådetaljer som bromsar osv. Då vet man ju att det är gjort inom året iaf. Men en 20 år gammal bil med 33k på mätarn, så var den mycket välbevarad och kommer nog troligtvis bli i min ägo skulle jag tro.
Resonerar också att 140hk funkar nog bättre som bruksbil än en 170hk. :) I framtiden lär nog en T5a stå på gårdsplan :)

Edit: Kamremmen var bytt vid 30k, så den behöver jag nog inte vara orolig för på ett tag :)

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]