Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trojlee
#712736
Hur har du kopplat in en diod för att slippa backströmmen? och vilken typ av diod? använder du lyktans egna strömmatningen?
/
M
av corzair
#712777
Volvoduett1965 skrev:Hmm.. sisådär lite mer än ett 1 år senare =) Hur somhaver.. Jag har xenonkonverterat min 740 nyligen (Gamla rektangulära lyktorna=kasst ljus !!)

Hur som helst, i och med att jag tänkte att jag ändå inte får något bättre helljus osv så tog jag 6000k enbart för det var snyggt och 35 w för det var billigt.. (Observera att det är en traktor 8) ) Iallafall, läste lite om era extraljus bakom grillen, körde av mina extraljus då jag smekte en snödriva för någon vecka sedan och alla fästen gick sönder, så tänkte att jag kan ju lika bra montera dessa bakom grillen.. Hur som helst, jag har 100w halogen lampor i dessa, och jag hade innan 3 stycken och detta va ljus i klass med farsans xc60, osäker på vad han har i helljuset men de är xenon tror det är 55 w eller så, hur som helst, tänkte höra vad ni tycker, är det värt att konvertera dessa till xenon, typ 55w alternativt 75 w ? blir det avsevärt mycket bättre ljus ? och vad kör ni för Kelvin då i helljuset ? har läst någonstans att 4300k är det som uppfattas bäst av ögat, = det som ger bäst ljus?! :S

Att till lägga kanske är att det är SIM extraljus med en diameter på 225mm, med en lång ljusbild.

Du min kära medmänniska, hoppas att det bara är helljuset du konverterat och inte halvljuset! För xenonkonverterat halvljus är djävulens påfund att möta i mörker, ingen som helst kontroll på ljusspridningen utan bländar hejdlöst.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#712817
corzair skrev:
Volvoduett1965 skrev:Hmm.. sisådär lite mer än ett 1 år senare =) Hur somhaver.. Jag har xenonkonverterat min 740 nyligen (Gamla rektangulära lyktorna=kasst ljus !!)

Hur som helst, i och med att jag tänkte att jag ändå inte får något bättre helljus osv så tog jag 6000k enbart för det var snyggt och 35 w för det var billigt.. (Observera att det är en traktor 8) ) Iallafall, läste lite om era extraljus bakom grillen, körde av mina extraljus då jag smekte en snödriva för någon vecka sedan och alla fästen gick sönder, så tänkte att jag kan ju lika bra montera dessa bakom grillen.. Hur som helst, jag har 100w halogen lampor i dessa, och jag hade innan 3 stycken och detta va ljus i klass med farsans xc60, osäker på vad han har i helljuset men de är xenon tror det är 55 w eller så, hur som helst, tänkte höra vad ni tycker, är det värt att konvertera dessa till xenon, typ 55w alternativt 75 w ? blir det avsevärt mycket bättre ljus ? och vad kör ni för Kelvin då i helljuset ? har läst någonstans att 4300k är det som uppfattas bäst av ögat, = det som ger bäst ljus?! :S

Att till lägga kanske är att det är SIM extraljus med en diameter på 225mm, med en lång ljusbild.

Du min kära medmänniska, hoppas att det bara är helljuset du konverterat och inte halvljuset! För xenonkonverterat halvljus är djävulens påfund att möta i mörker, ingen som helst kontroll på ljusspridningen utan bländar hejdlöst.
oops.. Ber om ursäkt för det ;) men där jag bor möter man inte några bilar överhuvudtaget och inne i samhället så stänger jag ju av halvljuset.. Ääääh vafan ni får stå ut medtrafikanter :D
av Dpblad
#797778
Så här gjorde jag.
Mitt behov av extraljus är egentligen obefintligt, var snarare ute efter lite mer tryck i ljustutan och hitta på något med det "onödigt" stora utrymmet bakom grillen. Överallt på nätet har "bakomgrill-belysning" sågats genom alla år jag har sneglat åt detta håll. Min förväntningar var därmed ganska låga, bra förutsättning mao. Efter att ha noggrann research hittades en lämplig kandidat att montera. Svårt att få fram mått för kinalampor. Viktigt att inte skärma av kylaren för mycket (bör klara sommarkörning), rätt placering, enkelt men robust montage samt diskret/estetiskt/stöldsäkert. Själva ljusfunktion alltså sekundär. Valet föll på dehär:
http://crazyride.se/led-arbetsbelysning ... y-48w.html
Montage, inkoppling, test, och ..... jäklar i min låda vilket tryck det blev i helljuset...! :) Och så på med grillen då bara.... oj den satt visst redan på! :D
Säkert inget märkvärdigt för extraljusproffs i mörkaste lappland, men för mig... låångt över förväntan (som visserligen var låg, men ändå). Här är lite taffliga bilder på resultatet tagna i all hast med mobilkamera. Det fanns inte tid för justering så de pekar lite vindt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ett slarvigt försök att fota testlysning på vägg ca 30-40m bort. Bilderna är i tur och ordning; halvljus, helljus, hel+eljus, hel+eljus(utan grill). Låst iso och vitbalans på mobilkameran, men den verkar leva som den vill ändå... Som väntat gör grillen en del på spridningen så det borde varit ännu smalare ljusbild (vet ej gradtal på dess led-armaturer). Hade varit kul och test riktiga fullsize pencilbeam, men som sagt kravspec enl ovan gick före...

Halvljus:
Bild
Helljus:
Bild
Helljus + extraljus bakom grill:
Bild
Helljus + extraljus utan grill:
Bild

Hade varit kul att se fler göra detta.

Just ja... hur montera? Jag bara gängade två hål M6 i ovankant på krockbalken, lite i klenaste laget så jag kommer nog att minst dubblera detta. Sen kommer det nog att komma in fukt/kondens och såsmåningom rost i balken pga hålen - så där behöver jag nog göra en rostskyddsinsats också. Å andra sidan kanske en ny balk inte är så dyr?
av pjaar
#811560
trojlee skrev:Hur lossar man grillen?:-)
Jag har lossat grillen några gånger vid montering av extraljus. Har ganska små händer och fingrar så kan få bort den utan att lossa något annat. Grillen sitter med clips, bara man får loss på de övre så kan man få ut grillen, man får vara försiktig så man inte bänder sönder något. Många lossar på knapparna till fronten som man hittar när man öppnar motorhuven, då kan man komma åt grillen om man försiktigt bänder ut fronten.

Finns trådar här på Jagrullar.se, kolla nedan. Annars kan man göra enligt Volvos manual men då får man montera ner hela fronten, länk längst ner.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&p=436948

Volvos monteringsanvisning, grill
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
av oldtimersmc
#811562
Dpblad skrev:Så här gjorde jag.
Mitt behov av extraljus är egentligen obefintligt, var snarare ute efter lite mer tryck i ljustutan och hitta på något med det "onödigt" stora utrymmet bakom grillen. Överallt på nätet har "bakomgrill-belysning" sågats genom alla år jag har sneglat åt detta håll. Min förväntningar var därmed ganska låga, bra förutsättning mao. Efter att ha noggrann research hittades en lämplig kandidat att montera. Svårt att få fram mått för kinalampor. Viktigt att inte skärma av kylaren för mycket (bör klara sommarkörning), rätt placering, enkelt men robust montage samt diskret/estetiskt/stöldsäkert. Själva ljusfunktion alltså sekundär. Valet föll på dehär:
http://crazyride.se/led-arbetsbelysning ... y-48w.html
Montage, inkoppling, test, och ..... jäklar i min låda vilket tryck det blev i helljuset...! :) Och så på med grillen då bara.... oj den satt visst redan på! :D
Säkert inget märkvärdigt för extraljusproffs i mörkaste lappland, men för mig... låångt över förväntan (som visserligen var låg, men ändå). Här är lite taffliga bilder på resultatet tagna i all hast med mobilkamera. Det fanns inte tid för justering så de pekar lite vindt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ett slarvigt försök att fota testlysning på vägg ca 30-40m bort. Bilderna är i tur och ordning; halvljus, helljus, hel+eljus, hel+eljus(utan grill). Låst iso och vitbalans på mobilkameran, men den verkar leva som den vill ändå... Som väntat gör grillen en del på spridningen så det borde varit ännu smalare ljusbild (vet ej gradtal på dess led-armaturer). Hade varit kul och test riktiga fullsize pencilbeam, men som sagt kravspec enl ovan gick före...

Halvljus:
Bild
Helljus:
Bild
Helljus + extraljus bakom grill:
Bild
Helljus + extraljus utan grill:
Bild

Hade varit kul att se fler göra detta.

Just ja... hur montera? Jag bara gängade två hål M6 i ovankant på krockbalken, lite i klenaste laget så jag kommer nog att minst dubblera detta. Sen kommer det nog att komma in fukt/kondens och såsmåningom rost i balken pga hålen - så där behöver jag nog göra en rostskyddsinsats också. Å andra sidan kanske en ny balk inte är så dyr?


Seriöst reportage om en "oseriös" belysningsförstärkning...
less is less men det funkar!
Användarvisningsbild
av xerent
#811640
För övrigt, hur är det med xenonkonverterade dimljus, bilprovningen och farbror blå? Jag har för mig att det inte är tillåtet ...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Konstigt lampfel volvo 940

Hej! På min volvo tänds varningslampan […]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]